V rámci prvního ročníku festivalu slovenské divadelní tvorby bylo 2. listopadu v Divadle Kalich poprvé v České republice k vidění představení Slovenského divadla tanca nazvané ...na Vaše hroby. Tento titul se vymyká žánru, o kterém si zde obvykle můžete přečíst. Nejedná se o muzikál, ačkoli se na jevišti tančí, hraje i zpívá, ale zpěv zde nalezneme jen zcela okrajově, naopak hlavní složku představení tvoří jednoznačně tanec.
Toto dílo je, jak název napovídá, inspirováno kontroverzním románem francouzského spisovatele Borise Viana Naplivu na vaše hroby (J'irai cracher sur vos tombes), který Vian vydal roku 1946 pod pseudonymem Vernon Sullivan. Hlavním hrdinou knihy je mladý Američan bílé pleti a černé krve Lee Anderson, který chce pomstít smrt svého bratra. Jako nástroj pomsty zvolí sex.
Autory libreta jsou Nikita Slovák a Ján Ďurovčík, který je zároveň režisérem a choreografem představení. O hudební složku se postaral Henrich Leško.
Ján Ďurovčík je velmi uznávaný choreograf a tanečník. Jeho pole působnosti je opravu široké. V oblasti muzikálů vytvořil choreografie např. pro bratislavskou Novou scénu (Klec bláznů, Balada o zloději koní aneb Cikáni jdou do nebe, Někdo to rád horké, Hamlet). V České republice spolupracoval např. na muzikálech Donaha! a Malované na skle v libereckém Divadle F.X. Šaldy nebo Pomáda v GoJa Music Hall.
Kromě samotného autora se pražskému publiku představili slovenští tanečníci Marianna Paulíková, Zuzana Moravcová a Ivan Martiš. Jediným zástupcem České republiky na scéně byl Jan Révai známý např. z filmové verze muzikálu Rebelové (Šimon), z Johanky z Arcu (Anděl) nebo Cats (Darmošlap - Coricopat). Jan Révai představení hraje na rozdíl od svých kolegů v češtině, což ovšem nepůsobí vůbec rušivě.
Jak jsem již zmínila, hlavním výrazovým prostředkem využitým v ...na Vaše hroby je tanec. Jánu Ďurovčíkovi se podařilo vytvořit strhující choreografii. Všichni účinkující působí dokonale sladěně a bez problémů s vkusem ztvární rozličné situace od karetní hry po erotické scény. Jediným problémem, se kterým se dle mého názoru může potýkat část diváků, je smysl dění na jevišti, ve kterém není příliš jednoduché se zorientovat. Nicméně hlavní zážitek si návštěvníci jistě odnesou ze skvělých tanečních i hereckých výkonů. Je pozoruhodné, že mezi účinkujícími není jediný "slabý článek". Všech pět herců a tanečníků zvládá činohru se stejnou dávkou suverenity jako taneční čísla.
Obrovskou poklonu složil Jánu Ďurovčíkovi Pavel Strouhal (řečený "bůh tance"), který si takovéto představení nemohl nechat ujít. "Ty brďo, to bylo fakt skvělý." "Fakt?" "Bylo to tak dobrý, že něco z toho i já použiju :-). Kecám, Ďurovčík se nedá kopírovat, ale fakt se mi to moc líbilo," doplnil Pavel Strouhal (dělal choreografii Cats, projectWings, Jacka Rozparovače).
Lze jen doufat, že se toto představení, které bez pochyb stojí za zhlédnutí, do Prahy někdy v budoucnu vrátí.
Fotografie Michal Škvor, text Alena K.
Komentáře k článku