Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

2116 aneb nečekaný dar k výročí

Rebelové musejí být obezřetníOdvěká otázka, jak bude vypadat svět v letech příštích, je námětem řady filmů i knih. Muzikály se tomuto tématu zas tak nevěnují, pomineme-li dějové odbočky, které nahlédly do budoucnosti, například v Draculovi nebo Sibyle. Za sci-fi muzikál byl v našich končinách označován snad jen Klíč králů, kde si s prvky fantasy vyhrál skladatel a zpěvák Daniel Landa. Představení 2116 uváděné ke „stoletému předvýročí“ od 18. srpna 2016 ve dvanácti reprízách v Divadle Semafor tak bylo ojedinělou podívanou nejen pro nadšence science fiction.

Užaslá paní Wycherlyová v rámu časuMuzikál skvěle kombinuje dvě zajímavé dějové zápletky, čtyřicetileté výročí svatby manželů Wycherlyových, kteří si k tomuto významnému okamžiku vzájemně nadělí speciálně na přání zhotovené robotické verze sebe sama, ovšem v dokonalejší podobě. Vedle toho divák sleduje příběh rebelů, kteří se „odváží“ žít off-line, a unikají tak ze spárů přeorganizované civilizace, snažící se mít všechny své občany pod kontrolou. Muzikál byl původně zamýšlen jenom jako příběh manželů Wycherlyových, to když ho v padesátých letech minulého století napsal Ray Bradbury, významný autor sci-fi románů. Ale projekt byl kvůli úmrtí tehdejšího režiséra Jamese Whala nakonec odložen. Představení se tak hrálo poprvé až takřka po šedesáti letech – v roce 2009. Protože se nedochovala hudba, nově ji napsal John Hoke a do realizace se vložil Steve Josephson. Dvouaktovou verze pod názvem Ray Bradbury’s Wisdom 2116 pak mohli zhlédnout účastníci Edingurgh Festivalu Fringe v roce 2010 a nyní jedinečnou příležitost seznámit se s tímto dílem měli i diváci u nás.

Přesvědčivá mimika Tomáše Vaňka v roli Mr. MarionetteUž nasvícení opony před začátkem hry předznamenává fantasktní atmosféru. S odvíjením prologu se pak daří diváka okamžitě přenést do hravého a barevného světa budoucnosti. Nástup „principála“ a jeho loutek z truhly, který je scénograficky podpořený i zavěšením barevného pruhu látky, je vynikající i díky pojetí Tomáše Vaňka, ztvárňujícího Mr. Marionette. Dokonce ani nemusí promluvit, mimické pohyby v obličeji hovoří za vše. Výborná je také druhá scéna s písní "Forty years", která poprvé na scénu přivádí manžele Wycherlyovi. Zajímavým nápadem je ohraničení jejich sólového vystoupení rámem obrazu. Při vtipném „zarámování“ se postupně dozvídáme o jejich výročí svatby.

tn KIK 7743Mezitím se děj zpět přesouvá ke skupince rebelů, živořících na okraji společnosti. V okamžiku, kdy jednotliví protagonisté představují důvody, které je na toto místo přivedly a proč jsou ve vyhnanství, muzikál poprvé výrazným způsobem graduje. Výborné jsou všechny tři výstupy, "Wind-up world/The Pedestrian", "Once upon a time a The Murderer". A když se zpět vracíme k Mr. Marionette a jeho alchymistické tvorbě robotů pro manžele Wicherlyovi, povedlo se tvůrcům vzbudit napjaté očekávání jejich dalšího osudu, který pokračuje v druhé části po přestávce.

Tvoření robotů jako fascinující stínohraScénografie využívá jednoduchých prostředků. Kromě truhly se tak na scéně objeví třeba obrovské boxy na dárky, stany vytvořené pomocí síťoviny a deštníku. Pro poeticky zachycenou stínohru vzniku robotů slouží plachta držená účinkujícími. Snad jen kromě stanů, které se na scéně objeví o něco dříve, než je jich zapotřebí a jejich využití může být pro diváka zprvu nezřetelné, vše dobře slouží dění na scéně. Hudba v muzikálu má všechny předpoklady zaujmout, dokáže v některých okamžicích dojmout i přivést k nadšení. „Rozdováděné“ pojetí písně "Dance as not to be dead" uzavírající první polovinu vysloveně potěší. Ve druhé části se navíc ke slovu dostávají i swingově a jazzově pojaté melodie. Velmi zajímavým způsobem na sebe textově a hudebně navazují v písni "Made for love" dvě sóla ženských interpretek ze skupiny rebelů Jenny Sequa a Clarisse McClellan. 

Barvité výkony podtrhávají barevné kostýmy a výrazné líčeníTanečně si company výborně pohrává s pohyby loutek, robotů, ale dokonce i elektronických spotřebičů. I díky tomu se ústředním motivem stává jakási sešněrovanost, s níž má ostatně zkušenosti ve svém životě snad každý z nás. Mr. Electro alias Tom Fury v podání Michala Máši, jehož postava mluví přes robotické zařízení, předvede při scéně, kdy se rebelové shromáždí do kruhu a dávají k lepšímu moudré citáty z knih, i elektrický tanec. Navíc jeho smutný výraz v obličeji umocňuje vyznění zejména prvního příběhu, kdy ztvárňuje loutku u „principála“ Mr. Marionette. Bezděky tak upomíná i na časy pierotů.

Dojemná scéna v podání Michaely HorkéVýborné robotické ztvárnění si přichystala také Lucia Jagerčíková jako Bride-bot ve scéně "The Gift". Její kreativní uchopení role dodává robotce sexy šmrnc a přispívá k uvěřitelnosti scény. Stejně tak zaujme při rozbalování specifického dárku podání Petera O. Pechy, který ztělesnuje Mrs. Wycherlyho. Pojal totiž otevírání „balíčku“ velmi humorným způsobem.

Pan Wycherly vymýšlí ideální verzi sebe samaZaujme i Michaela Horká jako Mrs. Wycherly alias Clarisse McClellan. Zvlášť do písně "Once upon a time", která přibližuje smutný osud této postavy, se vloží tak, že je pro diváka snadné se s Clarisse McClellan ztotožnit a procítit spolu s ní prožitá příkoří. Nejvýraznější postavou a patrně i nejvíce zapamatovatelnou z tohoto představení se ale díky svému bavičství stává Mr. Marionette alias Albert Brock. Ovládá s přehledem scénu a s lehkostí přenáší svůj entuziasmus do hlediště a roli Mr. Marionette si vysloveně užívá. Jeho energie, s níž se pouští do každého svého výstupu na scéně, celému představení dodává na dynamice.

Teskné podtóny v sexy roli Lucie JagerčíkovéSteve Josephson, jenž v představení 2116 odpovídá za režii, choreografii a zčásti i za libreto, má zásluhu již na uvedení jiného muzikálu do českého prostředí, a to RENTu. Ten se uváděl stejně jako 2116 nejdříve v anglickém jazyce přes léto v Divadle na Prádle (uvádění skončilo velkými dluhy), poté byla obnovená premiéra v Divadle Kalich a nakonec i v české verzi znovu v Divadle na Prádle. Bohužel tento vynikající muzikálový počin se z naší scény po třech letech vytratil. Zajímavostí je, že se Steve Josephson podílel jako choreograf i na Klíči králů.

Kdo tahá za nitky ...Jedinou věcí, která v kontextu velmi zdařilého muzikálového počinu zamrzí, je přílišné filozofování v některých scénách, bez něhož by mělo představení ještě větší spád. Dílo je samo o sobě kvalitní a přináší jak v ději, tak v pěveckých číslech natolik zajímavé myšlenky, že „proslovy“ navíc nepotřebuje. Stejně tak závěrečná scéna "Joyful anarchy" pouze rekapituluje již řečené (zazpívané). To ale neubírá na faktu, že se tvůrcům podařilo připravit nadmíru povedený muzikál. Dokáže diváka přivést i k zamyšlení nad rizikem někdy až „obtěžující“ digitální doby a nad hodnotou lidských vztahů a hlavně nadchnout jak po hudební stránce, tak skvělými výkony protaganistů.

 Za poskytnuté fotografie moc děkujeme Petrovi Mráčkovi a Christině Kiky Junkové. 

Plejáda osudů vyhnanců z přeorganizované civilizace Mr. Marionette roztáčí kola osudu Láska nepoznaná Konečně trocha klidu po robotické explozi vášní
Dril jako nástroj moci Robotický Wycherlyho dvojník vstupuje na scénu Přežijí jen ti poslušní Výkony až na dřeň
Libreto Ray Bradbury, Steve Josephson
Hudba John Hoke
Dramaturgie Ondřej Doubrava
Choreografie Steve Josephson
Režie Steve Josephson
Výprava Aleš Valášek
Uváděno v anglickém jazyce s českými titulky

 

 

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.