Donaha? Donaha!

Šest kamarádů přišlo o práci a dostává šílený nápad, jak svou situaci řešitMuzikál Donaha! vznikl podle předlohy veleúspěšného stejnojmenného anglického filmu z roku 1997. Po uvedení na scénách v Liberci (česká premiéra), v Uherském Hradišti a v Pardubicích, zavítal také i do Prahy. Od konce roku 2005 jej s velkým diváckým ohlasem uvádí Divadlo na Vinohradech. Vděčné publikum pravidelně zaplňuje řady divadla do posledního místa, a tak si Musicalnet.cz nemohl nechat představení ujít.

Malcolm je až na hranici sebevraždyKdo viděl film Donaha!, který se setkal s velkým diváckým ohlasem a který byl jmenován na Oskara ve čtyřech kategoriích (pozlacenou sošku nakonec získala jen autorka hudby Anne Dudleyová), ví, že za trochu lechtivým názvem se schovává příběh několika dělníků, kteří přišli o práci v továrně, a každý po svém se snaží vyřešit svou situaci. Nedostatek peněz se samozřejmě odráží nejen v jejich rozervaných duších, že nejsou schopni zajistit své rodiny, ale především v jejich vztazích, kde narůstá napětí, a začínají se hroutit. Někteří z aktérů si příliš nevěříŠest kamarádů nakonec dostane zpočátku zoufalý nápad, že by si peníze mohli opatřit striptýzovou show.

Záhy však zjišťují, že cesta ke slávě a bohatství nebude vůbec nic snadného. Jednak nemají k „podobné práci“ ani ty základní předpoklady – nejsou vybaveni svými postavami, tanečně, řeší otázky svého přirozeného studu a nedostatek zkušeností v tomto oboru. Za druhé musí svou show nacvičovat tajně, což vytváří celou řadu zápletek a komických situací, Představení je plné tanečních čísel a vtipných choreografiíneboť jejich partnerky je podezírají nejen z neschopnosti najít si novou práci, ale nyní dokonce i z nevěry.

Muzikálové ztvárnění děje se od filmové předlohy příliš neliší. Scénář z pera Terrence McNallyho měl svižné tempo, hýřil vtipnými dialogy a nadsázkou. Oproti filmu, kde byl více kladen důraz na hořký sociální podtext, Mnozí herci překvapili i pěvěckými výkonyna divadelních prknech vše vyznívá v lehčím žánru, jsou zde více zastoupena taneční a pěvecká čísla.

Totéž se týká i působivé rockově-funkové hudby Davida Yazbeka. V představení najdeme velké množství výrazných a lehce zamapatovatelných melodií. Provedení s živým orchestrem by možná bylo lepším řešením, ale jistě by to představení velmi prodražilo. Nahrávka hudby byla velmi dobrá, halfplaybacky vyznívaly přirozeně a diváka jistě nerušily.

Kostýmy Jolany Schofieldové-Izbické dotvářejí celkový dojem představeníMuzikál pro Vinohradské divadlo nastudoval režisér a choreograf Radek Balaš, a svého úkolu se zhostil více než na výbornou. Představení má spád i dramaturgické napětí, které střídají poetické momenty, takže divák nemá šanci ani chvíli se nudit. Jistě tomu napomohla i Balašova vlastní choreografie. Za zmínku stojí účelně, přirozeně a svižně se měnící scéna Davida Marka. Celkový dojem dovářejí velmi pěkné kostýmy Jolany Schofieldové-Izbické. V dětské roli syna Jerryho Nathana se představil Jakub CibulaJediné, co mě trošičku vadilo, byl místy přebytek „happy amerického stylu“. Ale pojďme už k jednotlivým postavám.

Hlavní postavu Jerryho Lukowského ztvárnil Filip Blažek, hraje milujícího otce, kterému kvůli neplacení alimentů hrozí ztráta syna Nathana. V dětské roli se představil Jakub Cibula a nutno říci, že byl svým dospělým partnerům rovnocenným partnerem, hrál velmi přirozeně. Aby ne, když jeho maminku ztvárnila Zlata Adamovská, která patří k české herecké špičce. Komplikovaná situace vyúsťuje v manželské krizeByla opravdu skvělá, věrohodná, lidská – ve všech polohách: Od nešťastné ženy, která se snaží zabezpečit své dítě až po polohu konečného pochopení.

Dalším z hlavních aktérů byl Michal Novotný v roli obtloustlého Dava Bukatinského, který jakoby mu byl ušit přímo na tělo, jak fyziognomicky, tak herecky i pěvecky. PO stránce zpěvu mě velmi mile překvapil, takový výkon a muzikálnost jsem od něho skutečně nečekala. Pavel Rímský a Lucie Juřičková ztvárnili manželský párJeho ženu Geogii ztvárnila Jana Malá, byla výborná, přirozená a věrohodná, oba tvořili pěkný pár.

Za zmínku nadále rozhodně stojí Pavel Rímský coby namyšlený Herold Nichols, který se ovšem obává své náročné ženy Vicki. Tu bravurně ztvárnila Lucie Juřičková. Příběh této dvojice je skutečně dojemný. Původně náročná Vicki, zvyklá na komfort, se nakonec projeví jako milující žena, plná pochopení a svého muže tak trochu nečekaně podrží a podpoří.

Malcolm s Ethanem si postupně začínají uvědomovat svou vzájemnou náklonnostPavel Batěk v roli nesmělého Malcolma McGregora mne doslova uchvátil a projevil se v poloze, v jaké jsem ho ještě neznala, včetně pěveckých kvalit. Bylo zajímavé sledovat vývoj jeho postavy od zakřiknutého mladíka pod vlivem dominantní matky a na pokraji sebevraždy, až po dospěvšího muže, který se konečně odpoutává od své právě umírající matky (skvěle ztvárněnou Věrou Kubánkovou) a uvědomuje si svou homosexuální orientaci. Jeho partnera, trochu ztřeštěného Ethana Girarda ztvárnil Daniel Bambas. Sebevědomého Bejka ztvárnil Jiří WeingärtnerJejich společný duet, ve kterém si oba uvědomili svou vzájemnou náklonnost, zazpívali citlivě, s nadhledem a lehkou komikou, která nepřekročila hranice nevkusu.

Jiří Weingärtner se představil v úloze kdysi úspěšného tanečníka Noaha T. Simmonse, alias Bejka. Ze šestice hlavních představitelů se mi zdál nejméně přesvědčivý, zdálo se mi, že příliš přehrává a „tlačí na pilu“… Pravda je, že role namyšleného sebevědomého samce „Bejka“ je už tak napsaná, takže Jiřímu nechci křivdit. V tomto představení zaskakoval za Ladislava Freye, kterému ovšem ve většině recenzí bývá vyčítáno právě to samé.Jana Hlaváčová si roli Jeanette opravdu užívala

Z ženských rolí stojí za zmínku Jeanette, bývalá tanečnice, která pomáhá mužům s choreografií muzikálu. Bravurně a s nadhledem ji ztvárnila Jana Hlaváčová. Hrála a zpívala se šarmem a přirozenost, bylo vidět, že má tuto roli ráda a že si ji vyloženě užívá. Lidská, zkušená žena, která v branži zažila už ledacos, a hned tak ji něco neporazí. Půjdou naše hvězdy až donaha?Všechny nakazila svou energií a optimizmem a za své výstupy sklízena velký a upřímný potlesk.

Kdo jste dočetli až sem, jistě si pokládáte netrpělivou otázku: Jak to dopadne? Svléknou se herci skutečně až donaha? Diváci odcházeli skutečně nadmíru spokojeni a rozesmátí, potlesk nebral konce… Ale jak představení dopadne, to vám neprozradím. Přijďte se na něj podívat. Určitě nebudete litovat!

Obsazení:

Jerry Lukowski Filip Blažek, j. h.
Nathan Lukowski Jakub Cibula, j. h.