Kunětická Hora Cikánům sluší

Pardubice 14. 6. 2008

Rada (Kristina Jelínková) a Lujku Zobar (Martin Mňahončák)Mnozí si pamatují slavný ruský film, který v 70. letech plnil kina po celém světě. Na motivy povídky Maxima Gorkého ho natočil režisér Emil Loteanu. Tento film je předlohou i pro následná divadelní zpracování. Cikáni se například hráli v roce 1986 v Hudebním divadle Karlín. V současnosti je můžeme, kromě Pardubic, vidět ještě třeba v pražském divadle Bez zábradlí nebo v Městském divadle Brno a je nesmírně zajímavé vzájemně tyto inscenace porovnat.

Cikáni jdou do nebe jsou netradičně v bílém kostýmuMuzikál Cikáni jdou do nebe byl poslední premiérou letošní divadelní sezóny Východočeského divadla v Pardubicích. Ta se uskutečnila 14.6. ve 20:30 na Kunětické hoře, tradičním místě letního hraní v amfiteátru na vyhlídce středověkého hradu. Necháme se překvapit, jak režisér pojme inscenaci na jevišti v kamenném divadle, ale pod širým nebem je především vizuálně mimořádně povedená. Cikánům toto prostředí zkrátka svědčí a sluší jim.

Příběh tragické lásky největšího zloděje koní Lujku Zobara a krásné hrdé cikánky Rady je plný vášní, emocí, pýchy, touhy po svobodě a hlavně nádherné romské hudby.

Kulisou je samotný hrad Kunětická HoraHudební nastudování Idy Kelarové a Desideria Duždy lze jen chválit. Ke spolupráci si pozvali Komorní filharmonii Pardubice. Spojení romské a "vážné" hudby funguje skvěle. Z jejich pojetí je cítit osudovost, vřelost, oslava života. Všechny písně jsou zpívané v romském originále a přesto, že nerozumíte ani slovo, velmi dobře chápete, o čem vypovídají.

Vynikající je choreografie Jaroslava Moravčíka. Temperamentní, nespoutaná a nesmírně těžká. Lze jen obdivovat všechny účinkující, kteří po celé představení tančí ve strhujícím tempu a ještě k tomu skvěle zpívají.

Kontrast bílé a tmavé nociHostující slovenský režisér Marián Pecko zasadil muzikál skutečně do cikánského nebe. Ne doslova, ale barevné pojetí inscenace ho evokuje. Scéna je celá bílá a i herci mají s velkou převahou bílé kostýmy. V prvním momentu jsem se bála, že mě to bude rušit, protože cikány mám spojené s pestrými barvami, ale nakonec to bylo mnohem působivější než třeba tradiční červená. Cikáni v bílé barvě působili jemně a čistě. Ostatně tak je i laděn muzikál. Je poetický, magický, ale přesto z něj dýchá lidskost. Když začala druhá polovina inscenace, venku už byla tma a bílá barva s temnou nocí a hvězdným nebem tvořila krásný kontrast.

Roztančení Cikáni...Velmi povedená je scéna Pavola Andraška. Jednoduchá a zároveň velmi zajímavá. Tvoří ji jedno velké a dvě menší pódia. Vše je opět laděno do bílé barvy. Kopec je pokryt bílým plátnem, po kterém herci scházejí dolů. Vzhledem k tomu, o jak šikmou plochu jde, musí to být třeba za deště docela nebezpečné. Scénu dotvářejí i koně, kteří jsou nezbytnou součástí inscenace. Nejsou sice živí, ale dobře je zastupují světle žluté kovové konstrukce, které vypadají, jako by je z měsíčního světla upletli pavouci. Kulisy samozřejmě také dotváří prostor Kunětické Hory, ale nejen to. Součástí jsou třeba také ptáci, kteří létají hercům přímo nad hlavami a neúmyslně tak dotváří atmosféru.

Herci si prostředí nemůžou vynachválitHerecké i pěvecké výkony byly velmi vyrovnané a skutečně dobré. Mezi ty opravdu nejlepší bych zařadila Martina Mňahončáka. Jeho Lujku Zobar prakticky neopouští "jeviště"a je skutečně ústřední postavou muzikálu, kolem níž se točí všechno dění. Skvělá je Kristína Jelínková v roli Rady. V roli Rosaliny příjemně překvapila studentka JAMU Kristína Šimegová, která má přes své mládí opravdu nádherný hlas. Zaujal i další student JAMU Tomáš Novotný v roli Lujkova přítele Aralambiho. Tragikomická role Buči výborně sedla Ladislavu Špinerovi.

Kulisy tvoří bílá dekorace, v povzdálí koně..Na konci představení se ještě křtilo CD. Je to poprvé, co ve Východočeském divadle v Pardubicích vychází ku příležitosti premiéry muzikálu i CD s jeho hudbou. Vřele doporučuji si ho pořídit. Navíc jeho cena 150 Kč je velmi příznivá.

Fotografie Michal Klíma, text Petra Gregorová