Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Evita – druhý pohled na vládkyni Argentiny z Brna

Pro Hanu Holišovou je Evita třetí hlavní rolí v Lloyd Webberových a Riceových muzikálech - na scéně MdB je již Vypravěčkou v Josefovi a Marií Magdalenou v Jesus Christ SuperstarV naší první recenzi brněnského zpracování muzikálu Evita jste si mohli přečíst pohled mého kolegy Antonína Krásy. Bohužel jsem se musela s většinou jeho kritiky ztotožnit a výjimečně mezi námi nastala názorová shoda.

Příběh Evy Duarte Perón je notoricky známý jak z filmu Evita s Madonnou nebo ze souhrných článků a první recenze, které vám přinesl můj kolega Antonín Krása. Bohužel je třeba nějakou znalost o Evitě před návštěvou divadla doporučit, protože pokud příběh neznáte, může se vám libreto v přebásnění Michaela Prostějovského zdát poněkud nesrozumitelné a motivace postav dost nejasnou.

Politika je...cestou možnéhoJako člověk, který viděl Evitu poprvé „živě" právě na prknech Městského divadla v Brně a není tedy ovlivněn překladem Jiřího Bryana z pražské Spirály, jsem měla místy problém porozumět tomu, proč herci v určitých chvílích zpívají, to co zpívají. Nepomáhá tomu ani režie Pavla Fiebera, pro něhož inscenace Evity není první spolupráce s MdB (režíroval zde již Šumaře na střeše a Cabaret) a ani setkání s ní, vzhledem k jeho německým zkušenostem.

Bohužel svoje zkušenosti příliš nevyužil a to, co funguje v Německu, nemusí fungovat v Česku. Režie mi přišla nenápaditá, v některých ohledech i naprosto nesrozumitelná a nelogická (například když Che běhá do kruhu po jevišti, šermíři, žádný vývoj Evitiny nemoci atp ). Jedinými světlými body byl Evitin průchod první řadou, kde rozdávala svoje autogramy, zvednutí se z vozíku a její posmrtné „sestoupení z nebes"....rakev má je i rakví tvojí...

Radka Coufalová jako Evita skvěle zvládla hereckou stránku Evity, její vývoj od vesnického devčete do zhýčkané paničky opilé mocí rozhazující peníze a fotící se s nemocnými dětmi. Bohužel režijní koncepce zhatila vývoj Evitiny nemoci, která ji nakonec zabila. A tak Evitin konec a vynikající závěrečná píseň „Evin poslední projev" na moje city nezaútočila i přes velmi realistické zvednutí se z invalidního vozíku k poslednímu projevu. Pěvecky bohužel místy nezvládala.

Co píše Frankfurter Allgemeine?Dušan Vitázek jako Ché svým vzhledem evokoval Daniela Bártu, ale tím asi veškerá podobnost končila. V Brně nestylizovali jeho vizuální podobu jako zhmotnění revolucionáře Che Guevary, ale jako převlékače kabátů, cynického glosátora, který Evitě připomíná, co se děje kolem ní, jak vypadá skutečný svět, ke kterému má díky své moci daleko. V mluvených pasážích mi opět vadil slovenský přízvuk, který však nebyl tolik patrný při zpěvu. Bohužel mě nijak výrazně nezaujal, jeho pěvecký výkon v průběhu premiérového večera dost kolísal. Vynikající byl v písní „Svůj Olymp už máš" (v originále „High flying adored"), v jiných pasažích už kvalitativně pokulhával.

Lásko má, tonem v záři hvězd...Igor Ondříček jako Perón příliš prostoru nedostal, svou postavu pojal jako muže znalého prostředí a světa, který je náhle obdařen mocí a stojí po boku ženy, která je náhle oblíbenější než on. Jeho pěvecké schopnosti jsou také na velmi vysoké úrovni a to ve své roli náležitě využil. Jiří Mach jako zpěvák Augustín Magaldi podal velmi příjemný výkon a dovedu si představit, že z něho slečny omdlévají.

Jistě je třeba náležitě ocenit, že Městské divadlo bylo schopno v rozmezí ani ne dvou měsícu uvést dvě díla světového významu a nemalého rozsahu (Bídníci měli premiéru 23. února) a to jistě nebylo lehké. Bez chyby byl, jak je v MdB dobrým zvykem, živý orchestr a sound-design. Jaký úspěch bude mít Evita u brněnské publika se zatím nedá jednoznačně říct, já osobně jsem z celého díla rozpačitá a zřejmě podobně na tom bylo i premiérové publikum, které neodměnilo účinkujicí standing ovation, jak to bývá v Brně zvykem.

 

Co dáš, Buenos Aires?

Jsem tvá, Buenos Aires!

   

Záhy oslní tě, budeš jak v snách.

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.