"Bude to trhák?" pomyslel jsem si, když jsem se dozvěděl o konkurzu do muzikálu Trhák, který bude uvádět Divadlo Broadway. "Ano", odpověděl jsem si, neboť režii bude dělat Radek Balaš, který má na kontě nespočet zdařilých inscenací (Adéla ještě nevečeřela, Dědeček automobil, Mýdlový princ), jeho pravou rukou bude Jana Balážová, která si ohlídá všechny budoucí účinkující, aby tóny, které se budou linout z jejich hrdel, odpovídaly notám, scénu postaví Jaroslav Milfait, produkci a kostýmy si ohlídá Daniel Hádl, za tanečními kreacemi bude stát Leona Qaša Kvasnicová. A diváci… ti se mohou těšit na krásný muzikál plný krásných melodií.
Zatím jsme na začátku dlouhého běhu k finální podobě. Sedíme v hledišti prázdného divadla a na scéně se střídají účinkující. Každý z nich se snaží svým projevem upoutat režiséra. Slyšíme zde hlasy lidí, kteří si zpívají doma pro sebe, stejně tak i hlasy, které za sebou mají umělecké školy. Hlasy křišťálově průzračné, i sametově temné až barově zakouřené. Hlasy léty prověřené, i nedávno usazené. Hlasy líné i temperamentní tak, že se začne na židlích vrtět i těch pár lidí, kteří zde sedí a hodnotí. Když se zpěvákovi podaří zaujmout, začne se řešit vhodnost do role a taneční průprava. A také jeho časové možnosti, úvazky a další drobnosti na cestě k druhému kolu výběru vhodných účinkujících.
Zatímco v sále je cítit napětí, v předsálí převládá spíše uvolněnost. Lidé zde sedí, kde se dá, někteří si ještě naposledy opakují své party, dívky a ženy kontrolují, jak vypadají jejich kontury a rty, někdo leží a odpočívá, skoro až relaxuje, jinde najdeme skupinky lidí, kteří se znají, a tak si povídají, co se dělo mezi posledním konkurzem a dneškem. Ti, kdož jsou tu poprvé, hodnotí ostatní neznámé tváře (z kterých se často vyklubou tváře již známé, ale ještě tolik neprofláklé), na jakou roli jdou, a zda mohou být lepší než oni. Pár lidí se již rozcvičuje, a jejich pohybový rozsah je až neuvěřitelný.
Zatímco většina čeká, až je zavolají do sálu, a budou mít jen pár minut přesvědčit porotu, aby mohli postoupit, když přijde známá hvězda, musí počkat, až ji budou mít všichni fotografové vyfotografovanou nejméně ze všech stran. Pak se musí v mnoha rozhovorech vyjádřit k různým tématům, která povětšinou nesouvisí ani s hudebním divadlem, aby nakonec byly uvedeny do sálu, kde znovu všem lidem, kteří v něm zrovna sedí (najednou jich je tu skoro tolik, jako by se hrálo představení) předvedli své umění. Do prvních tónů hudby se vmísí zpěv, aby spolu vytvořily nádhernou symbiózu, onu magickou směs, která mnohé z nás táhne znovu a znovu do muzikálového divadla.
Nevím, kteří konkrétní zpěváci a herci budou v muzikálu účinkovat, ale vím, že je na co se těšit. Jsou tam krásné písně, výborné texty, a muzikál Trhák připravují lidé, kteří už nejednou přesvědčili široké publikum o svých kvalitách. Dále tu máme skvěle postavený příběh, jehož kvality prověřil soudce nejpřísnější - Čas. Nesmíme zapomenout na krásnou hudbu, doplněnou tu romantickými, tu pravdivě sžíravými texty písní, mnoho legrace si užijeme s cimrmanovskými dialogy a velkou porcí laskavého humoru. Už nyní se těším na novou verzi tohoto díla - Trhák 2.0.
Komentáře k článku