Na nové CD muzikálu Dracula jsem byla zvědavá od chvíle, kdy jsem se dověděla, že se připravuje jeho vydání. Není proto divu, že jsem si ho pustila hned po příchodu z jeho slavnostního křtu. Bohužel, jak už to tak bývá, pokud se člověk na něco hodně těší, často je zklamán. Můj pocit z nového CD Dracula 2009 – 2010 New je každopádně značně rozpačitý.
Je jasné, že záměrem bylo vydat jiné CD, než byla ta dřívější. Celkem proto chápu, že zde dostali příležitost hlavně ti, kteří v předchozích uvedeních neúčinkovali (Kamila Nývltová, Tomáš Savka, Šárka Vaňková). Není mi však úplně jasná koncepce této desky. Písně jdou posloupně za sebou jako v synopsi muzikálu. Převažuje tu Dracula a jeho osudové ženy Adriana a Lorraine. Chybí Šašek (Sluha, Profesor), Nick, ale i Nymfy. V bookletu však vyfotografováni jsou, a proto bych jejich písně logicky čekala i na CD. Jediným zástupcem další role je Tomáš Savka jako Steven. Podle mě by tam však jeho monolog ani nemusel být. Místo něj bych spíš zařadila některou z písní Nymf nebo Sandry. Deska postavená jen na Draculovi a jeho ženách by vyzněla daleko zajímavěji.
Největším negativem tohoto CD je zvuk. Ten opravdu není kvalitní a „díky“ němu jsou některé písně skutečně k neposlouchání. Ve výškách zpěvákům zvuk často šumí, ale hlavně vysoké tóny nejsou regulované tak, aby netahaly za uši. Často také slyšíme odbytou a špatnou výslovnost. Při živém vystoupení ji lze omluvit, na studiové nahrávce však nemá co dělat. Tohle si pohlídal Karel Svoboda na předešlých deskách daleko lépe! Že by tomu pánové Klement (zvuková režie) a Klezla (hlasový dozor) nepřikládali takovou důležitost?
Jen několik příkladů výše zmíněného V „Stevenově monologu“ se má zpívat „…v tomhle kraji dá se říct…“, na CD však slyšíme „v tomle kraji“. Důrazné sykavky se objevují téměř v každé písni a u Savky vynikají zvlášť. Zřejmě nejvíc na špatný zvuk doplatila Monika Absolonová. Musím říct, že bylo dost těžké vydržet poslouchat její písně až do konce. Má velmi zvučný hlas, ale to, co slyšíme na CD, je opravdu už moc. Uši dostanou zabrat a v nejvyšších polohách to za ně přímo tahá. Abych její písničky vůbec mohla doposlouchat až do konce, musela jsem si přehrávač ztlumit minimálně o 2 stupně oproti tomu, jak hudbu běžně poslouchám. Bohužel tím, že se písně nedají poslouchat v té hlasitosti, jak by bylo potřeba, úplně ztrácí svoji naléhavost. Specialně moje oblíbená „Lorraine v podzemí“ patří k těm nejhůř nahraným. Občas to tam Absolonové ujíždí, o výslovnosti a srozumitelnosti ani nemluvě.
Jako Adrianu uslyšíme na CD Kamilu Nývltovou a Šárku Vaňkovou. Vaňková opět dokazuje, že její hlas není moc důrazný a jistý. Výšky také nejsou její silnou stránkou. Kamila Nývltová působí proti ní daleko přesvědčivěji, i když ani ona nebyla ušetřena nedokonalostí ve výslovnosti.
Oproti divadelnímu představení jsou zde změny v provedení písní „Žít“ a „Hon na zlo“. V muzikálu zpívá první z nich Dracula spolu s Nymfami, druhou s Lorraine. Na CD jsou však nahrány jako Drákulovy sólovky.
Přestože má toto CD mnoho negativ, má také jedno veliké pozitivum. Tím je Daniel Hůlka. Jako Draculu uslyšíme na CD pouze jeho a je to skutečně zážitek. Kdyby kvůli ničemu jinému, koupila bych si tohle CD jen kvůli nově nazpívané písni „Nespravedlivý Bůh“. Je to opravdová bomba. Pokud máte šanci poslechnout si její verzi nazpívanou před 14 lety a porovnat ji s tou současnou, zjistíte, že zní úplně jinak. Nemluvím o kvalitě zpěvu, ale o jejím přednesu. Třeba v okamžiku, kdy Hůlka zpívá „...ač mi teď hrdlo prvně svírá pláč..“ , slyšíte v jeho hlase pohnutí a cítíte, že má slzy na krajíčku.
Není to však jen tato píseň, která je plná emocí. Žít to je skepse, marnost a únava ze života. „Draculův monolog“ nezpívá krvežíznivý hrabě, ale zlomený muž, jehož život je poznamenán tragediemi a který právě přehodnocuje své životní hodnoty. Zajímavé je porovnat dvě podobné písně „Vím, že jsi se mnou“ a „Vyznání“. V té první je Dracula sice zamilovaný manžel, ale hlavně drsný rytíř a vládce. Ve druhé je to smutný muž, který však náhle uvěří ve štěstí a znovunabytou lásku. Celý se rozzáří a rozněžní. Pozor, tohle všechno nevidíte, ale „jen“slyšíte! Daniel Hůlka tady dokazuje, že je opravdu hvězda a jeho výkon na CD je bezesporu vynikající.
Jako poslední skladba je zařazen „Snový soud“, bonus z prvního vydání z roku 1995. Po poslechu většiny nových skladeb úplný balzám pro uši. Osobně bych tam původní verzi mít ani nemusela, ale pro ty, kdo dřívější provedení neslyšeli, může být zajímavým srovnáním. Spíš bych upřednostnila více alternací nebo rozmanitosti ve výběru skladeb. Počítá se sice s bonusy, jak ostatně v jednom rozhovoru uvedl Hůlka, ale nevím, jestli je to úplně rozumné řešení. Zvlášť v součastné době, kdy prodej CD stále klesá. Nemyslím si, že by pokračovala éra, kdy si lidé běží koupit CD jen proto, že je na něm jedna nová písnička jako bonus. Možná by bylo daleko zajímavější vydat další výběrové CD, než toto rozšiřovat o bonusy.
Tracklist – Dracula 2009 – 2010 NEW!
1. Vím, že jsi se mnou – Daniel Hůlka, Kamila Nývltová
2. Nespravedlivý bůh – Daniel Hůlka
3. Žít – Daniel Hůlka, Kamila Nývltová
4. Stevenův monolog – Tomáš Savka
5. Jsi můj pán – Monika Absolonová
6. Dokonáno – Daniel Hůlka, Monika Absolonová, Tomáš Savka
7. Hon na zlo – Daniel Hůlka
8. Lorraine v podzemí - Monika Absolonová
9. Draculův monolog – Daniel Hůlka
10. Vyznání – Daniel Hůlka, Šárka Vaňková
11. Snový soud – Daniel Hůlka, Lucie Bílá, Jiří Korn, Leona Machálková, Tomáš Trapl, Pavel Vítek, Zbyněk Fric, Company
Komentáře k článku