Na Hudební scéně Městského divadla Brno mohou od 12. listopadu minulého roku diváci zhlédnout legendární dílo autorů Andrew Lloyd Webbera a Tima Rice Jesus Christ Superstar v nastudování Stanislava Moši. I přes původní plány, kdy se měl odehrát pouze určitý počet představení do konce roku 2005, od února 2006 muzikál pokračuje dál.
Příběh posledních sedmi dní Ježíše Krista se na prknech brněnského divadla odehrává v dekoraci, která byla původně vyrobena pro zájezdová představení anglické verze a s níž Městské divadlo navštívilo řadu evropských zemí (např. Německo, Španělsko, Portugalsko aj.).
Opravdu minimální množství stavebnicových kulis nepůsobí vůbec lacině ani na jevišti Hudební scény MdB. Naopak prostřednictvím této geniálně multifunkční scény tvořené jednotlivými schodišťovými panely a za pomoci světel se divák ocitá v mnoha různých prostředích.
V rámci XI. ročníku přehlídky mimopražských profesionálních divadel České divadlo zavítal "brněnský Ježíš" také do Vinohradského divadla v Praze. V neděli 5. března se zde odehrálo pouze jediné představení pro pražské publikum, které bylo maximálně zvědavé na nové nastudování muzikálu, pro něj známého z let 1994 - 1998 z divadla Spirála. A i přestože jedinečnost kruhového divadla je nenapodobitelná, publikum tentokráte rozhodně zklamáno nebylo.
Městské divadlo Brno si do Prahy přivezlo silné obsazení jak hlavních rolí, tak i znamenitou company. V hlavní roli Ježíše se Praze představil Dušan Vitázek, jehož falzetové partie připomínají stylem původní anglická nastudování a který byl za Zahradu Getsemanskou zaslouženě odměněn snad nejbouřlivějším potleskem.
V jeho stínu nezůstal ani Jidáš se sebejistým pěveckým projevem Petra Gazdíka. Píseň "Superstar" v jeho expresivním podání a dynamickém doprovodu company je opravdovou show a fantastickou podívanou. Nezapomenutelně ztvárnil i Jidášův vnitřní souboj a tíhu rozhodnutí zradit Ježíše židovským velekněžím. Je tudíž plně zaslouženým úspěchem, že nyní se Petr Gazdík jakožto vítěz konkurzu připravuje na roli Jidáše pro slavnostní představení Jesus Christ Superstar Vídeňských hudebních divadel v mezinárodním obsazení. Škoda jen, že nemůžeme objektivně zhodnotit alternaci role Jidáše. Když totiž tým Musicalnetu navštívil představení Ježíše v MdB, byl Ján Jackuliak hlasově indisponován.
"Co na tom je tak zlého?" se pražských diváků v písni ptala půvabná Máří Magdalena Johana Gazdíková, jejíž ostrý hlas je k této roli šit na míru. Je jen škoda, že ze společného duetu s apoštolem Petrem (Jakub Uličník) "Vše psát od prvních řádků" byl oproti pražské inscenaci vypuštěn sbor, který dával písni neuvěřitelné kouzlo. Naopak je textově rozšířena role Piláta Pontského (Martin Havelka) a hudebně avantgardně u apoštola Šimona (Jan Fiala).
Úpravám se nevyhnula ani závěrečná scéna "Ukřižování", kdy Ježíš je přibíjen na vztyčený kříž a atmosféru výborně doplňují světelné a zvukové efekty. V roli Kaifáše dokázal Jan Apolenář, že jeho rozsah je prakticky neomezený a s přehledem zvládnul čistě basový part, zcela suverénní byl Zdeněk Junák jako bizarní Herodes.
Jakkoli je Hudební scéna MdB lépe technicky vybavena než Vinohradské divadlo, potvrdilo se i zde ono příslovečné někdy méně znamená více, a to zejména ve scéně Jidášovy sebevraždy. V MdB si totiž Jidáš kolem krku utáhne šátek a po krátkém zešeření scény se nad jevištěm vznáší jen směšně působící loutka oběšence, která ve Vinohradském divadle chyběla...a tím vlastně vůbec nechyběla.
Městské divadlo Brno tak dokázalo i pražskému publiku, že se dokáže skvěle "poprat" i s tak známým a zažitým dílem, jakým Ježíš bez pochyby je. Těm, co neměli tu možnost představení zhlédnou ve Vinohradském divadle doporučuji, aby se na muzikál zajeli podívat přímo do brněnského divadla. Ježíš v podání tamního souboru je zásadně jiné, ale rozhodně kvalitní muzikálové představení.
Fotografie Michal Škvor, text Veronika Stehnová
Komentáře k článku