Dracula už se začíná zakusovat

Muži bez kterých si Draculu snad ani nejde představit - Richard Hes, Jozef Bednárik a Daniel HůlkaÚvodní tiskovou konferenci k doposud nejúspěšnějšímu českému muzikálu má za sebou v únoru potřetí premiérový Dracula. Produkce divadla Hybernia se znovuuvedením díla autorské trojice Karel Svoboda, Zdeněk Borovec a Richard Hes bude snažit přidat další tisíce diváků k cifře 1,2 milionu. Přibližně tolik českých divadelních návštěvníků mělo možnost vidět příběh krvelačného knížete.

Od 13. října 1995 uteklo už hodně vody. Producent Oldřich Lichtenberg sází jak na tváře, které se v Draculovi již objevily, tak na nováčkyPrávě na tento den byla stanovena světová premiéra Draculy. Co všechno se od té doby v souvislosti s tímto muzikálem změnilo? Začněme u autorů. Česká hudební scéna přišla o dvě podle mého názoru nenahraditelné osobnosti, a to o Karla Svobodu a Zdeňka Borovce. Jediným žijícím autorem tedy zůstává Richard Hes. Postava režiséra je rovněž stejná jako u předchozích dvou nastudování a ačkoli bylo dříve avizováno, že Jozef Bednárik odejde do režisérského důchodu, není tomu tak.

Budou ovšem i změny. Asi nejpodstatnější je přesun právě do Scéna bude kvůli menšímu jevišti mít zcela novou podobu Hybernie. Přestože se produkce rozhodla pro vystornování lístků do první a druhé řady, aby zvětšila jeviště, konkrétně aby vznikl prostor pro hraní i před propadly, zůstává stále v porovnání s Kongresovým centrem Hybernie malá. Tento problém je i jedním z důvodů, proč v tomto nastudování diváci neuvidí i motorkářský gang. Další příčinou může být i to, že se třetí časová linie muzikálu již nebude odehrávat v "současnosti", která byla v roce 1995 představena právě prostřednictvím tohoto gangu, ale bude posunuta do budoucnosti. Konkrétně do roku 2080. Ne, není to překlep, skutečně Leona Machálková předvádí kostýmní návrhy Romana Šolce (sama si opět zahraje Lorraine)má jít o rok 2080 a ačkoli se tohoto roku pravděpodobně já osobně nedočkám, tak i přesto si troufám tvrdit, že motorky tou dobou už budou překonané. :) Zásah do scénáře v tomto místě byl tak trochu očekáván a pravděpodobně i potřeba, otázkou ale zůstává, jestli tohle není až přespříliš. S konečným soudem však počkejme na premiéru.

Od uvedení Tří mušketýrů má pod touto produkcí Roman Šolc téměř monopol na návrhy kostýmu a ani Dracula není výjimkou. Jeho práce bude porovnávána s prací Theodora Pištěka, jenž se o Nové tváře muzikálu - Radka Fišarová, Kamila Nývltová, Šárka Vaňková a Jiří Březíkošacení zpěváků a tanečníků staral dříve. Scéna i nadále zůstává v rukou ak. arch. Daniela Dvořáka.

Obsazení je namícháno ze zpěváků, pro které bylo toto dílo startem kariéry a z tváří známých z obou divadel patřících pod tuto produkci. Konkurzy, které v roce 1995 daly příležitost například Danielu Hůlkovi, Monice Absolonové nebo Leoně Machálkové, tentokrát neproběhly. Divadlo vychází ze svých stálých členů a o tom zda to byla správná volba se opět dozvíme až začátkem února. Někdo to může odsuzovat, já si ale při vzpomínce na druhé uvedení v roce 2003, kdy Kateřina Mátlová prošla konkurzem na roli Adriany a předváděla takové "výkony", na které se jen těžko hledají slova, raději počkám.

Dracula Dana Hůlku stvořil, dá se ale i říct, že Dan Hůlka stvořil Draculu... Obsazení:
Dracula - Daniel Hůlka / Josef Vojtek / Marian Vojtko
Lorraine - Monika Absolonová / Radka Fišarová / Leona Machálková
Adriana/Sandra - Kamila Nývltová / Zdenka Trvalcová / Šárka Vaňková
Steven - Bohuš Matuš / Tomáš Savka / Josef Vágner
Nick - Alan Bastien / Juraj Bernáth / Filip Kotek
Kněz - Jiří Březík / Jaromír Holub / Bedřich Levý
Šašek/Sluha/Profesor - Aleš Háma / Jiří Langmajer / Tomáš Trapl
Nymfa ohnivá - Hana Křížková / Michaela Nosková
Nymfa hodinová - Renáta Drössler / Olga Lounová
Nymfa větrná - Jana Burášová / Sylva Schneiderová

Daniel Hůlka: Tuhle roli jsem si užíval

Dracula při svém prvním ...přesto musel pro znovuobsazení do své životní role udělat hodně...uvedení odstartoval Vaši popovou kariéru. S jakým očekáváním přijímáte jeho návrat?
S očekáváním toho, že jsem si tento muzikál tenkrát hodně užíval, protože Dracula je úžasná role. Je to strašně velká plocha jak herecká tak pěvecká a opravdu je to požitek si tuhle roli zahrát a zazpívat. Proto se na tenhle návrat těším a věřím tomu, že si jej budu užívat jako tehdy.

Berete jako výhodu to, že jste tuto roli na rozdíl od svých alternantů už hrál?
O tom jsem nepřemýšlel. V něčem to může být .. a podle výkonu při pěvecké ukázce se opět máme na co těšitvýhoda a v něčem třeba i nevýhoda.

Nicméně texty si asi pamatujete.
Ano, to je výhoda. To je pravda.

Nedá se nezeptat na Vaše hubnutí. Už jste skončil s dietou?
Už jsem skončil. Zhubnul jsem 22 kilo a momentálně jsem ve fázi posilovny.

Monika Absolonová: O roli Lorraine jsem si řekla

Moniko, Draculou to pro Vás před zhruba třinácti lety všechno začalo. Na začátku to byla třetí alternace nymfy, dnes je to hlavní ženská role. Jak I pro Moniku Absolonovou byl Dracula začátkemvnímáte tento průběh?
Vnímám ho hezky. Mám pocit, že je to taková odměna, že se mi nějakým způsobem ten kruh uzavírá. Jsem za to strašně ráda a je to první role, o kterou jsem si Oldovi Lichtenbergovi řekla. Říkala jsem si, že pokud bude Dracula, tak bych se do něj strašně ráda vrátila, protože všechny zkušenosti, která mám, ať už jsou životní nebo jevištní, můžu teď předvést. Za to jsem moc ráda. Lorraine jsem začala hrát v roce 1998, takže v roce 2008 tam bude znát těch deset let. Pro mě je to odměna, alespoň to tak cítím.

V několika rozhovorech jste uvedla, že během zkoušení premiérového uvedení tohoto muzikálu Vás režisér Bednárik označil, já teď nevím přesně jak, ale tuším, že to bylo něco o "Horní Dolní"...
Ano. Osemdesiata premiéra z Hornej Dolnej, to som bola. (smích)

Teď už z toho nemáte Lorraine a Mona Lisa v jedné osoběstrach?
Tím, že jsme spolu už dělali Angeliku, kde mi dal strašnou pochvalu, když řekl: "Mona, ty spievať a hrať vieš." Po tomhle jsem měla pocit, jako by mi někdo dal diplom za muzikálové herectví, protože já si Bedi strašně vážím a myslím si, že jestli tomu tady někdo rozumí, tak je to právě on. A tím, že mi to řekl právě ON, tak to je opravdu jako diplom. Je na mě teď nějaký hodný, až se toho bojím. (smích)

Předpokládám, že zkoušky už začaly...
Začaly. Zkoušíme od 18. listopadu a do toho od 1. prosince začaly zkoušky na Monu Lisu. Řekla bych, že tohle období je pro mě hodně náročné.

Když jsme spolu mluvily po derniéře Angeliky, tak jste říkala, že to bude v pohodě, protože Draculu znáte.
V pohodě je to, co se týče textů. Ale pan režisér Bednárik vyžaduje stoprocentní účast a pan režisér Vaculík taky. A chudák Libor má ještě tu nevýhodu, že tam na rozdíl od Draculy já ty texty neumím. Bude to takové přelétávání z jednoho projektu na druhý. A já doufám, že budu mít dost sil na to, abych tohle všechno ustála, protože do toho ještě pochopitelně účinkuju a funguju jinde.Hanka Křížková ani Monika Absolonová u vánočního stromku neodolaly a zazpívaly i kousek koledy

Dracula se v Praze uváděl v podstatě ve dvou trošku odlišných verzích, které se mimo jiné lišily i závěrem první půlky, kdy byly zkráceny dvě písně Lorraine. Jak je to v téhle verzi?
Úvod Lorraine je zkrácený. Podle mě byl opravdu krásný, nicméně to ještě bylo za života Karla Svobody a vzhledem k tomu, že Karel už mezi námi bohužel není, tak si myslím, že na tom asi nikdo nebude nic měnit. Ale je pravda, že tam se mu ta hudba strašně povedla a je škoda, že ten úvod je ustřižený pryč.