Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Marián Vojtko zpět v Hybernii

Marián Vojtko a dirigent orchestru Ivan ZelenkaPachatel se vrací na místo činu – i tak by se dal charakterizovat večer 8. prosince 2010, kdy v Divadle Hybernia proběhl letošní, v pořadí již třetí sólový koncert slovenského zpěváka Mariána Vojtka. Bylo to právě pódium divadla Hybernia, kde se před třemi lety odehrál PRVNÍ koncert tohoto zpěváka.

Kocert v plném prouduNáhoda tomuto pěvci zřejmě nepřála, a tak na svůj koncert přišel bohužel poněkud nemocen. Slovo bohužel je v tomto případě více než na místě, protože hlasová indispozice se zvláště v první polovině koncertu projevila poměrně četně v podobě tónů, které tam být rozhodně neměly, a zpěvák se za ně následně na konci koncertu i omlouval. Marián je znám tím, že svůj hlas dokáže velmi dobře ovládat a svoje představení neruší i přes různé virózy, aniž by to divák poznal, avšak tentokráte ho jeho pracovní nástroj občas nechával na holičkách a odmítal poslouchat. Inu, jak se říká - zdraví neporučí nikdo. Nicméně obecenstvu to zřejmě nijak zvlášť nevadilo, soudě dle potlesku.

Zpěváka na pódiu doprovázeli svým umem i tanečníciJe otázka, zda v takovém případě koncert odzpívat nebo ho odvolat? Každá mince má dvě strany, a tak i v tomto případě na straně jedné stojí fakt, že divák by měl za své peníze obdržet jen tu nejlepší kvalitu, a ani pro umělce (zvláště pokud se jedná o jediný koncert v roce) to není právě nejlepší reklama. A na druhé straně stojí snaha nezklamat svoje posluchače zrušením nebo posunutím koncertu, zvláště pak s přihlédnutím k faktu, že někteří z nich jedou na tuto událost opravdu z daleka. V podstatě je to neřešitelné dilema, a každé rozhodnutí přinese nějaké pozitivum, ale hlavně i negativum.

Netrpělivé obecentsvo očekává svou hvězduKoncert samotný bych z velké části nazvala jako zápůjčkový. Až na malé výjimky se zde objevil repertoár různých českých, ale i světových zpěváků. Odezněly zde skladby Michala Davida jako „Líbezná“ a „Zůstaň a neodcházej“, nebo Petra Muka – „Stín katedrál“ a „Bon soir, mademoiselle Paris“. Zvláště pak poslední skladba byla takovým malým překvapením, neboť Marián krom zpěvu předvedl ještě svůj klavírní um, a trochu jako by si přivlastnil image Eltona Johna.

Výjimečnou podívanou byly též akrobatické kouskyZe zahraničního repertoáru nemohu nezmínit písně Andrei Bocelliho „E mi manchi tu“ a duet „Con te Partiró", zazpívaný společně s jedním z hostů – Andou Luisou Bogzou. Trochu detailněji bych se chtěla zastavit u zapůjčeného repertoáru fenomenálního amerického zpěváka Joshe Grobana. Ač u nás poměrně neznámý hlas, v hudebním světě je tento mladý zpěvák považován za jeden z největších talentů. I proto půjčit si písně tohoto tenora je trochu sázka do loterie. Pokud srovnáme pěvecký projev Joshe Grobana a Mariána Vojtka, pak oba jistě disponují nepřeslechnutelnou zvláštní barvou hlasu. Joshův projev je pak jemnější a něžnější a hlasem o trochu výše položený. Mariánova prezentace je pak logicky hlubší, ostřejší a důraznější.

Společná píseň Joshe Grobana a Mariána (Remember) nás zavedla do dávné TrójeOba pěvci prezentují stejnou skladbu neméně zajímavým způsobem. Zvláště pak, jedná-li se o píseň „Déšť mi tenkrát smáčel tvář" - v originále „Remember, when it rained“. Tím, že byla tato skladba přetextována do češtiny, dostala dle mého soudu úplně jinou dimenzi, než když ji Marián kdysi zpíval v původní verzi a konkuruje originálu se ctí. Hlavně tím, že Mariánova čeština je velmi pěkná, zřetelná a libozvučná, málokdo by poznal, že není jeho rodným jazykem.

Ke každému tenorovi vždy patří i krásné ženyCo však už tak dokonale nezní v Mariánově podání, je jazyk anglický. Angličtina je bohužel v tomto ohledu velmi zákeřná, a pokud člověk není rodilý mluvčí, dosahuje její autentické zvukomalebnosti jen velmi obtížně. Některé pasáže na mne působily až dokonce jako foneticky memorované bez znalosti textu. Zvláště pak, pokud srovnáváte s naprosto perfektně znějící angličtinou Joshe Grobana, průzračně čistou, znělou a velmi dobře srozumitelnou, která je pro anglofily opojným pohlazením. V tomto ohledu lze konkurovat jen těžko. Takže bych osobně doporučovala po podobných textech příliš nesahat, a když už Grobanovský repertoár, pak zvolit italské texty – i těch je tam spousta v krásných melodiích jako třeba „Per te“ nebo „Gira con me questa notte“. I proto, že italština a latina zní v Mariánově pojetí opravdu dobře a líbivě.

Nastal čas pokřtít nové CD a DVDVelkou část koncertu samozřejmě zaujímala prezentace skladeb z nového umělcova CD, které zde bylo též v průběhu večera pokřtěno. Zde bych vaší pozornosti doporučila skladbu „Slib lásky“. Velmi pěkné nazpívaná a oblíbená skladba od Nina Rotty z filmu Kmotr. Mimochodem právě tuto skladbu zařadila nedávno taktéž na své nové CD Believe výborná anglická operní diva Katherine Jenkins. Krom této skladby jsme měli možnost též slyšet oblíbený „Den milování“, „Má lásko C`est la vie“, "Caruso" a skladbu „Najsladší jed“ – jako jedinou slovensky nazpívanou. VSólistka Státní opery Praha - Anda Luisa Bogzašechno nosné a silné melodie z prvého umělcova alba.

A jelikož většinou každý koncert oživují hosté – sluší se představit také je. Výběr hostů byl skutečně luxusní. Jako první musím jmenovat operní pěvkyni Andu Luisu Bogzu, sólistku Státní opery Praha. Dámu, která je doma na spoustě světových operních scénách. Operní diva disponuje velmi zajímavým sopránem, sympaticky položeným do nižších poloh. Krom na začátku zmiňovaného duetu „Con te Partiró“, nás Anda Luisa Bogza potěšila též nesmrtelnou „Habanerou“ z opery Carmen.

Dlouholetá kamarádka a kmotra CD - Monika AbsolonováDruhým, neméně význačným hostem, byla Monika Absolonová, Mariánova oblíbená kolegyně z mnoha muzikálových kousků. Že jsou Monika a Marián za ty roky velmi dobře sezpívaný pár, o tom není nejmenších pochyb. A tak nás oba muzikáloví bardi potěšili duetem „Chci žít tvou láskou“ z filmu Zorro, který najdete pro změnu na novém CD Moniky Absolonové. Stejný duet naleznete i na albu Magdy Malé Já doufám dál... pod názvem „V dálkách ztracený“, kde ho s Magdou Malou nazpíval velmi zajímavě Bohuš Matuš. Zvídavým čtenářům doporučuji srovnání. Ze svého alba nás ještě Monika počastovala rozdováděnou skladbou „Asi, asi“.Marián v obležení svých fanoušků

Když už jsem zmínila téma muzikál, tak je třeba uvést, že i tento žánr měl na koncertě své místo. Ať už to je melodie z muzikálu Baron Prášil, Jekyll & Hyde nebo Fantom opery. Právě poslední zmiňovaný muzikál – konkrétně řečeno skladba „Music of the night“, byla pro mne asi největším rozčarováním. Zřejmě tím teď na sebe strhnu lavinu nevole Mariánových obdivovatelek, ale tato nádherná skladba se mi v podání tohoto pěvce prostě nelíbí a z mého pohledu jeho hlasu zkrátka nesedí. Ačkoli je to tenorová partie, ne každý tenor si ji může zazpívat. Možná můj dojem částečně ovlivňuje i výše rozebíraná angličtina. Originální text je jistě krásný a poetický, ale existuje i stejně vydařená česká verze, která by jistě v Mariánové podání vyzněla o trochu lépe, tak proč ji nepoužít a zbytečně si komplikovat život? Pro inspiraci kousek českého textu přikládám:

Zpěváka doprovázela spousta vizuálních efektů„Vítej, kráčíš podzemní mou říší.
Z krásy tvé můj puls se náhle zvýší.
Vím, co chvíle žádá,
tak svůj hold v tónech skládám.“

„Dejme tónům souznění,
noc v den krása tvá změní,
spolu dejme písním nový řád.
Dnes dřív než k ránu múzy půjdou spát.“

I doprovodný sbor dostal svůj prostor na pódiuA  pokud si poslechnete projev této skladby v podání nezapomenutelného Michaela Crawforda, či aktuální hvězdy Londýna Ramina Karimloo, ale třeba i takového Jana Kříže – pak mi nezbývá, než trvat na svém názoru, že role Fantoma není Mariánovi souzena. Což však nevylučuje fakt, že ve svých ostatních rolích dokáže excelovat.

Vzácná podívaná - Marián u klavíruA když už jsme u těch silných stránek toho pěvce nemohu zde zamlčet vánoční část koncertu, konkrétně „Adeste Fideles“ a „Panis Angelicus“. Už na prvních dvou koncertech ukázal Marián, že koledy jsou a budou jeho velkou předností – navíc latina v jeho podání zní velmi přitažlivě, a nejinak tomu bylo i na koncertě letošním.

Závěrečné defilé všech účinkujícíchNavíc po vizuální stránce byl tento koncert naprosto odlišný od všech předchozích. Promítané světelné efekty, kulisy na jevišti, spousta tanečních čísel a dokonce i akrobatická vystoupení – učinila koncert zcela jistě velmi zajímavým zážitkem. Jekyll nebo Hyde? Poznáte to?Není pochyb, že produkce tentokráte odvedla velmi dobrou práci.

A protože všechno má svůj konec – tak i tento koncert se nachýlil k závěru. A protože se říká „to nejlepší nakonec“, ani tady nebylo toto pravidlo porušeno. Jako přídavek zde zazněla skladba „Konfrontace“ z muzikálu Jekyll & Hyde. Na malou chvíli se tak Marián vrátil zpět k roli, ve které byl svého času nepřekonatelný. A snad si na chvíli i nepřející osud řekl, že teď by mu to rozhodně neměl kazit, protože v tomto  hlasově velmi náročném songu, nebylo po zdravotní Mariánově indispozici ani památky. A celý koncert tak mohl i přes drobná zakolísání skončit fascinujícím a perfektním výkonem. 

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.