Zviditelní světová premiéra skladatele Martina Kumžáka?
Není náhodou, že na jeviště kamenného divadla - kde dominují především „vážné“ žánry jako tragédie či opery autorů světových jmen - vstupuje muzikál. Má tady dojít k prolínání klasiky, populární hudby a dohromady to má stvořit výborný divadelní zážitek, který nebude nudit mladé a neurazí znalce vážné hudby. Zní to trochu neskromně?
Martin Kumžák si na to troufá realizací svého hudebního projektu - právě premiérově uvedenou Božskou komedií. Ve Státní opeře tak nechybí špičkový operní orchestr ani Daniel Hůlka… Takže je to muzikál nebo opera? Nebo zcela nový hudební tvar? Či obdobný pokus, jako byla Prostějovského Rusalka muzikál, ktreý převedl operní dílo do muzikálové formy? Odpověď je překvapivě jednoduchá: prostě kulturní zážitek.
Teprve letos v září se Martin Kumžák dozvěděl, že bude moci svůj projekt, který měl zatím jen hrubé rysy, realizovat na scéně, kterou si vybral. On hudbu a Luboš Holzer libreto vytvořili opravdu v rekordním termínu – od září do února – a povedlo se. Krátký čas na realizaci takto kompletního díla se však nepodepsal na jeho kvalitě. Kompletně celé představení se zrealizovalo za neuvěřitelné dva a půl měsíce!
Za zcela zásadní pro realizaci považoval autor účinkování Daniela Hůlky. Protože jsou přátelé, a unesou společně časový tlak, aniž by si lezli na nervy, protože Hůlka je slavný a přiláká diváky…
Vedle něj uvidíte na jevišti Tomáše Trapla (ten je poslední dobou neskutečně pracovitý, protože hraje v Krysaři, Kleopatře i Božské komedii), Janu Tetourovou nebo Dušana Kollára.
Kromě olympských bohů můžete vidět i Buddhu, Šamana a Ježíše. Hlavní myšlenkou Božské komedie je – jak jinak láska, a to, že od ní a s ní se odvíjí všechno ostatní.
foto ze zkoušky Martin J. Polák
text Milena Pekárková
Komentáře k článku