Michala Davida - tvůrce mnoha popových hitů a muzikálových děl, jste mohli v neděli 26. května potkat v útulné cukrárně La Fantasia. Jednalo se opětovně o další díl hudebního cyklu Mlsání s hvězdami, které se pomalu, ale jistě, stává hezkou a milou tradicí. Tentokráte však Michal předvedl svým věrným, že je nejen dobrým hudebníkem, ale i dědečkem na sto procent. Jeho vnuk Sebastián zde totiž oslavil svoje krásné třetí narozeniny.
Na oslavu dorazil i Filip Antonio s maminkou Ditou Hořínkovou, které můžete vidět aktuálně v muzikálu Casanova. Čili celá akce probíhala v jakési kombinaci komorní narozeninové party a hudebního odpoledne. Michal tak svým příznivcům zazpíval svoje známé hity jako například „Discopříběh“ nebo „Pár přátel stačí mít“. Přítomní se mohli také dozvědět, že se chystá pokračování filmu Discopříběh, ve kterém právě Michalova hudba zněla. Mimo jiné skladatel a zpěvák též prozradil, co chystá v nejbližší době, a sice – muzikál Mata Hari a koncertní turné s Lucií Vondráčkovou.
A protože se celá událost odehrávala v cukrárně, tradičně nesměla chybět gelato show a umělecké dílo v podobě nového zmrzlinového poháru, který tentokráte vytvořili aktéři dva – Michal David a malý Sebastián. Bylo až s podivem, jak vnouček Michala Davida trpělivě snáší neustálé prosby fotografů. Až nepříjemně často zaznívalo prostorem: „Sebastiáne, udělej to nebo ono.“ Přestože jistě musel být chlapeček unavený, srdnatě čelil prosbám novinářů. Pak už se Michal David tradičně podepisoval na sloup slávy v dané cukrárně a došlo i na autogramiádu. Když pak Michal odcházel, příznivci se s ním stylově loučili songem „Největší z nálezů a ztrát“.
A jelikož jsme povahy zvídavé - Michala jsme pro vás trochu vyzpovídali.
„Mám rád pozitivní harmonie" – říká Michal David
Dobrý den, Michale, aktuálně jsme v kavárně a cukrárně La Fantasia, takže se prostě musím zeptat – jaký máte vztah ke sladkostem?
Bohužel vlastně ne moc pozitivní, protože sladké nemusím. Když už si tělo o něco řekne, tak dostanu záchvat a sním nějaký sladký dort, ale je to tak jednou za půl roku. Ale mám rád třeba zmrzliny, to se přiznám, to můžu, ale spíše ty ovocné, čokoládové moc nemusím.
Vy jste poslední dobou dědeček na plný úvazek, máte doma malého vnoučka. Dokáže dědeček sám udělat také nějaký sladký výtvor, když na to přijde?
Abych se přiznal, tak sladké výtvory nedělám, ale vařím doma, jsem velký gurmán, takže Sebastiánovi občas uvařím, co má rád, jako třeba řízečky, svíčkovou nebo rajskou nebo koprovou omáčku, tu miluje. Jedl ji dva dny. Uvařím mu prostě, co si řekne.
Teď bych se z oblasti jídla ráda vrátila k hudbě, konkrétně trochu do minulosti. Vy jste byl vždy v minulosti spjat s popovou hudbou a najednou přišla éra muzikálu. Jak se to stalo, co vás k tomu motivovalo?
Chtěl jsem udělat nějaké větší ucelené dílo, něco jiného, než když píšu písničky pro sebe nebo pro kolegy. Dílo, které by pravidelně navštěvovali diváci v divadle. Což se nám povedlo, když jsme v roce 2002 uvedli Kleopatru, a právě tenhle muzikál se hraje do dnes, dokonce i v Jižní Korei nebo v Japonsku a má za sebou 1500 repríz, což je velmi pěkné číslo. A od té doby jsem udělal několik dalších muzikálů a nyní pracuji na muzikálu Mata Hari. Ten bude trochu jiný, je spíše jazzový, swingový, nazvali jsme ho retro-muzikál, protože je z období první světové války. A Mata Hari ztvárňuje roli špiónky a orientální tanečnice, takže je to skutečně zajímavý příběh, který muzikál potřebuje.
Když jsme u těch příběhů, tak téměř všechny vaše muzikály si sahají pro krásná historická témata, dokonce i ten připravovaný muzikál Mata Hari, takže zřejmě ta historie je vám asi bližší než moderní tématika?
Ono jde o to, že muzikál je svým způsobem dost velká sázka do loterie, jak se říká, a když chcete, aby vám na něj chodili diváci, tak by to mělo být téma, které lidi znají. Čili udělat něco současného mám také v hlavě, ale až časem, nějakou soudobou záležitost, a nebo naopak s výhledem do budoucna, ale zatím jsme sahali spíše po jistotě. Neříkám, že jde jen o kalkul, ale muzikál je určitý komerční projekt, který má navštívit co nejvíce lidí. Muzikál stojí spoustu peněz a návratnost tam prostě musí být.
Ještě se musím zeptat, v minulosti, když jste dotvořil nějaký song, tak jste si ho většinou i sám zazpíval, nechybí vám to právě v případě muzikálu, že v něm sám i neúčinkujete?
To vůbec ne, já jsem tuhle nabídku zvažoval už v Kleopatře, zahrát si na jevišti, ale řekl jsem si, že když jsem autor muzikálu a navíc i producent, tak že už to stačí. A nota bene, nejsem takový ten typický herec, který bude chodit každý druhý den do divadla. Takhle to nemohu dělat, potřebuji trochu volnosti a tuto pravidelnost bych nezvládl. Navíc, když něco píšu, tak to je to většinou na tělo muzikálovým hercům, kteří to budou zpívat. I z toho důvodu to nechávám tak, jak to je.
Nyní už jen poslední zvědavá otázka - co poslouchá Michal David, když relaxuje?
Já poslouchám hlavně jazz nebo klasiku, protože mám rád barokní hudbu – mám rád Bacha, Händela, Haydna, Myslivečka, Rybu, ale i třeba něco těžšího jako Beethovena, nemusím ale Wágnera nebo Janáčka, to už je na mě moc těžké. Já mám rád pozitivní harmonie a Janáček to je prostě destrukce, to člověka totálně rozloží.
Vy máte spoustu účinkujících ve svých dílech z žánru operního. Co vy a opera? Je vám to blízké?
Samozřejmě, opera je krásná. Byl jsem na několika krásných dílech, například v La Scale, Metropolitní opeře a podobně, ale přece jen, já mám raději moderní muziku a člověk si má dopřát to, co se mu líbí.
Michale, děkujeme za rozhovor, a ať se nové dílo daří. Budeme se v divadle těšit.
A nakonec ještě jednu specialitu pro čtenáře:
Pozdrav Michala Davida čtenářům Musicalnetu
Komentáře k článku