Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Addamsova rodina podruhé

Stále zamilovaný pár Morticia a GomezNa české muzikálové scéně se v poslední době objevilo několik projektů známých také z filmové produkce. Kromě světových bestsellerů jako je Pomáda, se tak můžeme seznámit s podobně laděnými tanečními projekty, jako je Horečka sobotní noci (s hudbou od Bee Gees), Mamma Mia (s hudobu od Abby) či Flashdance, který se objevil v Brně. Z vážnějšího soudku k nám teď přichází muzikál Addamsova rodina, který staví na černém a velmi břitkém humoru, na pevně stojicích rodiných vazbách i podivnosti jednotlivých členů. Má tento projekt možnost obstát vedle známějších děl? Posuďte sami.

Změna je život...Ne všichni známe původní seriál Adamssova rodina z roku 1964, ale kdekdo si již vzpomene na filmové zpracování z roku 1991, kde tvořila ústřední dvojici – hlavu rodiny Anjelica Huston jako Morticia a Paul Julia jako Gomez Adamsovi. Nechyběly však ani další hvězdy jako Christopher Lloyd, kterého můžete znát z filmu Návrat do budoucnosti či začínající herečka Christina Ricci jako malá Středa – Wednesday, která tak miluje mučit svého bratra. Na rozdíl od filmového zpracování, kde hlavním tématem je nalezení Gomezova bratra Festera a urovnání rodinných vztahů, se v muzikálu setkáme s jednodušším dějem, točícím se okolo milostné roviny.

O zesnulé příbuzenstvo nebyla nouzeStředa již dospěla a poprvé se zamilovala. Při vzpomínce na film, kde Kristina Ricci s kamennou tváří mučí svého bratra, bez výrazných emocí, je to velký posun dopředu (vzhledem k tomu, že v muzikálu již emoce a nadšení neskrývá, dokonce i vymění své černé šaty – typické pro Adamssovu rodinu – za žluté, za účelem pozvání rodičů svého milého). Téma lásky a upřímnosti se však neobjevuje pouze u hlavní dvojice. Vzniká tak nejedna zamotaná situace a konflikty (jedna komplikace střídá druhou), kdy je chycen do kleští i samotný Gomez (rád by vyhověl oběma stranám). Smyčka se kolem hrdinů pomalu ale jistě utahuje.

Usmiřování může být i divoce vášnivéAdamsova rodina, jak je již patrné z úvodních fotek a programu představení, je rozhodně zcela jiná, než jakákoliv „obyčejná“ rodina. Její členové mají velmi neortodoxní koníčky a záliby. Obklopují se dosti bizarními příbuznými, vehementně vzpomínájí na své (ne)šťasně usmrcené příbuzné, a žijí v dosti nekonvenčním prostředí (oblokopení hřbitovem…). Všechno kolem nich je sladěno do temných barev, s temnou a tíživou tématikou. Důležitýn pilířem jejich života je však dobré fungování jejich rodiny, založené na lásce a upřímnosti. Addamsovi prostě neznají faleš. Když se pak jejich milovaná dcera zamiluje, navíc do chlapce z klasické rodiny, není divu, že z toho vznikne opět svízelná situace.

Už mi z toho padá hlava kolemMuzikál se snaží filmové předlohy celkem pevně držet. Účinkující jsou dosti bizarní svými postoji i stylem života (děsivé noční můry berou jako pohádky na dobrou noc). Mají i zajímavé domácí mazlíčky, a to mazožravou rostlinu ne nepodobnou české Adéle. Z ostatních hrdinů se tu bohužel jen okrajově seznámíme se služebnictvem, tedy uťatou rukou – Věcí, která je Gomézovou společnicí a zároveň nejlepší přítelkyní. Větší roli s jednou písní má pak další služebník rodiny, a to Lurch, který se obvykle pomalu loudá zámkem, ale je velmi oddanný a pro ochranu členů rodiny by udělal vše. Atmosféru obydlí a stylu života v muzikálu potrhují kulisy a výběr kostýmů.

Navzdory svému sešlému stavu vládlo mezi mrtvolami veselíVelmi zdařile se jich zhostili Daniel Dvořák (scéna) a Sylva Hanáková (kostýmy). Vše je jak už bylo zmíněno laděno do pochmurných, temných barev. Jednotlivé scény jsou pak v průběhu děje pozměňovány – můžeme tak vidět nejen vnitřek zámku (chodbu, pokoj dětí, mučírnu, sklep s tajemnou židlí či pokoj s Adélou), ale také okolí zámku s přilehlým hřbitovem, plným mrtvých příbuzných. Zde je důležité poděkovat nejen za kostýmy, ale i maskérkám (či maskérům), kteří pomohli potrhnout mrtvolný vzhled všech zúčastněných. Do role režiséra byl zvolen Antonín Procházka a nemohla chybět ani specifická hudba s úvodním tématem známým z filmu – hudebního nastudování se ujal Kryštof Marek.

Některé scény se vryjí do pamětiVelmi zdařilý je i scénář a vtipné prvky, ve kterých jsou použity i narážky na současné dění. Jedná se však často o ironický až sarkatiský styl humoru s velmi černou tématikou, který se nemusí každému zamlouvat. Pokud však máte tento styl humoru v oblibě a samotný film vás okouzlil, je to muzikál právě pro vás. Záliba rodiny Adamsových v kordech (více využito ve filmu) se objeví téměř až na konci, a tentokrát mezi hlavním párem rodiny. Zajímavé choreografie (především kompany – v rolích mrtvol) se zhostil Pavel Strouhal. Na začátku představení je také použit efektní trik, kdy je zapálena rakev.

Jsi ke mně upřímný, miláčku?Velmi zdařilý je i výběr účinkujících. Nelehkou roli měli účinkující, kteří ztvárnili postavu Lurche. Vzhledem k mohutnosti této postavy bylo zapotřebí, aby v průběhu celého představení chodila na speciálně vytvořených chudách a navíc se pohybovala se svou typickou zpomaleností. Výkony účinkujících byly u všech velice přesvědčivé jak herecky, tak pěvěcky. Přesto mi to nedá, abych některé nevyzdvyhla: Mé očekávání překonal Jiří Korn v roli Gomeze Addamse. Styl humoru jako by mu byl ušitý na tělo a spolu s rolí v muzikálu Drákula, jsou to pro mě jeho dva nejvýraznější herecké výkony.

Veselá to rodinkaLucie Bílá se Morticie také zhostila velmi pěkně a roli si evidentně dost užívala, stejně jako publikum v obecenstvu její grimasy a především drobné úsměvy a pomrkávání, tak typické pro tuto postavu. Hana Seidlová v roli babičky podala výkon, který byl velkým překvaním - byla veselá, škodolibá i vtipně ironická a bláznivá. Nelehkou roli měla také Lucie Juřičková v roli Alice Beineker (matka Lucase – milého Středy). Tato postava je tak reálná a zcela odlišná od Morticie, toužící po lásce manžela, držící všechny křivdy a nenaplněné sny v sobě, které se v málo střežené chvilce dostávají se na povrch. Role, jež není zdaleka lehká, přesto byla krásně zahraná.

Rodinná sešlost - Addamsovic pohromaděCo říci na závěr. Nedovoluji si předpovídat úspěšnost tohoto podstivě zpracovaného projektu, vzhledem k tomu, že v dnešní ještě poněkud škrobené společnosti není černý styl humoru vždy kladně přijat. Kdo však rodinu Addamsovu dobře zná, líbí se mu, nebo je odchovanec seriálu s podobným typem humoru (jako například Black Books…) či se alespoň rád zasměje a na chvíli si odpočine od reality, pro toho je tento muzikál dobrou volbou zábavy a určitě si ho užije. Sama za sebe mohu říci, že já se bavila po celou dobu představení, a i když se mi zdálo, že jsou i zde scény, jež by se daly vynechat, oproti jiným produkcím jsem to představení ráda odpustila.

Obsazení 2. premiéry
Gomez Addams Jiří Korn
Morticia Addams Lucie Bílá
Strýček Fester Martin Sobotka
Babička Addams Hana Seidlová
Lurch Miroslav Urbánek
Wednesday Addams Radka Coufalová 
Pugsley Addams Josef Fečo
Alice Beineke Lucie Juřičková
Lucas Beineke Patrik Děrgel
Mal Beineke Martin Zahálka
Dirigent Kryštof Marek

 

Černá Bílé očividně sluší Nesnesitelná to tíha tajemství
Ráda zkouším různé mučící nástroje Možná jsem senilní, ale pořád bláznivá

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Reklama

Banner

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2017 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.