Druhý svátek Casanovy na Hluboké

Každý se snaží dosáhnout až ke hvězdámJe sobota 7. 7. 2012. Nádherné datum. Datum hodné výjimečného dne. Nádvoří zámku Hluboká je poctěno velkou událostí - druhou premiérou světového muzikálu Casanova. Páteční první premiéra nasadila laťku vysokou jako brána zámku, jako zámecká věž, jako hvězdy objevivší se nad hlavami diváků. Přečtěte si o ní na našem serveru v článku Veroniky Pacasové. Dozvíte se v něm, mimo jiné i dějový obsah muzikálu a něco málo i o osobnosti Giacoma Girolama Casanovy de Seingalt. Věřím, že její myšlenky a fotografie dvorního fotografa muzikálu - Michala Škvora, označíte nejméně pěti hvězdičkami. Nicméně i dnešní představení tohoto muzikálu se stalo rovnocenným soupěřem toho premiérového.

I v podvádění byl Casanova vyjímečný - karty netahal z rukávu, ale ze županu!Herecké obsazení druhého Casanova svátku mělo opět třešničky na dortu. Paruku, (která na první premiéře sehrála neopakovatelnou komickou situaci, když samovolně padala) šaramantního Zdeňka Pikla - Casanovy de Seingalt si nasadil nováček na Hluboké - Jaroslav Klein. Jeho jméno můžete znát z muzikálu Děti ráje, Jesus Christ Superstar, Kapka medu pro Verunku nebo ve spojení s vedením Funny Orchestra.

Jaroslav Klein má důvod k radosti - dostal pochvalu od Petra MarkovaDo příprav nastoupil jako poslední, ve chvíli, kdy bylo rozhodnuto, že producent se spoustou povinností hrající současně hlavní roli, se nemůže „producírovat“ v každém představení. Až uvidíte, jak umí Jarda podvádět v kartách, procítěně přednášet básně, tančit s komtesou Adélou, nahlížet do výstřihu hraběnky Karolíny, či křepčit v písni „Fracek“, pochopíte, že handicap menšího počtu zkoušek, byl znát jenom malinko. A rozhodně se s počtem možností nahlížení a křepčení vytratí úplně.

Jenom dvě na jednoho?Jeho vousy zarostlejší tvář symbolizující nejstaršího Casanovu, vystřídala ve scénách pro Casanovu v nejlepších letech – Girolama tvář Lukáše Randáka. Lamače srdcí, skromného Romea, o kterém v loňském létě na Hluboké snila nejedna dívka či žena, která měla příležitost vidět tohoto mladíka v hlavní roli mladého Romea v muzikálu Romeo a Julie nebo v roli Peška - císařova šenka v muzikálu Jedna noc na Karlštejně.

Bylo mi ctí, LukášiNemohu u této příležitosti nevzpomenout a tímto poděkovat Lukášovi za chvíle při sobotní zvukové zkoušce, které mi osobně věnoval. Při nich jsem pochopila, jeho velikost hereckého, pěveckého i gentlemanského nadání. Navzdory mne – neprofesionální herečce, pouze přemírou nadšené redaktorce, zůstal věrný své roli obdivovatele žen, zachoval klidnou hlavu, nezměnil tón hlasu a dozpíval, co měl. Ba ještě více. Vyšel mi vstříc, a i když neznaje mou povahu ženy mnoha tváří, odevzdal dobrovolně svůj…kord. A tímto gestem potvrdil, že jeho místo v muzikálu a v našich článcích je naprosto jasné.

Tak malý a už má po boku takové osobnostiDostáváme se k „holobrádkovi“ – desetiletému Giacomovi – Janu Francovi. Ten jako by také Casanovově pověsti z oka vypadl. Milovali ho už od castingu snad všichni od company až po kostymérky. Snad proto, že je Budějovičák, či pro jeho nevinně skromný hlásek a přítulné chování nebo pro jeho umění chytit svým zpěvem za srdce a nepustit. Každopádně, že se dostal se svými pěveckými a hereckými kvalitami mezi celebrity na Hluboké, Jeden z nejpoutavějších nápadů - pařížská tkalcovnato už musí hošánek něco umět.

A kdo, že ho to z company na druhé premiéře miloval, když nemiloval právě scénářem daného Girolama? A koho že to mohly lačné mužské pohledy obdivovat ze všech možných stran a úhlů, aby z Hluboké odjížděli z velkým zážitkem? Byly to Aneta Dobešová, Jana Štěpánková, Lucie Prágerová, Hana Wohlgemuthová, Věra Vodičková, Michaela Novotná, Magdaléna Řehořová a Jana Michalová.

Každý umí něco dohromady uděláme mocMěly nádherné oči, uměly se v pravou chvíli předklonit a ukázat své přednosti, zatančit a ukázat i své pozadí, svůdnými pohledy omámit každého z mužského obsazení, company nevyjímaje. Pro přítomné dámy tam samozřejmě byli mužní páni. Pavel Šturma, Petr Šudoma, Petr Ryšavý, Pavel Vrána, Petr Chroustovský, Petr Sattler, Vít Bečvář, Mario Čermák se nebáli ukázat své silné paže, ve kterých by jistě mnohá z přítomných dam ráda spočinula.

Pepa Vojtek ocenil práci Petry Parvoničové také!Tvrdě nazkoušené choreografie Petry Parvoničové vyjadřující zasněnost, lásku, touhu, vtip, realitu, posměch i smutek, si v chvílích velkého napětí vysloužily několikerý potlesk diváků. Myslím, že mnozí tanečníci z publika by si přáli být na zámeckém jevišti a současně cítili pokoru k obrovské snaze propojení tance, gest i zpěvu v to nejlepší provedení, které bude určitě ještě uzrávat, tak jako to bývá vždy po premiérovém napětí, chaosu, a očekávání reakcí publika.

Některé obrazy byly rozehrány od dlažby až po balkón a oknaCelkově na mne druhá premiéra působila klidněji, učesaněji, než premiéra první. Ale vlastně touto větou jsem si jenom já sama potřebovala oddychnout od superlativů, která jsem po zásluze rozdávala v předešlých odstavcích. Jedničky s hvězdičkou ráda budu rozdávat i nadále. Měla jsem totiž tu čest být přítomna mnoha chvílím prenatálního stádia tohoto díla autorů Z. Bartáka a P. Markova a dále za všechny: Z. Pikla, D. Codyho, M. Peschíka, D. Bartáka, P. Parvoničové, J. Barana, M. Tůmové a dlouhé řady dalších stejně významných a hodně důležitých lidiček z realizačního týmu, Dobové paruky byly muzikálu použity na Hluboké poprvéjejichž jména v plném znění najdete na webových stránkách Casanovy.

Mé já, mající zálibu a všímající si kromě muzikálů i krásně vypadajících žen (na vysvětlenou samozřejmě i mužů) musí vzpomenout i dlouhých vlasů ať už hraběnky Karolíny – Ivy Hošpesové (hrající na Hluboké již v loňském roce) či komtesy Adély - Lucie Jagerčíkové, které krášlí z druhé strany tváře hlavních hrdinek příběhu. Přijeďte se na vlastní oči podívat a nebudete zklamáni ani krásným příčeskem Ivy ani rudě provokujícími kadeřemi Lucky, které jsou i v civilu nepřehlédnutelné.

Adála vzpomíná v písni ''Můj hrdina''na svého otceOd obou těchto pěveckých výkonů můžete očekávat, že až získají ještě pevnější půdu pod nohama, nabudou i jejich hlasy větší pevnosti a jistoty, i když budou dámy scházet po schodech v širokých šatech, laškovat, či dělat ze sebe drsňačky. Na druhou stranu se role Adély střetává i s nutností ovládnout svou lítost nad padlým otcem a zároveň zazpívat čistě vysoké party v písni Můj hrdina. Tato scéna totiž dostane podle mne každého, zvláště když je doprovázena stínem otcovy postavy.

Všichni tleskají zpěvu Lízy a hraběnka se to snaží zamluvitV druhé premiéře se v roli Lízy představila Zuzana Benešová (Eliška z Jedné noci na Karlštejně, Julie z Romea a Julie). Kdo zná její hlas, skromnou povahu a charisma, musí uznat, že její role je šitá na míru a v žádné jiné nemohla v Casanovovi tolik vyniknout její krása hlasu, těla i duše jako v této. Líza je sice jenom služebnou, ale hlasovým fondem má v roli dvakrát hraběnce ukázat, kdo jednoznačně pěvecky na Duchcově vládne, a také to ukáže.

Co více si přát, než osobní pochvalu režiséraMám na jazyku a v „brku“, jak dobově vtipně poznamenala u svého článku k první premiéře moje kolegyně, ještě mnoho jmen, které mne zaujaly. Avšak mé letošní cesty na Hlubokou teprve začaly, stejně jako články doprovázející fotografie, a já doufám, že se mi časem dostane příležitosti napsat o každém z nich. Upřímně mohu říci, že jestliže jsem byla loni z Romea a Julie na větvi, letos už od začátku sedím na nejvyšším stromě v zámeckém parku a se zatajeným dechem pozoruji cvrkot na nádvoří.

Muzikál Casanova je přírodním úkazem – nádherným motýlem. Motýlem, který se hrdinně klubal ze své kukly a svoje křídla vybarvoval snad těmi nejsložitějšími barvami, které si umíte představit. Získají na Hluboké titul Muzikál roku?Přesto to jeho malíři nevzdali a čeština pro to nemá slova díků.

Moje slova uznání patří všem, kteří udělali tomuto motýlku na křídlech alespoň tečku. Z teček se totiž složilo dílo veliké. Mimimálně za sebe mohu doporučit vaši návštěvu Hluboké. Náročné choreografie, zapamatovatelné melodie, chytlavé hity spojené s vtipnými a romantickými slovy, hra světla a stínu, zámecké prostředí i milí lidé - to vše se určitě stane součástí vašeho letošního létaStojící hlediště je uznání jedno z nejvyšších.

Přála bych si být jednou z mnoha Casanovových žen a bydlet s ním na Duchcově, pardon na Hluboké. Jde do toho někdo se mnou?

Lidičky z Casanovy, díky, že jsem s vámi mohla být u toho, když toto dílo vznikalo, že jsem s vámi mohla prožít obě světové premiéry. Bylo to nádherné. Jsem na to hrdá a pyšná.

Obsazení 2. premiéry muzikálu Casanova
Dirigent David Cody
Giacomo Girolamo Casanova de Seingalt Jaroslav Klein
Giacomo Jan Franc
Girolamo Lukáš Randák
Hrabě Josef Emanuel Valdštejn Dalibor Tolaš
Hraběnka Karolína z Dubna Iva Hošpesová
Komtesa Adéla Bullitová Lucia Jagerčíková
Líza Zuzana Benešová
Bednář Radovan Snítil
Markýz, hrabě Branicky Petr Šudoma
Paula Dagmar Volfová
Aneta Magdalena Řehořová
Teresa Jana Michalová

Všichni herci využívají zvukové porty technika Jana Zvánovce Kroutíte hlavou? To je vidět, že dvorního fotografa málo znáte Slova uznání choreografce Petře Parvoničové uděluje rodina autora libreta a textu písní Petra Markova Tato scéna je velmi netradiční a divák ji lehce přehlédne
Díky, jste dalším hlasem Československa, vyjádřil se Pepa Vojtek (člen skupiny Kabát), který na preméru zavítal Hra světla a stínu při písni Můj hrdina Souboje jsou pečlivě natrénované Pertem Nůskem krok po kroku Jděte mi z očí, Bedno (Radovan Snítil), ať už vás tu nevidím!
Hraběnka se chlubí svým pěveckým umem Markýz, hrabě Branicky - Petr Šudoma, zpívá Píseň o cti popis Oslava premiéry v Budějovicích - nejenom divadlem živ je Casanova
Janina Casanovová hledí k výšinám s Lukášem de Seingalt Hrabě Valdštejn - Dalibor Tolaš vede hraběnku k pomyslnému oltaři Krásky, kterých je plná company Z. Barták dal do hudby celé své srdce a tak dostal hned tři náhradní