"Hle, vidím Orion!" "- Jé, čokoláda!" Tak tohle je jedna z vtipných replik mezi Alfrédem (Lukášem Randákem) a profesorem Abronsiusem (Pavlem Vítkem), kterou jsme mohli slyšet na posledním představení slavného muzikálu Ples upírů. Čokoládu jsme na jevišti opravdu neviděli, za to krásný dort na závěr samozřejmě nechyběl! První půle derniéry se nejdříve nesla na loučící se, nostalgické vlně, ta druhá na té žertující a veselé. Slzy a smích patří prostě k sobě, tak jak to na divadle má být. Proto i obecenstvo odměnilo každou skladbu bouřlivým potleskem, a dalo tak najevo, že jim bude muzikál velmi chybět. Spousta z nich totiž neviděla tento muzikál pouze jednou. Už mnohokrát následovali vášnivé badatele oboru upírů, profesora Abronsiuse a jeho společníka Alfréda, a vydali se spolu s nimi na dobrodružnou cestu Evropou, aby nakonec až v daleké Transylvánii našli, co hledají…
Ples upírů má několik NEJ. Prvním a NEJvětším lákadlem tohoto muzikálu byla bezesporu především hudba Jima Steinmana. Každý muzikálový fanoušek si v něm našel tu svou melodii - pomalé balady, milostné písně, ale i rockové songy nebo taneční čísla, bezchybně provedené hereckou a taneční company. NEJvětším objevem a velkým překvapením (pro ty, kteří neznali Natálku ze scény Divadla Broadway) bylo obsazení tenkrát teprve 14-ti leté Natálky Grossové do hlavní ženské role Sáry. Stala se tak NEJmladší představitelkou této role na světě.
Odvážný tah se producentovi muzikálu Františkovi Janečkovi vyplatil, a neskutečný talent mladičké herečky zlé jazyky umlčel. Prvotní rozpaky a hlavně pochyby některých kritiků však byly smazány již premiérou. Natálka svým fantastickým výkonem dokázala, že už sice vyrostla z dětských střevíčků, ale na české muzikálové scéně (a kdo ví, třeba i za hranicemi) s ní musíme nadále počítat. Vzpomeňme například Cosette v Bídnících, mladou Bonnie v muzikálu Bonnie a Clyde, Kláry v Mýdlovém princi. Troufla si i na televizní seriál Přístav. Vyzrávala jako víno, svůj pěvecký i herecký projev stále zlepšovala, že jsem při zhlédnutí derniéry mohla jen říci: Natálko, VÝBORNĚ!
Šťastnou ruku měl Janeček i ve výběru hlavní mužské role, hraběte Von Krolocka. Marian Vojtko se jí rovněž zhostil na výbornou! Dal své roli přesnou dávku hororové komedie, na rozdíl od Drákuly, kterého ztvárňuje v Hudebním divadle Karlín, který je emocionálně úplně jiný. S Natálií Grossovou na jevišti tvoří díky věkovému rozdílu na první pohled nesourodý pár, pěvecky jim to ale neuvěřitelně ladí. Jejich duet "Úplné zatmění" (angl. "Total eclipse of the heart") si prostě zamilujete. Proslavila ho Bonnie Taylor, a poté ho nazpívali i takové hvězdy, jako Celine Dion, Meat Loaf, Barbara Streisand, Westlife nebo Cher. Mariánův charismatický projev a nádherný tenorový hlas diváci milují už dlouho. Ze zákulisí vám můžeme prozradit, že se již brzy můžeme těšit na jeho CD plné muzikálových melodií, kterými nás v divadle tak dojímá. Na jeho výkonu byste vůbec nepoznali, že derniéru odehrál v bolestech. Špatně došlápnul a naštípnul si palec. Na chirurgii se dostal až po představení a nekonečném focení v nočních hodinách.
Strhující příběh plný lásky, tajemství a dobrodružství však samozřejmě nestojí jen na hlavních rolích. Ples upírů se totiž neopírá jen o sólové písně, ale velmi výrazně jsou v něm zastoupeny i písně sborové. A nádherně sehraná company si s nimi poradila víc než dobře. I taneční čísla byla přesná, perfektně synchronizovaná a bez sebemenší chybičky. Dalším milým překvapením byla nová poloha Pavla Vítka, jenž v roli podivínského profesora Abronsia předvedl perfektní staccatové party. Mezi největší vtipálky patřil hlavně Lukáš Randák, který např. místo “je to moc hezká houbička” řekl Natálii alias Sarah, že “je to moc hezká holčička”, a takhle hýřil humorem v podstatě po celou dobu. Režisér Radek Balaš si prostě uměl vybrat ty nejlepší.
Po představení se v divadelním foyer GoJa Music Hall strhla nevídaná mela - přímo hon na upíry. Jistě na tom měly svůj podíl i honosné kostýmy již ikonického muzikálového návrháře Romana Šolce, které už jen umocnily celkový dojem z muzikálu. Snad všichni diváci, kteří se s Plesem upírů přišli rozloučit, se tlačili ve frontě. Tentokrát však nikoliv na kabáty. Čekali totiž na svou vytouženou fotku s hlavními představiteli tohoto díla, kteří ochotně pózovali stovkám svých fanoušků s mobilními telefony nebo fotoaparáty. Dnes to bylo totiž upíří naposledy. Pro mnoho z nich těžko uvěřitelný fakt.
Kromě hlavních protagonistů (díky extravagantnímu kostýmu, který si před každým vystoupením sám vylepšoval), chtěl téměř každý ulovit svou fotku také s představitelem homosexuálního upíra Herberta - Lacem Hudcem Šubrtem. V muzikálu nás nejvíc pobavily jeho "mrkací scény", kdy diváci doslova prskali smíchy. Už jen díky němu rozhodně stálo za to Ples upírů vidět. Komické postavy rodičů Sáry sedly i představitelům Chagala (Bronislava Kotiše) a Rebeky (Renáta Podlipské), kteří i v malém prostoru dokázali zaujmout velmi výrazným výkonem. Derniéru si nenechala ujít ani Michaela Gemrotová, alternující se s Natálkou Grossovou v roli Sáry, maminka Natálky Šárka Grossová, zpěvačka Monika Absolonová, potkat jste také mohli i s dalšími známými tvářemi ze showbyznysu.
Producent František Janeček při závěrečné řeči neskrýval svou radost z úspěchu tohoto muzikálu. A ve svém proslovu víc než naznačil, že by se mohl po 190 odehraných reprízách jeden z oblíbených muzikálů v budoucnu do Česka opět vrátit. Nad tímto příslibem zaplesalo nejedno muzikálové srdce. Ale právě teď Ples upírů končí, aby po dvou letech uvolnil jeviště jiné krvelačné legendě - Fantomovi opery. A v něm se od září znovu můžeme těšit na oba představitele hlavních rolí - Mariana Vojtka jako Fantoma, i Natálku Grossovou, tentokrát v roli Meg. Muzikály s upíří tématikou v naší zemi prostě bodují, a já věřím, že z Prahy nikdy na dlouho nezmizí. Divadelní prázdniny utečou jako voda, a proto si dovolím otázku: Už máte svůj lístek do divadla?
Komentáře k článku