Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Rozhovor - Michal David

Michal DavidMichal David si své sny plní
aneb Kleopatra v plné zbroji těsně před premiérou

Datum blížící se premiéry muzikálu Kleopatra už je na spadnutí. Nové prostory divadla Broadway sice na spadnutí nejsou, ale vypadá to v nich jako v té eseji Karla Čapka Jak se dělá divadlo – a co na to autor hudby, námětu a spolu producent Michal David? “Času spousta! Vždyť máme ještě pět týdnů!” – To říká, zatímco na jevišti se dolaďuje zvuk a kostýmy, techniku však čeká ještě halda, halda práce – prostě kliďas.

To, že skladatele Michala Davida z konceptu hned tak něco nevyvede, dokazuje i jeho přístup k interpretům a technickému personálu při zkouškách. Neustále je tu slyšet: “Buďte tak hodný, mohl byste, kdyby vám to nevadilo, kluci, nechci prudit, ale zkusíme to ještě jednou…” Když je zahnán do úzkých, používá zaklínací formuli: “To víte, mně to nevadí, ale kdyby to viděl Renč…” Je to štít, který staví před sebe – přísný režisér Filip Renč udržuje v mužstvu disciplínu a zasněný Michal David přivolává hudební múzy k dokonalosti – dohromady jsou ti dva jádro týmu, který už v březnu přenese do pražské pasáže kousek historie a slávy starého Egypta.

Úvodní slovo arbitra hudební stránky nového muzikálu Michala Davida bylo velmi dlouhé a obsahovalo spoustu zvláštních slov, které, to vím určitě, souvisejí s technikou a počítačovým zajištěním celé věci. Nechtějte ale po mně, abych plnila stránky písmenky s čísly – jedno je jasné – není to vůbec jednoduché ani laciné, ale výsledek bude stát za to. Čili tou řečí, kterou mi to Michal David vysvětloval, bude to TDTZPSSMT – Totálně dokonalé technické zázemí, pro ….další vysvětlení, písmena a čísla už nevím, vím ale, a to vám řeknu, jaký pocit jsem měla z toho laskavého člověka před sebou – příjemný.

 

Co je nejtěžšího na tom, realizovat muzikál?
Nejdřív musíte najít dobré téma, které splňuje muzikálová kritéria, pak musí mít hodně dobrou výpravu – výbornou scénu, kostýmy, zvuk (v tomto případě nahrávku stočlenného symfonického orchestru), doprovodnou projekci, pak musíte najít spoustu peněz, výbornou reklamu a akce, které to dokážou prodat. Pak stačí skvělý režisér, výborný choreograf, textař, samozřejmě obsazení…

Ptala jsem se, co je na muzikálu nejtěžší?
Tohle všechno je na muzikálu to nejtěžší celé dohromady. Samozřejmě úplně nejtěžší je to prodat.

Co je na muzikálu úplně nejlehčí? (Nedám si pokoj)
Nejlehčí je si to vysnít, prostě si říct, tak teď budu dělat muzikál.

Kdy jste začal snít o muzikálu?
Asi před pěti lety. Před dvěma lety jsme na tom začali pracovat doopravdy. Zdeněk Borovec se svou dcerou Lucií Stropnickou vymysleli scénář, ale pan Borovec stihl bohužel jen sedm textů, takže ke zdárnému konci to textově dovedl Lou Fanánek Hagen.

Je Filip Renč opravdu tak přísný režisér?
Je. A je to tak úplně v pořádku. Jinak by vznikl naprostý chaos. Bere v úvahu osvěžující nápady herců, ale bez jeho vědomí si jen tak improvizovat nemůžou, to bychom se nikam nedostali – vznikl by pěknej blábol.

To Filip Renč vám “nedovolil” účinkovat ve vašem muzikálu? Nechtěl jste si tam zazpívat aspoň malinko?
Otázka mého účinkování v Kleopatře se řešila hodně intenzivně. Nakonec jsme dospěli k názoru, že už tak jsem jeden z producentů, autor a vůbec jsem si to celé nějak tak vymyslel, že ještě si v tom zpívat, už by bylo trochu moc. A hlavně, mě to neláká. Nejsem nejlepší herec, spíš bavič při svých koncertech. Určitě je tady spousta interpretů, kteří dobře hrajou i zpívají.

V dnešní době plné muzikálů je asi dost složité dát dohromady tým herců – zpěváků, kteří nemají časové nebo smluvní závazky jinde?
S tím byl velký problém. Ani ne tak v řevnivosti jednotlivých muzikálových produkcí, ty se snaží vyjít si vstříc, ale právě v časové vytíženosti interpretů. Třeba Martin Pošta musel odejít z Monte Christa – toho nám Karel Svoboda uvolnil a jsme mu za to vděčni, protože Pošta jako Caesar ( v alternaci s Jiřím Helekalem) je skvělej. Větší problém s obsazováním byl s mužskými rolemi – ženských bylo dost.

Podle jakých kritérií jste vybírali Kleopatru?
Kromě hereckých, pěveckých, estetických a lidských měřítek jsme sáhli po vyzkoušené kvalitě – Bára Basiková a Ilona Csáková – to je bez komentáře. Třetí Kleopatra je Monika Absolonová, které jsem v hudebním růstu tak trošku pomáhal, takže vím, co v ní je a že na to má.

CD nahrávka se šestnácti stěžejními hity muzikálu Kleopatra bude na trhu společně s premiérou – tedy koncem února.Když posledních pár měsíců žijete přípravami Kleopatry, znají vás ještě doma?
Jsem tady opravdu spoustu času, ale moje žena se tu stará o ekonomiku, takže pracujeme na stejné věci ve stejné budově, a tím se často potkáváme. Horší je to s dcerou, která musí mít pravidelný režim, takže s ní nejsem tak často, jak bych si přál, ale věřím, že jí to někdy na jaře, až opadne to vstupní šílení, vynahradím, dokonce se pak chystáme na dovolenou.

Takže si pak dopřejete volno až do příštího nápadu na muzikál? (Ironická otázka s překvapivou odpovědí)
Nový muzikál už máme vymyšlený, budou to Tři mušketýři – udělaný takhle velkovýpravně by měl tady nastoupit tak za dva roky po uvedení Kleopatry. Takže už je jasné, když se dílo vydaří a vydělá, nemusí mít nikdo starost, že z toho zbohatneme – finance se zase přelijí do vzniku Tří mušketýrů.

O čem se kolem Kleopatry málo mluví nebo málo ví?
Máme dokonalou zbroj, kterou dělal Petr Nůsek. Skutečné zbraně podle originál dobových egyptských a římských receptur, se kterými tenhle člověk učí herce i zacházet. On dělal zbraně i do Romea a Julie - člověk, o kterém se málo mluví, ale bez něj by těžko vznikal historický muzikál. Nejen, že zbraně vyrobí, ale učí interprety s nimi manipulovat, a to jsou velmi těžké zbraně, které používají hlavně tanečníci při svých kreacích, takže představte si to, tančit s tří kilovým mečem v ruce…

To hrozí i možnými úrazy?
Zatím to byla jedna tanečníkova paže zlehka natržená o hřebík, ale dopadlo to dobře.

Tak my moc přejeme muzikálu Kleopatra, aby neutrpěl žádné horší šrámy…

ptala se Milena Pekárková
foto Michal Škvor

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.