Kalouskovo CD Best Of překvapilo

CD Janu Kalouskovi pokřtili Tomio Okamura a Ital v kuchyni Emanuele RidiCD Jana Kalouska Best Of bylo pokřtěno ve středu 13. října 2010 v hospodě Na Slamníku na Praze 6. CD vydal Popron Music, z obalu, který má na svědomí fotograf Jakub Ludvík, se na nás směje Jan Kalousek. Na obalu převládá příjemná a optimistická oranžová barva a přírodní motivy, proloženými příjemnými a vkusnými kolážemi fotografií, které mapují Kalouskovu muzikantskou kariéru. Celkově mne CD Best Of příjemně překvapilo.

Michal Škvor se na křtu CD živě bavil s Tomiem Okamurou i Filipem RenčemAutorsky se na CD podílelo několik skladatelů i textařů. Mezi skladateli hudby najdeme jména jako: Jiří Veselý, Jiří Chlumecký, Ivan Hlas, Šimon Kalousek a samozřejmě i Jan Kalousek. Ze zahraničních autorů se na CD podílejí: Louis Terzopoulos, Barry Mason, Tom Waits, John Philips. Texty napsali převážně Jan Kalousek, Martin Švejda a Ivan Hlas.

Jan Kalousek si křest svého CD opravdu užilCelkově má CD příjemně vyvážený zvuk, plný typického Kalouskova hudebního rukopisu a kytarových sól, které potěší nejednoho hudebního fajnšmekra. Co se týče výběru skladeb na CD, za dlouholetou Kalouskovu hudební kariéru plnou hitů, mnohokrát hraných na všech rádiových stanicích, bylo z čeho vybírat a domnívám se, že se autorům podařilo skutečně vybrat těch „Best Of“ 21 skladeb.

Jan Kalousek na křtu představil i svou manželku Karolínu, se kterou čekají v listopadu holčičkuPsát cokoli o takovém hitu, jako je „Už se blíží čas sluhů“ z alba Čas sluhů, by bylo nošením dříví do lesa, neboť sami posluchači už k tomu svým zájmem řekli své. Zajímavé je, že píseň vznikla až po uvedení filmu, jak na křtu prozradil sám Kalousek. Sluší se jen dodat, že hudbu složili společně Jiří Veselý a Jiří Chlumecký, text napsal Jan Kalousek.

Druhá skladba na CD „Řeka v plamenech“ pochází ze stejnojmenného Kalouskova alba, stejně jako následující dvě skladby „Moje jistota“ a „Výtah“. Pozvolné tempo písně „Řeka v plamenech“ s následným výrazným refrénem nás nenechá na pochybách, že Jan Kalousek při výběru opět sáhl po osvědčeném hitu. I velmi známá píseň „Moje jistota“ je v rádiích často hraným hitem, Vydavatel Alan Piskač z Popron Music samozřejmě nemohl u křtu CD chybětavšak zde na mne díky svému aranžmá působí trochu syrově a „plechově“. Z podobného důvodu mne nechává chladnou i píseň „Výtah“.

Z alba Šakalí léta následují písně „Jednou mi fotr povídá“ a „Rock´n´rollová modlitba“. V první ze dvou zmíněných dominuje Kalouskova excelentní kytara, píseň má správný odpich a celá kapela dobře šlape, aranžmá je plné nápadů. Hitem se skladba stala zcela zaslouženě. „Rock´n´rollová modlitba“ už od prvních tónů svádí posluchače k tomu, aby si podupával do rytmu. Zde musím pochválit zvukomalebnost textu Ivana Hlase, a perfektní frázování odpovídající tomuto stylu hudby.

Fotograf Jakub Ludvík si měl s Filipem Renčem o čem povídatSnad tisíckrát hraný hit ve všech rádiích „Chodím ulicí“ z alba Jan Kalousek jistě netřeba představovat, zájem posluchačů hovoří sám za sebe. Autor na křtu CD všechny přítomné pobavil příhodou, jak píseň vznikla, když se jednoho rána vracel z mejdanu. Ze stejného alba pochází i následující skladba „Sv. Valentýn“, která pro většinu posluchačů nejspíš nebude tak známá, jako předchozí hity. Příjemná, pomalá, romantická skladba. Po křtu se Jan Kalousek chopil kytary a nadšené publikum počastoval několika svými písněmiDalší tři písně pocházejí z alba s velmi prozaickým názvem Album. „Bílý kraj“ patří opět k často hraným skladbám v rádiích, netřeba k ní více dodávat. Píseň „Je mi to líto“ se mi zdá být hůř smíchaná, Kalouskův hlas poněkud zaniká ve zvuku ostrých kytar. Naopak skladba „Dlouhej dík“ je příjemnou změnou, textu je dobře rozumět, v pomalejších pasážích vynikne barva Honzova hlasu i výraz.

Z alba Hvězdy se mění najdeme na CD také tři skladby, první stejnojmenná „Hvězdy se mění“ je opět velkým hitem, příjemná, hezky smíchaná píseň, kterou si člověk hned musí začít broukat s interpretem. Čiší z ní velká pohoda. Druhá skladba „Má holka je krásná“ není právě můj šálek kávy, zvláště co se týče textu Martina Švejdy, ale dovedu pochopit, že se najde část posluchačů, kterým se jednodušší skladby líbí. CD Best Of bylo pokřtěno pivemNaopak další skladba od stejných autorů (hudba Šimon Kalousek, text Martin Švejda) s názvem „Až se vrátíš“ je pro mne příjemným osvěžením, jak po melodické i textové stránce. Dokonce bych řekla, že patří k nejhezčím písním tohoto alba, s chutí jsem si ji pustila opakovaně.

Jako zástupce z alba Rebelové zde najdete jedinou skladbu s dlouhým názvem „San Francisco Be Shure To Wear Flowers In Your Hair“. Autorem hudby i textu je John Philips, píseň je nazpívaná dobrou angličtinou, má příjemnou aranž a je natolik známým šlágrem, že se melodie musí vybavit každému už při vyslovení názvu. Jan Kalousek pozval na jeviště své spolupracovníky a kmotry CDAlbum Tak jo reprezentují dvě skladby, které opět pocházejí z autorského pera dvojice Šimon Kalousek a Martin Švejda. Stejnojmenná „Tak jo“ mi opět připadá poněkud stereotypní a připomíná mi kolovrátek. Druhá píseň „Věk na to mám“ naopak oplývá velmi zajímavým aranžmá a spoustou hudebních nápadů. Krásný text Martina Švejdy hýří mnoha slovními hříčkami, pěkně korespondujícími s hudbou.

Z alba Náhodou si můžeme poslechnout opět tři skladby. První „Usínám“ pěkně šlape, opět musím ocenit Kalouskův výraz a velmi pěkný text plný poezie. Svému kamarádovi Honzovi přišla zazpívat i sopranistka Markéta MátlováDruhá píseň „Easy“ je duetem Jana Kalouska a jeho zahraničního hosta Barryho Massona. Má velmi vtipný úvod, jednoduchá melodie působí uvolněně, nenásilně, zpěv je prokládán pohodovým pískáním obou interpretů. Tak tuhle písničku bych mohla slyšet víckrát, velmi příjemná. I třetí skladba „Náhodou“ si na nic nehraje, není překombinovaná a pěkně šlape. Jan Kalousek se zde předvedl jako zručný textař, který si lehce pohrává s rýmy a se stejnou lehkostí je i interpretuje.

U závěrečné skladby alba Best Of  „Poslední vlak“ (Downtown Train) jsem měla při prvních tónech kytary dojem, že slyším píseň „Chodím ulicí“, aby se vzápětí ukázalo, že se jedná vlastně o typickou Kalouskovu kytaru a o jeho rukopis. Příjemná, klidná píseň, která uzavírá CD Best Of  a zanechává v posluchači spokojený dojem, že investoval své peníze do nákupu kvalitního CD.

Play list CD

Už se blíží čas sluhů 3:52
Řeka v plamenech 5:10