Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Je příjemné letět

tn MS15C-026087Jedním z představitelů Daniela v muzikálu Lucie, který měl 14. května 2016 derniéru, byl zpěvák a skladatel Václav Noid Bárta. Role, jichž se tento zpěvák v posledních letech úspěšně zhostil, ať už to byl třeba Hamlet, Robin Hood, Ježíš, Jidáš, Daniel či Garcia, mají jedno společné – jsou obdařené vnitřním prožitkem, emocemi a temperamentem. Jakou metodu při ztvárnění postav Václav Noid Bárta používá a jakým směrem by se mohla jeho kariéra ubírat, to se dozvíte z rozhovoru, který proběhl před představením muzikálu Jesus Christ Superstar v Hudebním divadle Karlín v Praze. 

tn MS13C-069569Co pro tebe znamenal muzikál Lucie, větší než malé množství lásky?
Mám ho spojený se smutkem, protože už proběhla derniéra. Poslední představení se velice podařilo, i díky obrovské podpoře fanklubu. Pro Hudební divadlo Karlín byl tenhle nádherný muzikál až netypický. Nejednalo se o mainstreamovou záležitost jako je třeba Aida nebo Carmen, kde se neřeší nic tak závažného. Lucie se zaměřovala spíše na pozornějšího diváka. Byly tam skoky v čase, flashbacky. Divák musel dávat pozor, aby se v ději neztratil. Písničky Lucie jsou krásné a dobře se mi zpívaly. Také mě hodně bavilo hraní, protože Daniel byla první role, kde jsem se mohl i herecky předvést.

tn MS13C-069508Jak jsi měl promyšlenou roli Daniela?
Ze začátku jsem nebyl úplný favorit této role, nemohl jsem se do ní nějak vpravit. Měl jsem ale úžasnou podporu. S uchopením role mi pomáhaly herečky Mirka Pleštilová a Ilona Svobodová. Jak by měla postava vypadat, jsme hodně řešili i s autorem libreta Tomášem Belkem a dramaturgem Patrickem Fridrichovským. Daniel, na rozdíl od ostatních mých postav, které byly hrdinské typy „macho“, byl spíše antihrdina. Představoval jsem si ho jako Johnyho Deppa, zasmušilého, trochu uťáplého, introvertního, který se moc neprojevuje. Bavilo mě zahrát si někoho takhle jiného.

tn MS13C-069714Muzikál Lucie nabízí hodně výkladů. O čem byl z tvého pohledu?
Představení vyprávělo o klukovi, který se nudil a nebavila ho práce v tiskárně. Byl ve věku, kdy potřeboval životní změnu. Dokonce jsem měl v té době podobné pocity, než se mi narodila Terezka a všechno se změnilo. Před tím jsem si říkal, co budu dělat, proč to vlastně všechno dělám? Daniel také nevěděl, co se životem. Pak se ale objevila Lucie, která mu úplně zamotala hlavu, a on začal žít pro něco vyššího. Na rozdíl ode mě, kdy mám spokojenou rodinu, nemohl dosáhnout štěstí, protože Lucie byla zvláštní, tajemná. Pořád mu někam utíkala, a to ho ještě více dráždilo. Uměla létat, a když ji Daniel napodoboval, nepovedlo se mu to a skončil v nemocnici. Podruhé zkusil létat na konci představení. A jestli opravdu letěl, je už na divákovi, jak si to vyložil. Je tam otevřený konec, a právě takové mám rád.

tn MS13C-069770Psychologie běžně používá při výkladu mýtů či pohádek předpoklad, že se jednotlivé složky osobnosti objeví v různých postavách v příběhu. Lucie by tak mohla být zhmotněný vnitřní stav hrdiny Daniela.
Je to možné. Mně se na příběhu líbí, že je tam tajemno, určitá magičnost. Lucie by mohla být i Danielova představa o ženě, kterou si vysnil a která létá v oblacích. Za tím se může skrývat cokoliv. Mohl do ní myšlenkově vtělit i svoje ambice.. V tomhle se mi líbil film Pí a jeho život. Tam je krásné, že Parker, tygr hlavního hrdiny, byl vlastně on sám. Jeho vzteklé já.

Zajímavě pojatá je i scénografie muzikálu. Pomocí lávek, na nichž probíhá rozhovor Daniela s policejním vyjednavačem Hruškou, je dobře odstupňován prostor jeviště. Surrealismus písní Lucie se přenesl i do nadměrně působících předmětů jako je obrovská záchodová mísa.
Ten velký záchod by mohl zpodobňovat i stav, kdy je Danielovi po těžké noci s pitím alkoholu hodně špatně, a proto mu přijde tak obrovský a zvuky mnohem hlasitější, než normálně. Lávkami se dobře odlišilo, že nahoře na nich je reálný čas, kdy Daniel vypráví, a dole se odehrává minulost. Je pak vtipné, když Daniel v jedné chvíli říká na komentář policajta: „Moment, to už se stalo! Já ti to vyprávím!“ Hezké navrácení do reality...

tn MS14C-006413Součastí představení byl i pád z věže. Lákají tě kaskadérské scény?
Ano, Belmondo je můj velký vzor. Myslím si, že takové scény oživí představení. Mám ale z takových věcí, jako je třeba i Jidášovo věšení, respekt. V muzikálu Lucie jsem byl jediný z představitelů Daniela, kdo pád z věže předváděl až do konce. Na derniéře jsem se bál, aby to nebyl poslední skok v mém životě. Naštěstí vše dobře dopadlo. Ale byl to bezpečný pád. Učil nás Jan Loukota, vynikající kaskadér. U prvního skoku z věže z výšky pěti metrů to nebyl příjemný pocit, ale bavilo mě to.

Danielův vzor v muzikálu Lucie, větší než malé množství lásky je Indián Jeronimo, chodec nad zemí. Jaký máš vztah k mayovkám a jak jsi prožíval létání?
Nečetl jsem je. Patřil jsem ke generaci vyznávající Ramba, Rockyho, Terminátora. Létání v představení bylo v pohodě. Naprosto bezpečné. Je příjemné letět.

tn MS13C-057861Měnil se muzikál v průběhu příprav?
Původně tam byl Danielův monolog přibližující více jeho předchozí život. Nakonec se tahle část stala přebytečnou a tvůrci muzikálu se zaměřili převážně na Lucii. Byla tam i zábavná scéna ve stylu Šlágr TV na píseň "Troubit na trumpety by se nám líbilo", která vypadla. To je proces. Když by měl muzikál čtyři a půl hodiny, divák by ztrácel pozornost a unikaly by mu z děje podstatné věci.

tn OC16C-00378Na co se teď těšíš?
Na roli Clyda Barrowa v muzikálu Bonnie a Clyde v Hudebním divadle Karlín. Byla již první čtená zkouška, a teď naposlouchávám hudbu. Hudba je opravdu dobrá, zvláštní směs country, swingu, pop music a rokenrolu. Úplně při poslechu písní vidíš atmosféru s cadillacy, klobouky, bouchačkami a doutníky. Jako Clyde tam mám osm devět písniček a jsou docela těžké na zpívání. Scénář je také pěkný, takový frajerský, z let dvacátých nebo třicátých minulého století. Na podzim se těším i na další koncerty ke svému albu. 

Václav Noid Bárta začínal v muzikálu Jesus Christ Superstar jako Jidáš, teď si zazpívá i jako Ježíš.Ve svém repertoáru máš výrazné postavy jako je Garcia nebo Jidáš, vloni na podzim k nim přibyl Ježíš. Přistupuješ k nim odlišně?
Garcia byla první role, kterou jsem hrál v Hudebním divadle Karlín, a díky ní jsem se dostal do většího povědomí v muzikálovém světě. Úžasná role, na níž mě baví, že mohu všechno ze sebe vypustit. Mě baví na jevišti exprese. Při ztvárnění Ježíše se snažím trochu krotit. Cítím také obrovskou zodpovědnost, vždyť v původním Jesus Christ Superstar hrály samé hudební legendy - Dan Bárta, Kamil Střihavka, Aleš Brichta. Srovnání tam vždy je a je těžké lidi přesvědčovat. To u Garcii, kterého jsem hrál od začátku, není.

tn MS15C-025264Co je pro tebe na Ježíšovi nejtěžší?
Jednoznačně árie "V zahradě getsemanské", která je nádherná, ale hodně těžká. Navíc se snažím Ježíše hrát naturálně. Vcítit se do postavy tím, že si vyvolávám v hlavě věci, které jsem v podobné situaci zažíval a bolely mě. V téhle árii se mi stane, že na konci jsem tak dojatý, že se mi zatáhne krk, až nemohu zpívat. Je náročné to vybalancovat.

Nechtěl bys zkusit časem i jinou profesi? Režírování, natáčení videí?
Určitě bych se chtěl časem věnovat více skládání hudby. Aktuálně mám nabídky na dva filmy, ke kterým budu připravovat během léta hudbu. Natáčení videí mě bavilo, ale je to finančně náročné. Místo stříhání videí teď zahradničím. Mám radost, že mi vyrostly jahody, cibule, ředkvičky a kedlubny. Teď jsem založil potůček, který naháním čerpadlem z rybníka nahoru, a pak přes písek a kameny zpátky. Připadám si jako Kevin Costner ve Vodním světě. Všude samá voda.

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Reklama

Banner

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2017 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.