Malou scénu HDK rozzářila Zlatovláska

Zlatovlásku ztvárnila Ema Šilarová, Jiříka Šimon ObdržálekNa Malé scéně Hudebního divadla Karlín se 16. dubna 2024 v 18 hodin konala premiéra muzikálové pohádky Zlatovláska. Inspirací pro toto představení se stala původní klasická pohádka podle Karla Jaromíra Erbena. Scénář pro divadelní prkna napsal Jan Pixa, režisérské taktovky se ujal Filip Renč. Původní melodie z filmové pohádky Angela Michajlova s texty Eduarda Krečmara zůstaly až na drobné změny zachovány. Diváci si jistě pamatují v podání Petra Štěpánka a Jorgy Kotrbové z roku 1973. Nebudou chybět písničky „Tak už to v našem zámku chodí“, „Já jenom já“, „Já ti prstýnek dám“. Srovnávat ikonický film s novým muzikálem asi nemá vůbec smysl, ale i v této nové produkci se budeme spolu s kuchařem Jiříkem snažit získat Zlatovlásku, a to s pomocí věrných kamarádů mravenců, krkavců, zlaté rybky a mušky.

Alena a Jan Pixovi vedou v HDK Karlínské studio MúzyTvůrčí tým nechtěl jen kopírovat původní děj, ale směle se pustil do inovací, které lze jen pochválit. Příjemnou změnou je například vynechaná scéna z filmu, kdy Jiřík usmrtí svého oblíbeného koně, aby nasytil hladové krkavce. V pohádce se tedy neřeší nasycení krkavců, ale vypadlá ptáčata z hnízda, kterým Jiřík pomůže zpět nahoru. Jan Pixa vyškrtnutou krutou scénu s koněm okomentoval s humornou nadsázkou: „Myslím si, že je to naprostá blbost, protože Jiřík pak dál musí jít pěšky a krkavci to stejně neocení.“ Velká změna oproti filmu je i v roli malé mušky, a především se diváci dočkají jiného konce, kdy král Kazisvět neumírá, ale naopak i on dojde svého štěstí a najde svou lásku, i když jinou, než původně chtěl.

Krále Mojmíra ztvárnil Bronislav KotišV titulní roli Zlatovlásky jsme viděli Emu Šilarovou, Jiříka ztvárnil Šimon Obdržálek, kteří se svých rolí zhostili se ctí. V rolích králů jsme viděli zkušené muzikálové bardy, jako jsou Bronislav Kotiš coby král Mojmír a Oldřich Kříž v roli Kazisvěta. Petra Záborská vystupuje ve dvojroli, jednak jako jedna ze sester Zlatovlásky Černovláska, a potom jako babka, která králi Mojmírovi přináší hada, po kterém začne rozumět zvířecí řeči. Bavit se budou nejen děti, ale i dospělý divák si přijde na své, nechyběly ani politické narážky. Král Mojmír se třeba zeptá Jiříka, kdo ho posílá, a Jiřík odpoví: „Váš soused Kazisvět.“ Načež mu král Mojmír odpoví: „Všichni naši sousedi jsou Kazisvěti!“

Krásné kostýmy vytvořil Roman ŠolcRežie se ujal osvědčený Filip Renč, který předpoklad vedení divadla, že pohádce vdechne nový rozměr, zcela naplnil, neboť děj oplývá spoustou nových nápadů i jejich řešení. Petr Hloušek vymyslel a stvořil scénu, která využívá klasických možnosti bez jakýchkoliv projekcí, věrohodně pracuje například s perspektivou u kulis zámků obou království, nebo s vytvořením dojmu vody pomocí látkových pruhů, po kterých se Jiřík plaví se Zlatovláskou v maketě loďky. Do kostýmů herce oblékl výtvarník Roman Šolc a skvělé a funkční loutky vytvořil Jaroslav Milfajt, hlavně tedy mravence, krkavce a zlatou rybku se zapojením živých herců coby jejich vodičů. Za pozastavení stojí i některé vedlejší, ale velmi výrazné role. Ve skvělé masce a nápaditém kostýmu zabodoval v roli pavouka Jaromír Hladký, jehož herecký výkon zvedl diváky ze sedadel. Nebál se ani vtrhnout na lov do řad diváků se zvoláním „Je tady někdo z Blesku?“

V roli Mušky se představila skvělá Anna DolečkováTaké je nutné ocenit skvělou práci manželů Pixových, kteří se věnují Karlínskému studiu Múzy a připravují děti na role v muzikálech Hudebního divadla Karlín. Z jejich tvůrčí dílny vyšly mimo jiné například představitelky Mušky. My jsme při premiéře viděli jednu ze tří alternací Annu Dolečkovou, která odvedla brilantní herecký výkon. Celou pohádku skoro nesleze z jeviště, má velké množství textu, létá vzduchem, zdatně sekunduje dospělým, je zdravě přidrzlá, nikomu nic nezůstane dlužná. Ocenění si zaslouží i nápadité choreografie Kateřiny Krejčíkové a nastudování sborů pod vedením Sáry Bukovské. Autorem hudebních aranží skladeb Angela Michajlova je Martin Blažek.

O choreografie se postarala Kateřina KrejčováNová Zlatovláska v Karlínském divadle se tedy vydařila a za nás ji můžeme směle doporučit ke zhlédnutí. Bavit se budou nejen dětí, ale i jejich rodiče, kteří v ději najdou mnoho vtipných situací a narážek, zkrátka každý si přijde na své. Kromě ostřílených hereckých bardů v pohádce dostávají velký prostor především mladí herci, z nichž mnozí se na jevišti objevují vůbec poprvé. Pod zkušenou režisérskou taktovkou Filipa Renče však odvádějí profesionální výkony, které nikoho nezklamou. Budete-li chtít vyrazit se svými dětmi na pěknou klasickou pohádku, neváhejte, lístky jsou k mání v obvyklých předprodejích nebo přímo na pokladně Hudebního divadla Karlín.

Jiřík, Zlatovláska, Muška a Oldřich Kříž coby král Kazisvět Manželé Pixovi společně s režisérem Filipem Renčem vytvořili krásnou pohádku Jakub Smolík se jako hrdý otec s dětmi na after party tvářil nadmíru spokojeně, Petra Smolíková si zahrála Rudovlásku Celý tvůrčí tým se nakonec musel samozřejmě s herci společně vyfotografovat

Osoby a obsazení – premiéra 16. 4. 2024
Jiřík Šimon Obdržálek
Zlatovláska Ema Šilarová