První říjnovou sobotu se v karlínském divadle odehrála jedna z posledních repríz světoznámého muzikálového hitu Jekyll & Hyde. Bezmála 120 let starý příběh z pera spisovatele Roberta Louis Stevensona, který autoři Frank Wildhorn a Leslie Bricusse převedli do muzikálové podoby, se na pražské scéně hraje již od března 2005.
Děj příběhu zavádí diváky do Londýna 19. století. Jeho nočními uličkami tentokrát nebloumá tajemný příznak s břitvou a nenávistí k dámám lehčích mravů, místní obyvatele však děsí bestie neméně krvežíznivá.
Henry Jekyll, úspěšný a uznávaný doktor, je zoufalý z bezmoci nalézt lék na šílenství a nešťastný z odmítavého postoje rady nemocnice k jeho výzkumům. Rozhodne se proto vyzkoušet nový preparát na sobě. Experiment má ale jiný účinek než zamýšlel a tak se vážený a distingovaný dr. Jekyll mění v nespoutanou a nemilosrdnou nestvůru Edwarda Hydea. Musí tak sám bojovat s démonem, od kterého chtěl pomoci druhým.
Vnitřní souboj dvou osobností v jednom těle se ještě zkomplikuje v momentě, kdy do Jekyllova života vedle společensky vysoce postavené snoubenky Emmy vstoupí i druhá žena - Lucy, prostitutka bez majetku i vzdělání...
Na rozdíl od mnoha jiných muzikálů, u kterých jsou přesně daná pravidla pro uvádění a odchylky ve zpracování jsou jen minimální - mají produkce uvádějící muzikál Jekyll & Hyde docela volnou ruku. To je vidět například v pojetí kostýmů či scény.
Co se scény týče, je řešená s ohledem na potřebu rychlé změny interiérů či exteriérů a tak je jeviště permanentně orámované kovovou konstrukcí. Výměny kulis nejsou tolik akční a efektní jako při uvádění Jekylla a Hydea v Plymouth Theatre v USA, narozdíl třeba od futuristické světelné show v německé verzi tohoto muzikálu, se však české pojetí snaží dodržovat atmosféru Anglie 19. století.
V kostýmech české verze muzikálu lze také najít drobné odchylky od originální americké předlohy. Kostýmní návrhářka Lucie Loosová trochu pozměnila šatník Edwarda Hydea a místo původního kožichu jej oblékla do méně hřejivého, zato více efektního a démonického černého pláště s rudou podšívkou.
Poslední drobnou změnu lze najít ve svérázném pojetí výstupu, kdy Edward Hyde přichází využít Lucyiných služeb. Přítmí Lucyina růžového pokojíku, oheň a "milostný duet" zakončený v kožených poutech na posteli přesně podtrhují Hydovu živočišnost. Nutno podotknout, že také scéna Lucyiny vraždy Hydovou rukou je v karlínském podání více než realistická.
Ono sobotní představení nebylo ničím výjimečné, snad jen tím, že se již od začátku neslo ve vcelku veselém duchu, jak na straně diváků, tak na straně účinkujících. Vše začalo již úvodního scénou v nemocnici, kdy hrané naříkání a sténání pacientů doprovázelo skutečné kašlání a popotahování diváků v sále.
Všímaví diváci také zaznamenali a ocenili moment, kdy si doktor Jekyll v úvodu svého pokusu zapisoval do deníku základní údaje a uvedl začátek dne 6. října, ve 3 hodiny a 56 minut v noci. Tedy dobu téměř na minutu přesně (jen o 12 hodin dříve), kdy představení v reálném čase probíhalo.
Úsměv na tváři nejen divákům vykouzlila v první polovině produkce i Vlasta Peterková ve své druhé jekyll-hydovské roli prostitutky Nellie. Při příchodu dr.Jekylla a jeho přítele Johna Uttersona do nočního klubu U červené krysy se dala poněkud razantněji do "prověřování kvalit" potenciálních zákazníků a tak milý John Utterson, v podání Josefa Laufera zabrousil při svém partu na malou chvíli i do sopránu.
Trojice hlavních představitelů odvedla výborné výkony - Marián Vojtko byl jako doktor Jekyll nešťastný, zoufalý z bezmoci a roztomile upjatý v přítomnosti dam lehčích mravů, jako Edward Hyde pak byl po krvi prahnoucí a nízkými pudy zmítanou bestií. Kateřina Brožová coby Emma Carewová, Jekyllova snoubenka, byla oddanou, tolerantní, milující a odpouštějící andělskou bytostí, stojící při svém milovaném muži v dobré i zlém. Míša Nosková v roli prostitutky Lucy Harrisové pěkně pěvecky i herecky vyjádřila obě polohy své postavy - jak onu "školou ulice" prošlou kurtizánu a hvězdu nočního klubu u Červené krysy, tak tu zamilovanou křehkou dívku, nadšenou z nenadálé šance znovu začít nový, lepší život.
Vedle této ústřední trojice se na scéně objevili též Josef Laufer (John Utterson), Jan Urban (Simon Stride/Spider), Vlasta Peterková (Lady Beaconsfieldsová/bordelmamá Nellie), Josef Oplt (Sir Archibald Proops), Roman Škoda (kněz), Oldřich král (Generál Lord Glossop), Jiří Schoenbauer ((Lord Savage) či Antonín Hardt (komorník Poole).
Představení se povedlo a za svůj výkon byli účinkující, v čele s pugety zavaleným Mariánem Vojtkem, částí publika odměněni i potleskem ve stoje. Derniéra tohoto muzikálu z dílny dua Bricusse - Wildhorn je naplánovaná na první prosincový den.
Fotografie Michal Škvor, text Kateřina Klimešová
Komentáře k článku