Bylo nebylo, v malebné vesničce na pěkném statku, žila krásná a hodná dívka se svým tatínkem. Krutý osud tomu chtěl, že dívence již v dětství zemřela maminka, a jak už to bývá, otec se znovu oženil a přivedl do chalupy zlou macechu a její dvě dcery, které milou dívku doslova trápily. A protože mělo děvčátko často tváře umouněné od popela, neřekl jí nikdo jinak než Popelka. Tak už ji poznáváte? No jistě, kdo by neznal klasickou pohádku bratří Grimmů.
Snad každý z nás velkých či malých minimálně jednou ročně sedí o Vánocích před televizí a nechává se dojmout nesmrtelným filmem Václava Vorlíčka – Tři oříšky pro Popelku s půvabnou Libuškou Šafránkovou v hlavní roli - který dokresluje hudba Karla Svobody. Snad i proto tento krásný příběh inspiroval tvůrce, aby přenesli známou pohádku i na ledovou plochu v podobě muzikálu. Nicméně pokud čekáte film přenesený na ledovou plochu, pak čekáte špatně. Příběh se v některých detailech naprosto odlišuje.
Potkáváme se zde s postavou pohádkového čaroděje, který je jakýmsi dobrodincem Prince i Popelky a snaží se jejich osud svést dohromady. Další odlišností od filmové pohádky je fakt, že Popelka Prince už zná z dětství, když si s ním jako malá hrávala v zahradě, a nepotkává ho poprvé kdesi na lovu. Koná se pouze jeden ples, a hned následně jede Princ hledat svou nevěstu podle střevíčku. Pokud si tedy myslíte, že se budete u muzikálu Popelka nudit – pak věřte, že určitě ne.
Spíše než muzikál bych Popelku zařadila do kategorie SHOW. Rozhodně nebudete zklamáni. Opravdu povedená hudba Petra Maláska je velmi líbivá a pro pohádkový motiv jako stvořená, a spolu s velmi zajímavou choreografií na ledě, kterou připravila naše bývalá velmi úspěšná krasobruslařka Radka Kovaříková, působí velice harmonicky a půvabně. Není třeba dodávat, že výkony světových krasobruslařských špiček této ledové show stály rozhodně za zasloužený bouřlivý potlesk. Zvláště mě zaujal krasobruslař v roli nebeské hvězdy, který doslova metal salta na ledě po celou dobu představení.
Navíc vše dokreslují velkolepé kostýmy Romana Šolce, který se tentokráte opravdu pohádkově vyřádil. Jedině snad při svatebním obřadu Popelky a Prince jsem měla úsměvný pocit, že jsem se na moment octla v Katu Mydlářovi. Osvícené kostýmy tu byly skoro zbytečné. Co však bylo naprosto fascinující, byla samotná scéna. Myslím, že kdo viděl premiéru, dá mi jistě za pravdu, že labutí kočár s Popelkou je prostě magický. Scéna začíná kreslenou projekcí kočáru taženého labutěmi, který veze Popelku na ples, a během několika vteřin předjede celý stříbrný osvětlený kočár i s Popelkou na samotný led. Velmi efektní rekvizita, kde dokonce jednotlivé labutě, které táhnou kočár, mávají křídly.
Další velmi zdařilá scéna, kterou bych doporučila vašemu zájmu, je v okamžiku, kdy Princ odbíhá hledat Popelku do zahrady. Zde opětovně vše začíná projekcí zšeřelé zahrady s rozkvetlým leknínovým jezerem.
A jakoby mávnutím kouzelného proutku se díváte na ledovou plochu s velkým leknínem uprostřed a malými lekníny kolem. A náhle se středový leknín začne otvírat … Kdo se skrývá uvnitř okvětních lístků? Je to Popelka? Kdepak, Princ zklamaně odchází. Vy však zklamáni být nemusíte, protože uvnitř leknínu tančí labutí královna. Dostane se vám tedy kromě krasobruslařského umu ještě i kvalitního baletu, byť jen nakrátko. Dojemní živí holoubci, kteří přilétli Popelce až do ošatky, dojmuli jistě i největšího cynika, a za zmínku stojí též efektní změna plesových šatů Popelky přímo na jevišti, a to hned třikrát během několika vteřin.
V roli Prince uslyšíte Ondřeje Rumla, který se překvapivě přes svůj jazzmanovský styl jakoby kouzlem přenesl do pohádky, a je přesně tím správným romantickým a citlivým Princem. Hlavní roli Popelky nazpívala a namluvila Lucie Bílá. Ačkoli nejsem skalním fanouškem této zpěvačky, musím uznat, že to právě její hlas dával Popelce onu něhu a křehkost, která mě okouzlila. Nutno ještě dodat, že úplně stejný pocit jsem měla před lety z jejího hlasu, když nazpívala part Julie, v podobném projektu na ledě, muzikálu Romeo a Julie. I přes značný věkový rozdíl obou hlavních představitelů v reálu, oba hlasy zněly perfektně mladistvě a harmonicky.
V dalších rolích je třeba připomenout Martina Dejdara, který si roli komořího vyloženě užíval, vzbuzoval v obecenstvu zasloužené salvy smíchu, a nenechal tak nikoho na pochybách, že je skutečný showman. V několika rolích, včetně role kouzelníka nebo magického skřítka (chcete-li), se představil Jiří Korn. U tohoto muzikálového harcovníka není třeba snad ani říkat, že odvádí standardní výtečný výkon. Právě z jeho úst zní odvěká pravda, že láska je nad všechna kouzla. Hanka Křížková si zahrála roli zlé macechy, a že byla skutečně zlá a vypočítavá, o tom vůbec nepochybujte! V rolích Popelčiných nevlastních sester jsme pak měli možnost vidět Magdu Malou a Sabinu Laurinovou.
V dalších rolích pak účinkovali:
Vlastimil Harapes – Král
Dana Morávková – Královna
Rudolf Kubík – otec Popelky
Ale hlavně je však třeba zmínit hlavní krasobruslařský pár a sice –
Jelena Jovanovič jako Popelka a Konstantin Gavrin jako Princ, kteří vytvořili pohádkovou dvojici opravdu kouzelně. A potlesk patří samozřejmě i ostatním krasobruslařským mistrům, kteří se na představení podíleli.
Celkově jsem tedy byla z projektu opravdu nadšena, a že jsem nebyla sama, o tom svědčily rozzářené dětské oči všude kolem a neutuchající bouřlivý potlesk na konci představení. Jedná se o zdařilou rodinnou podívanou se vším všudy, a na své si přijdou malí i velcí. Princ tedy nakonec svou krásnou a hodnou nevěstu našel a konala se svatba, a jestli nezemřeli, žijí dodnes. A protože v pohádkách vždy zazní jedno moudro, jedno máme i pro vás: „Kdo nepřestane věřit pohádkám, zůstane navždy mladý!“
Komentáře k článku
Nahrála jserm pár scén mohu se na ně podívat, i když jsou maličké, zato hudba je mohutná.
Myslím si, že nevšední zážitek z představení může mít i dospělý člověk. Zapomene na své všední starosti
a cítí se jako spokojené dítě žijící svůj krásný sen, kde dobro vítězí nad zlem.
Děkuji
to já děkuji za milá slova a doufám, že nám i nadále svou přízen zachováte.