Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Vlasy z Brna nejsou nuda

Brněnské nastudování Hair vychází z filmového scénářeNa muzikálové scéně Městského divadla Brno proběhlo 60 repríz kultovního muzikálu Hair (Vlasy). Pokaždé vyprodané hlediště svědčí o tom, že ideály  "květinových dětí" jsou i dnes stále aktuální pro současnou generaci teenagerů. A nejen pro ně.

Praha 1997: Oslava 30. výročí uvedení muzikálu na Broadway. Zleva: K. Nováková,  Annie Golden (filmová Jeannie), R. Vojtek, D. Šinkorová

Původní divadelní verze autorů Galta McDermota (hudba), Geroma Ragni (libreto) a Jamese Rada (texty písní) z roku 1967 prošla během svého uvádění množstvím úprav, a to i od samotných autorů. Broadwayská premiéra se konala 29. dubna 1968 v Biltmore theatre, Praha 1997: z představení po premiéředo derniéry, která proběhla 1. července 1972, se odehrálo 1742 představení.  V době uvádění broadwayské verze si James Rado zahrál Clauda a muzikál vyrazil na své vítězné tažení napříč Spojenými státy, aby se později rozšířil za Atlantik.

Praha 1997: skladba Hare Krišna (M. Havelka jako Berger a H. Koválovská

Muzikál Hair má na území ČR za sebou více nastudování. Poprvé v roce 1987 proběhly kiny v tehdejším Československu ve filmu Miloše Formana z roku 1977. Na muzikál samotný si české publikum muselo počkat až do roku 1995, kdy do Prahy zavítala The Broadway musical company New York, Praha 1997: R. Vojtek jako Claude a M. Havelka jako Bergerkterá představila poprvé divadelní verzi v angličtině. Samotné nastudování vzniklo pod dohledem jednoho z autorů - Jamese Rada. V prostorách Lucerny vystoupil i 40členný sbor včetně živého orchestru. V češtině měly Hair premiéru 20. prosince 1996 v divadle Pyramida v překladu Jiřího Joska, režii Radka Balaže a Karla Davida a produkci Agentury Orfeus. Z brněnských herců zde skladba Aquariusúčinkovali Martin Havelka, Roman Vojtek a Tomáš Kočko. Samozřejmě nesmíme zapomenout na výborného herce a ještě lepšího zpěváka Dana Vašuta, který již není mezi námi.

10. října 2004 ve dvou představeních hostovala Nová scéna Bratislava ve Vinohradském divadle. Praha 1997: scéna z TripuDialogy přeložila Alexandra Ruppeldtová a texty písní Ján Strasser, režii měl Dodo Gombára. Nejnovější uvedení je na hudební scéně Městského divadla v Brně, premiéry proběhly 2. a 3. října 2004 opět v překladu Jiřího Joska a režii Dodo Gombára.

Zatím poslední nastudování muzikálu Hair zahajovalo provoz nově postavené Hudební scény MdB - za tuto stavbu získalo divadlo ocenění Stavba roku Jihomoravského kraje 2004. snová svatba Clauda a Jeanie v TripuBrněnská verze vychází z Formanova filmového scénáře a je místy propojena s fragmenty původní divadelní verze, což činí muzikál delším a zajímavějším. Některá místa ve srovnání s divadelní verzí uváděnou v Praze vyšla lépe a některá naopak nevynikla.Berger tančí na stole na hostině u Sheiliných rodičů

Velkou roli v prožitku hraje uspořádání scény a nenápadné změny. Technika změn je závislá na vybavení samotného divadla -  brněnská Hudební scéna umožňuje splnit nejbláznivější režisérské fantazie díky nejmodernější jevištní technologii, jako je např. posuvný jevištní stůl. Ten umožňuje posun po jevišti všemi směry - to je často vhodně využíváno, třeba ve scéně Party music (hostina u Sheiliných rodičů) a "Let the Sun Shine In". Claude a jeho přátelé a Kéž slunce svítíStejně kvalitní je i zvuk - v celém sále slyšíte jasně a čistě. Je to dáno koncepcí ozvučení i zpracováním signálu - od mikroportů je signál převeden na digitální a v této podobě je i zpracován. K jednotlivým zesilovačům je rozveden optickými kabely a teprve zde je převeden zpět na analogový, což zvyšuje jeho kvalitu. Zatím dalším jediným muzikálovým divadlem s touto technologií je pražské divadlo Broadway.Praha 1997: scéna 3-5-0-0 - R. Vojtek (Claude) a J. Révai (Smrt)

V pražské verzi vzhledem k omezeným možnostem scény v divadle Pyramida došlo k skloubení několika postav dohromady, později ke zkrácení některých méně významných scén jako například Trip. Naopak některé vyzněly daleko silněji jako 3-5-0-0, kde v pražské verzi tanečně exceloval Jan Révai jako Smrt v kostýmu kostlivce v choreografii, ze které zamrazilo. Zde si člověk uvědomil zbytečnost celé války velmi intenzivně, stejně jako v následné skladbě Kéž slunce svítí nám. Praha 1997: Berger (M. Havelka) se symbolicky loučí s mrtvým ClaudemVelkou roli zde hrál přímý kontakt s publikem, kdy komornější provedení scény zbytečné smrti Clauda (ve filmu je to smrt Bergera) se z větší blízkosti dotkne diváků. V brněnském provedení tato scéna 3-5-0-0  tolik nevyzní i díky většímu počtu postav znázorňujících Smrt, které jsou pouze v černém trikotu. skladba 3-5-0-0Naopak scéna smrti vojáků, kteří se vysvléknou do naha a jsou zabiti u kovové stěny v písni Kéž slunce svítí nám je výborná. Na prázdné scéně zůstává samotný Claude a za ním pomalu vjíždí vojenský Arlingtonský hřbitov s několika postavami hippies. Arlingtonský hřbitov padlých vojákůPostupně přibývá mnoho lidí, mezi nimiž se začínají prosté hroby ztrácet, aby nám v závěru písně sdělili, jak zbytečná je smrt těchto mladých vojáků.

Píseň "Jak je člověk uhněten", která je zhudebněným Shakespearovým sonetem (What a piece Of work is man), Sheila a Claude v pouštiv Brně dostala nový text a vznikl duet Sheily a Clauda, který doplňuje původní Formanovu předlohu. Další změnou je role Huda, který je v původní verzi černoch podobně jako ve slovenském provedení. Zde je však bělochem s černou duší. Tuto roli si zahrál Martin Havelka, který si zahrál Bergera v pražské inscenaci .

Claude v New Yorku potkává hippiesVzhledem k tomu, že brněnská verze vychází z Formanova filmu, upírá se více pozornosti na šest hlavních postav - Bergera, Clauda, Sheilu, Huda, Woofa a Jeanii. Děj začíná odjezdem Clauda (alt. Petr Gazdík, Jiří Ressler a Oldřich Smysl) do New Yorku, kde má narukovat. V Central parku potká partu hippies vedenou Bergerem (alt. Dušan Vitázek a Ján Jackuliak) a s nimi stráví poslední dva dny na svobodě. Claudův první tripBergerovi se nepodaří přesvědčit Clauda aby spálil povolávací rozkaz. Ale i tak mu ukážou svůj vlastní svět volné lásky a drog. Během dní v New Yorku potká Sheilu (alt. Soňa Norisová a Jitka Čvančarová),slavná píseň ve vězení - Hair která je z úplně jiného společenského prostředí. Díky Bergerovu entusiasmu se s ní seznámí na debutantském večírku, kde se sblíží. Odkud po konfliktu s rodiči Sheily putují všichni do vězení. Díky kauci se nakonec dostávají ven a Claude narukuje.

Po nějakém čase dostane Sheila dopis a Berger odstartuje dobrodružství "on the road" za Claudem na základnu v Nevadě. Na místě zjistí, že není vůbec lehké se s Claudem setkat. cesta do Arizony za Claudem - píseň SvítáníBerger přijde na nápad ukrást důstojnickou uniformu a tak se dostane na základnu, kterou Claude jako voják nesmí opustit, protože je vyhlášena pohotovost. Kam vlastně jdem…Na místě se rozhodne vyměnit si s Claudem uniformu, aby se Claude mohl na hodinu setkat s Sheilou a ostatními.

Mezitím dojde k vyhlášení poplachu a okamžitému přesunu z "rudé čáry" přímo do války - místo Clauda do Vietnamu odlétá Berger. Záměna Clauda s Bergerem byla vymyšlena Milošem Formanem pro filmovou verzi,Crisy čeká na svého Franka Millse již 30 let jelikož původní divadelní příběh by do filmu nestačil dějově. V brněnské inscenaci bylo do filmového příběhu přidáno několik písní z divadelní verze jako je např. píseň "Frank Mills", která je zajímavě provedena - od začátku písně probíhal na projekčním plátně odpočet času ze současnosti do doby před 30 lety,Berger na hostině zpívá Sheile kdy se Krissy (alt. Hana Horká a Vladimíra Spurná) měla s Frankem setkat. Stále na něj v den výročí čeká na stejném místě. Scéna dojme hloubkou citu, který neotupilo ani třicet let čekání.

Smrt vojáků ve válceChybí zde hodně diskutovaná nahá scéna (byla v pražské verzi) při písni "Where do I go (Kam vlastně jdem?)", která je nahrazena v závěru hromadnou popravou odvedených vojáků mj. i Bergera. Tento masakr je nápadem režiséra Dodo Gombára, který režíroval i slovenskou verzi, která je zcela odlišná od obou verzí. V brněnské i slovenské hrají Soňa Norisová, Zuzana Maurery a Ján Jackuliak.

Počátek tripu v Central parku

Zaslouženou pozornost na sebe strhává role Bergera ztvárněná Dušanem Vitázkem, držitelem Thálie 2004 právě za tuto roli.

Odvodová komise a píseň Černí kluci, Bílí kluciPřesto má větší prostor i role Huda, která nese nesmazatelný rukopis humoru Martina Havelky.

Role Jeanie představuje Markétu Sedláčkovou v jiném typu role - rockovějším a hlasově drsnějším. závěrečná děkovačka a potlesk pro herceClauda ztvárnil Jiří Ressler, Woofa Robert Jícha a Huda Martin Havelka, Stano Slovák nebo Michal Kavalčík. V roli Ronny, zvláště pak v písni Aquarius zaujme Helena Dvořáková.

Celkový dojem z představení umocňuje velikost jeviště a díky tomu vyniká choreografie Igora Barberiče. Velkým kladem tohoto divadla je nejmodernější jevištní technika (jevištní stoly, digitální zpracování zvuku), která se plně podřizuje režijnímu záměru, píseň Vesmírná pouť je úvahou o životěale nepřebíjí ho. Atmosféru 60. let dotváří light design a dobové kostýmy (Kamila Polívková). Městské divadlo v Brně disponuje kvalitním a rozsáhlým ansámblem, který hlasově pokrývá všechny hlasové polohy.

Láska a smrt - začátek písně Kéž slunce svítí - Berger odlétá do války za ClaudaPokud budete mít začátkem května čas a cestu kolem Brna, rozhodně se zastavte na několika málo posledních představeních, která se na Hudební scéně MdB ještě odehrají. Na konci divadelní sezóny, 29. a 30. června se odehrají poslední dvě představení, která byla po jednání s autory muzikálu pro velký zájem přidána. Derniéra tohoto muzikálu je 14. května.


Fotografie Michal Škvor, text Lenka Havelková

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Reklama

Banner

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2017 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.