V sobotu 28. března 2015 ve 20:00 odvysílala Česká televize v přímém přenosu předávání Cen Thálie za rok 2014, které poprvé v historii přenášel živě i Český rozhlas v průvodním slově Václava Žmolíka. Na jevišti Národního divadla se slova ujal již tradičně moderátor Antonín Procházka, to vše v režii Ondřeje Kepky. K 25. výročí Cen Thálie přišli popřát herci Tomáš Töppfer a Václav Postránecký. Předseda herecké asociace Jiří Hromada popřál Thálii básní. Pojďme se teď společně podívat, kdo si cennou skleněnou vázu v podobě divadelní masky odnesl a u koho zůstalo u nominace.
V úvodu Antonín Procházka představil Nadaci Munzarových, která udělila šek s finanční odměnou pro mladého umělce do 33 let. Cenu přišel předat osobně Luděk Munzar s dcerou, herečkou Bárou Munzarovou. Jana Hlaváčová tentokrát na jevišti chyběla. Cenu si odnesl talentovaný umělec Lukáš Melník z Divadla Petra Bezruče v Ostravě. Jiří Hromada udělil ještě dvě ceny: studentskou Thálii obdržel Jan Firla a Pavla Tomicová si Za roli Mado ve hře Znásilnění odnesla rozhlasovou Thálii za nejlepší ženský herecký výkon v rozhlasové hře.
Antonín Procházka poté poděkoval hlavním partnerům Cen Thálie a přivítal ministra kultury Mgr. Daniela Hermana a marketingového ředitele firmy Magnesia, Karlovarské minerální vody Ing. Ondřeje Postránského. Dále poděkoval hlavnímu partnerovi firmě ČEPS, a. s. Ve třech předtočených vstupech si diváci mohli vyslechnout gratulaci k 25. výročí Cen Thálie. Prvním byl nedávno nečekaně zesnulý Peter Kovarčík, jehož řeč byla ukončena záběrem na prázdnou židli s červenou růží na stole. Dále Thálii popřáli Ing. František Vaculík ze stavební společnost PSJ, a. s. a Alessandro Pasquale, majitel firmy Karlovarské minerální vody.
Po moderátorově předtočeném vstupu na téma jevištní technika, už došlo na předávání cen samotných v oboru, který nás zajímal asi nejvíce, a to Muzikál, opereta nebo jiný hudebně dramatický žánr. Cenu Thálie 2014 za mimořádný jevištní výkon si odnesla Hana Fialová za roli Edith Piaf z inscenace Edith a Marlene, které uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. Společně s Hanou Fialovou byly nominovány Zdena Herfortová a Michaela Nosková.
Cenu Thálie v oboru Muzikál, opereta nebo jiný hudebně dramatický žánr pro muže přišli předat loňský držitel ceny Marek Holý a herečka Jitka Čvančarová. Cenu Thálie 2014 za mimořádný jevištní výkon si odnesl Tomáš Savka za roli Che v muzikálu Evita, který uvádí Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. Postava vypravěče Che je nejsložitější a pěvecky nejnáročnější figurou muzikálu Evita. Tomáš Savka se jí zhostil s nevýslovnou energií a v dobrém slova smyslu překvapil nejen pěvecky, ale i herecky. Jeho Che je jako glosátor a Evitin oponent důrazným protipólem titulní hrdinky. S pouhou nominací se museli spokojit Jaromír Dulava a David Uličník.
Poté přišli předat cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opereta – muzikál legendární Limonádový Joe Karel Fiala a Petr Dvořák, generální ředitel České televize. Cenu si odnesl Josef Zíma, který byl udělením ceny dojat a poděkoval svým učitelům a vzorům: Miloši Nedbalovi, Janu Werichovi, Alfrédu Radokovi, Konstatinovi a své ženě Evě.
Před udělením cen v oboru Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr Antonín Procházka diváky pobavil úvahou o různých druzích publika. V komediích je dobré říct na začátku vtip a okamžitě pozná, jaké publikum sedí v hledišti. Čas od času se herec stane divákem, pokud je pozván na představení kolegou. Pokud se mu představení nelíbilo, musí se snažit hned po skončení nenápadně po anglicku zmizet. Pokud jej kolega dostihne, má k dispozici několik léty ověřených vět, které lze říci: „Nic takového jsem ještě nezažil,“ nebo „Já jsem netušil, že se dá takhle hrát divadlo,“ nebo „To je nejhezčí představení, které jsem dneska viděl!“
V oboru Cenu Thálie 2014 za mimořádný jevištní výkon v oboru Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr přišli předat Martina Diblíková a Václav Postránecký, dlouholetý předseda herecké asociace. Cenu si odnesla Tereza Podařilová, za roli Markýza de Merteuil v inscenaci Valmont, kterou uvádí Národní divadlo Praha. Nominovány s ní byly ještě Marta Drastíková a Nikola Márová.
V mužské kategorii si cenu Thálie odnesl Richard Ševčík za roli Spartakus v inscenaci Spartakus, kterou uvádí Divadlo J. K. Tyla Plzeň. S nominacemi se museli spokojit Alexandre Katsapov a Matěj Šust. Cenu za celoživotní mistrovství obdržela Dagmar Ledecká Šebková. Protože se k převzetí ceny nemohla dostavit, ochtně ji za ni převzal Vlastimil Harapes s tím, že ji v pořádku a s gratulací předá.
Cenu v oboru Opera přišli předat Jana Šverma Kačírková a Miroslav Ditrich, Čs. rozhlas. Oceněna byla operní pěvkyně Ivana Veberová za roli Mařenka v opeře Prodaná nevěsta, kterou uvádí Divadlo J. K. Tyla Plzeň. Nominovány dále za své skvělé výkony byly Jolana Fogašová a Jana Foff Tetourová. Cenu Thálie 2014 za mimořádný jevištní výkon v mužské kategorii získal pěvec Aleš Briscein za roli Jaroměr v opeře Pád Arkuna, kterou uvádí Národní divadlo Praha. Dále ybli nominováni Svatopluk Sem a Nikolaj Višňakov. Cenu za celoživotní mistrovství si odnesla operní pěvkyně Zdena Kareninová z Brna.
Po krátkém humorném vstupu, který připravilo Divadlo Frýda, vyhlásil předseda kolegia Zdeněk Barták Zvláštní cenu za Tanec a jevištní pohyb, kterou si odnesla Eva Kröschlová. Za její mnohé žáky jí přišli pogratulovat Ladislav Trojan a Ivan Trojan. Dalším, kdo si odnesl Cenu za celoživotní mistrovství, tentokrát v oboru Loutkové divadlo, byla Blanka Josephová-Luňáková z plzeňského Divadla Alfa. Cenu jí předala dcera nedávno zesnulého Josefa Krofty, která přečetla jeho gratulaci ze zápisníčku, tak, jak si zaznamenala jeho poslední slova.
Po skvělém vstupu pantomimického dívčího souboru Mim Fatale, kterým zvukový doprovod ve stylu beat-boxu obstaral Dorz, Antonín Procházka zmínil divadelní profese, které nejsou na první pohled příliš vidět, ale bez nichž se divadlo neobejde. Dramatik píše – dramaturg mu to škrtá a upravuje. Slušný dramatik by měl včas umřít, aby dramaturgovi nebránil v uměleckém rozletu. Zmínil se také ořediteli divadla, který by v ideálním případě měl být stejně laskavý k subretám i uklízečkám a měl by být imunní vůči podlézačům. Dobrý divadelní ředitel – vše, co dělá, nedělá pro peníze, ale z lásky k divadlu. A takový ředitel, pokud se najde, by měl být svatořečen.
Ale to už se večer nachýlil k předání cen v oboru Činohra. V ženské kategorii si Cenu Thálie 2014 za mimořádný jevištní výkon odnesla Vilma Cibulková za roli Leni ve stejnojmenné inscenaci Leni, které uvádí Divadlo v Řeznické Praha. Společně s Vilmou Cibulkovou byly nominovány ještě Věra Hlaváčková a Petra Hřebíčková. V mužské kategorii Cenu Thálie získal Michal Isteník za roli Čičikov v inscenaci Mrtvé duše, kterou uvádí Městské divadlo Brno. Společně s ním byli ještě nominováni Ondřej Brousek a Patrik Děrgel. Cenu za celoživotní mistrovství v oboru Činohra přijala z rukou Ing. Ondřeje Postránského a Jiřího Hromady herečka Blanka Bohdanová. V jejím medailonku mě mile překvapily ukázky jejích obrazů.
Blanka Bohdanová si vysloužila standing ovation a ve své děkovné řeči uvedla, že I stáří je k něčemu dobré – člověk může sbírat ceny za celoživotní mistrovství. Na závěr své děkovné řeči připomněla, že stále ještě hraje – a to ve Viole s Josefem Somrem, dokonce již 14 let, a se Stanislavem Zindulkou v Činoherním klubu. Moc jim děkovala s tím, že oba pánové jsou velcí gentlemani. Ale to už se chýlilo předávání Cen Thálie za rok 2014 ke konci a moderátor Antonín Procházka se s diváky rozloučil s tím, že se bude těšit na příští ročník Ceny Thálie 2015.
Komentáře k článku