Po celodenním maratónu zkoušení nového muzikálového představení Kdyby tisíc klarinetů, kdy se ihned po začátku dopolední zkoušky evakuoval sál z důvodu podezření požáru (které se nakonec bohu dík neprokázalo) jsem požádala režisérku představení o rozhovor. "Nechte mě žít!" pravila, ale nakonec se dala přesvědčit. Na rozhovor jsem měla pouze krátkou rauch pauzu. Ale i tak jsem se dost dozvěděla.
Jak moc jste při režijním vedení vycházela z filmu?
Myslím, že je to na představení vidět, ale pro ty, kdo film neznají tak to zopakuji. Existuje první Suchého divadelní verze z roku 1958 a druhá divadelní verze z roku 1980. Tyto divadelní verze se kromě nápadu, že se zbraně změní v nástroje nepodobají filmu, který byl natočen v roce 1964. U většiny lidí je v povědomí filmový příběh, takže jsme se nechali inspirovat filmovým dějem. A do této kostry jsme vsunuli dialogy z obou divadelních verzí, ale zároveň i z jiných Suchého her. Úprava pro brněnské divadlo je úplně nová, napsal ji pan Krnovský. Pan Suchý tuto úpravu četl a přijede se podívat na premiéru.
Podle jakého klíče jste vybírali písničky?
Písničky jsou jednak ty co zazněly ve filmu, protože v obou divadelních verzích jsou písně úplně jiné. Nicméně v našem provedení zazní "Glory, glory halejuja", "Je nebezpečné dotýkat se hvězd", "Tereza", "Motýl" a další. Přidali jsme písničku "Marnivá sestřenice". Při výběru jsme vycházeli z toho, že si starší generace ráda zavzpomíná na tyto hity a mladší je možná objeví. V podstatě jsme do představení nakumulovali ty nejznámější písně ze Semaforu.
Chystáte se tady v Brně režírovat nějaký muzikál nebo činohru?
Já jsem tady jako host už počtvrté a tak uvidím, zda si mě znovu pozvou. Ale předně nepovažuji Kdyby tisíc klarinetů za muzikál, ale spíš za hudební komedii. Sám Suchý se vždycky zlobil, že byly Klarinety poměřovány se Starci na chmelu, které byly natočeny o něco později. A podle kritiky byli lepším muzikálem Starci na chmelu. Tvůrci Klarinetů se rozčilovali, protože nechtěli natočit muzikál, ale hudební komedii po vzoru amerických hudebních komedií 30. let. Takže já Klarinety také nepovažuji za muzikál, to je opravdu kabaret svým způsobem, písničková revue.
Fotografie Michal Škvor, rozhovor Veronika Břešťanová
Komentáře k článku