Den 22. září 2016 se stal v Divadle Hybernia dnem divů, kouzel, napětí i legrace – konala se zde premiéra muzikálu pro celou rodinu Alenka v kraji zázraků. Ačkoliv název silně připomíná titul Alence v říši divů a za zrcadlem od Lewise Carrolla, dle autorů scénáře manželů Jana a Aleny Pixových nejde o přepis příběhu, ale muzikál je námětem pouze inspirován. Režie byla svěřena Matěji Balcarovi, hudbu složil Vašo Patejdl, texty napsala Kristýna Pixová a produkce muzikálu se ujala Lenka Pixová. Alenka v kraji zázraků je tedy po Kapce medu pro Verunku a Sněhové královně již třetím muzikálem rodinného klanu Pixových, který Divadlo Hybernia uvádí.
Do hlavní role Alenky obsadili tvůrci na premiéře Annu Julii Slováčkovou. Alenka je nešťastná šestnáctiletá dívka, která vyrůstá v nefunkční rodině, kde si otec, kterého hraje Bořek Slezáček, pořídí mladší milenku. Matku Alenky ztvárňuje Dagmar Patrasová, která je logicky z manželových záletů nešťastná. Hned po úvodní replice jsem se trochu lekla, že muzikál se ponese v duchu tolik bulváry propírané nevěry Felixe Slováčka... Podobnost s realitou byla až příliš věrná. Naštěstí se Alenka brzy dostává do zázračného světa v kouzelné knize a s její průvodkyní mladší Alenkou je divák co nevidět vtažen do zajímavého a napínavého děje.
Hudbu k muzikálu složil Vašo Patejdl a nutno uznat, že představení je plné jednoduchých, ale chytlavých melodií, které se dětem jistě budou líbit, a společně se zdařilými texty Kristýny Pixové co chvíli svádějí publikum ke spontánnímu roztleskávání, ať už se jedná jazzově laděnou písničku Houseňáka, skvěle ztvárněného Felixem Slováčkem ml., song Paželva a jeho ratolestí, a celou řadu dalších. Nechybí ani pomalejší romantické melodie v dojemných pasážích, a operně znějící party Srdcové královny. Zdá se, že sázka na oslovení Vaša Patejdla coby hudebního skladatele muzikálu, byla trefa do černého.
Bohatě a vtipně vypracované pohádkové kostýmy od návrháře Martina Černého musí jistě všechny diváky nadchnout. Téměř stovku kostýmů šili společně s Martinou Tothovou a Lucií Halgašovou v několika dílnách v Praze i Brně. Těžko vybrat, který kostým je nápaditější, povedly se rozhodně všechny. Osobně mě doslova nadchnul – a jistě nebudu sama – kostým Houseňáka, krunýře Paževa a jeho malých želviček, kostým Srdcové královny, nebo Kloboučníka. Úchvatná jsou však i honosná roucha Bílé a Černé královny, jimž zdobí hlavu korunky v hodnotě desítek tisíc korun od návrhářky Olgy Kopalové ze šperkařské dílny Šenýr Bijou, kterou budou diváci znát jako tvůrce korunek soutěží Miss. Scéna Martina Černého je oproti kostýmům až moc jednoduchá, v představení je o to více využíváno rekvizit.
Jak jsem se zmínila již v úvodu, reálný svět se brzy překlopí do světa zázračného, a reálné postavy dostávají svou pohádkovou podobu. Z dramaturgického hlediska je mi trochu záhadou postava Černé královny, na premiéře skvěle ztvárněná Michaelou Noskovou. Sice výborně zpívala, ale není moc jasné, s kým vlastně koresponduje v reálném světě. Logicky bych ji považovala za sokyni Bílé královny. Ale tou je ovšem v pohádkovém světě Srdcová královna. Navíc Bílá a Černá královna stojí proti sobě coby šachové figury, Červená královna je královnou karetní. U Červené královny není jasné, nebo alespoň to není v ději vůbec řečeno, proč vlastně Alenku nenávidí a usiluje jí o život.
Bílá královna, obsazená dětmi oblíbenou Dagmar Patrasovou, zastupuje roli laskavé maminky, která přináší Alence útěchu a láskyplnou ochrannou náruč, někdy i moudrou radu, do větších dramatických zvratů však tato postava nezasahuje, což je možná trochu škoda. Vedle Černé, a zvláště pak Srdcové královny, se jeví Bílá královna poněkud méně výrazně. Je však známo, že charakterově zlé figury se hrají hercům lépe, a v Alence si obě záporné královny své role skutečně vychutnávají. Zvláště Martina Pártlová coby Srdcová královna přímo exceluje.
Za zmínku stojí ještě další postavy, jako například Alenčina nejlepší kamarádka, která se promění v kočku Šklíbu a obě Alenky pak provází příběhem. Skvěle ji ztvárnila Ivana Korolová, Šklíbu si jaksepatří užila. Další postavou, která mě zaujala svou výrazností, byl Kloboučník, v podání Davida Gránského. David jde poslední dobou hodně nahoru, herecky vyzrává a podává stabilní výkony. Kloboučník, tak trochu připomínajícího klauna, mu vyloženě sedí.
Další role jsou již epizodní, ale také velmi výrazné a zapamatovatelné, ať je to třeba Valibuk, ztvárněný Petrem Šudomou, který slaví nenarozeniny každý den 364x do roka, zajíc Březňák v podobě Filipa Hořejše, nebo třeba Bublifuk (Jan Fanta) a Bublifík (Richard Pekárek), od kterých se dozvíte, že sourozenci musí držet při sobě. V představení uvidíte také spoustu efektních kouzel a triků pod vedením Pavla Kožíška. Malého kouzelníka si zahrál Matěj Kožíšek, a nutno mu přiznat ke cti, že se pěkně potatil. V ničem si nezadá s dospělými kouzelníky, triky v jeho podání vypadají dokonale, zvláště pak závěrečná levitace s Alenkou.
Postav se v příběhu vystřídá skutečně celá řada a v jednotlivých epizodách není nouze o napětí a mnohdy i ponaučení. Jedna věc mě však ve scénáři přeci jen zarazila. Muzikál je určen především dětem, a tak se ptám, jestli je nutné, aby jinak po všech stránkách skvělý Houseňák v příběhu musel nutně kouřit „jakousi trávu“, takže je to vlastně feťák. Paželv zase hojně hoduje alkoholu a Alenka si s přáteli zahraje variaci hazardní hry skořápky. Ano, je to sice ohromná legrace, ale vzhledem k tomu, že děti obvykle své pohádkové hrdiny obdivují, tak mě napadá, jestli si z nich nevezmou nakonec i příklad... To jen tak na okraj.
V každém případě je na celém souboru včetně početné dětské company vidět, že si to na jevišti užívají, baví je a že hrají s velkou chutí. Představení je nabité spoustou výborných tanečních čísel pod vedením choreografky Petry Parvoničové a na představení je patrné, že tvůrčí tým a všichni zúčastnění odvedli pořádný kus poctivé práce. A to je samozřejmě odráží ve tvářích spokojených diváků. Popřejme tedy dílu hodně úspěchů a mnoho zdařilých repríz. Představení trvá 2 a půl hodiny. Vstupenky jsou k dostání v síti TecketArt a v pokladně Divadla Hybernia.
Alenka | Anna Julie Slováčková / Brigita Cmuntová / Michaela Sejnová |
Malá Alenka | Kateřina Průšová / Viktorie Tandlerová / Alžběta Hujerová |
Šárka/Šklíba, její kamarádka | Ivana Korolová / Eliška Ochmanová / Andrea Hauerová |
Máma Alenky / Bílá královna | Dagmar Patrasová / Michaela Kuklová |
Otec Alenky / Bílý králík | Bořek Slezáček / Ernesto Čekan |
Bratr Alenky Jakub / zajíc Březňák | Filip Hořejš / Štěpán Piller |
Ferda, kamarád Alenky / Kloboučník | David Gránský / Marek Lambora |
Milenka otce / Srdcová královna | Martina Pártlová / Sabina Laurinová / Michaela Zemánková |
Kamarádka matky / Černá královna | Michaela Nosková / Jana Zenáhlíková / Michaela Zemánková |
Kamarád Alenky / Bublifuk | Jan Fanta / Petr Ryšavý |
Kamarád Alenky / Bublifík | Richard Pekárek / Juraj Čiernik |
Bratranec Ota / Houseňák | Felix Slováček jr. / Petr Kutheil |
Strejda Pavel / Paželv | Ernesto Čekan / Petr Macháček |
Spolužák Vašek / Valibuk | Petr Šudoma / David Bouša |
Spolužačka Lída / Lilie | Tereza Neradová / Veronika Boháčová / Kiki Petráková |
Matka Lilie | Barbora Rajnišová / Vlasta Žehrová |
Liliák, ctitel Lilie | Lukáš Randák / Jakub Kudrnáč |
Pokus - Bílý rytíř / Srdcový voják | Miroslav Hrabě / Jan Vlas |
Hokus - Černý rytíř / Srdcový voják | Aleš Kohout / Lukáš Adam |
Posel | Oldřich Smysl / Vít Bečvář |
Malý kouzelník | Matyáš Kožíšek / Dominick Ross / Mikuláš Matoušek |
Srdcový voják / Kat | Martin Hubeňák / Václav Procházka |
Plh | Filip Vlastník |
Company | Karolína Fišerová, Eliška Ochmanová,Martina Fantová, Michaela Novotná |
Dětská company | Mikuláš Matoušek, Anežka Sklářová, Michaela Mervartová, Martina Primasová, Kateřina Voborská, Nela Peerová, Viktorie Stříbrná, Nela Primasová, Eliška Horsáková |
Komentáře k článku