Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Ze zkoušky Krysaře

Tvůrčí tým si na konkurzech vybral…Dnes jsem se zúčastnil zkoušky nově uváděného muzikálu Daniela Landy Krysař. Zkouší se denně, a to velmi intenzivně.

Přišel jsem před začátkem generálky, ale všude už vládl čilý ruch - kontrola techniky, kostýmů, domluvy účinkujících, debaty o nástupech a do toho všeho mumraje zazněl z klubka lidí v hledišti hlas Mirjam Landové: "Tak všichni, pojďme na to".

A tak začala generálka. Herci se opravdu snažili, leč bystrému oku Mirjam nic neuniklo. "Stop, co to tam děláte, máte stát jinde, vrátíme točnu - dobře, světla, hudba a ohlídejte si šlágwort, jedem" - tak tohle bylo poměrně časté. Stejně časté bylo i to, že Dan Landa o těchto pauzách sděloval své poznámky  typu: Seš drsnej? Seš drsnej! Tak buď drsnej, ta nenávist z tebe musí sálat. Že to nejde? Ale jde! Tak makej. A když bylo nejhůře, a někteří herci již nechápali, co se po nich chce, tak se Mirjam nebo Dan zvedli a svou představu či pojetí názorně předvedli přímo … se kterými pak vytvořili nového Krysařena jevišti. Pak už bylo na hercích, aby vše zopakovali a pokračovalo se. Po generálce byla krátká pauza na jídlo a už nastupuje další alternace.

Zeptal jsem se tedy Mirjam Landové, režisérky na rozdíly v režijním pojetí Krysaře uváděného v roce 1998 a nyní.

Čím se liší pojetí těchto dvou představení?
Skoro vším. Tehdy jsem dělala režii ve spolupráci s Danem a bylo to spíše statičtější interpretace textu než chansonové hraní. Od té doby se ale změnilo mnoho věcí, já jsem se výrazově posunula, absolvovala jsem školu režie, vyzrála jsem. 

Krysař zamilovaný do Agnes

Také to nyní režíruji sama, a tak tomu dávám své pojetí, své vlastní metody vyjádření uměleckého záměru. Nyní už to má podle mého názoru mnohem barevnější výraz, je to zajímavější choreograficky i pocitově.

Jak se vám spolupracuje s choreografem Dirkem Smitsem?
My se známe ze spolupráce v Rakousku, kde jsme si profesně docela rozuměli. I nyní spolu děláme na stejné bázi. Já mu řeknu, jak si to asi představuji, on udělá choreografii, pak mi jí ukáže, já mu ji většinou upravím, on to s tichou rezignací vezme (smích), dopracuje ty změny a drobné úpravy kvůli technickým možnostem jako je osvětlení, nástupy účinkujících, nebo pohyb točny a pak to je ke spokojenosti nás obou.

Pak už se zase Mirjam věnovala režii druhé části představení, aby o premiéře bylo vše v naprostém pořádku. A tak jsem na baru ve foyeru divadla vyhledal Dana Landu, abych se ho mohl u piva s citrónem zeptat, jak to vidí a vnímá on.

Dan LandaDane, na tiskovce 17. 9. 2001 jsi na můj dotaz, zda budou nové skladby, odpověděl, že určitě ne. Co bylo tím momentem, že jsi se rozhodl jinak?
Prostě jsem kecal. Chci, aby to bylo zajímavější - tak jsme tady s Mirjam doplnili postavy Stínů, a ty se také potřebovaly projevit. Napsal jsem jim skladbu a myslím, že je to jedna z nejlepších v celém muzikálu.

A s tím souvisela i změna živých nástrojů?Jedna z účastnic konkurzu
Jasně. Klavír a housle jsou daleko více lyričtější nebo spíš mystičtější a pro ty postavy Stínů se hodí mnohem líp než harmonika nebo píšťala. Ale na to se zeptej raději Mirjam, ta je režisérem, já jsem jen autor hudby.

A proč jsi některé písně zrušil a místo nich je tam jen text?
Zkrátka proto, že ta píseň mezi Krysařem a Starostou před vlastním zabitím krys děj nikam neposouvala. Proto jsme ji zrušili. Vlastně se mi už ani trochu nelíbila. A Mirjam tak mohla využít jiné prostředky, které se tam podle našeho názoru lépe hodí.

Proč je nyní postava Krysaře méně temná než v původním nastudování?
Krysař musí být více neutrální. On jen přijde udělat svou práci a chce jít dál a nechce se do ničeho vměšovat – jak se děje Hrobníci - bratři Tesařícinapříklad v hostinci. Pokud by se totiž náhodou nezamiloval do Ágnes, pak by nikdy nezasáhl do toho sporu. Vyhubil by krysy a odešel z města. A protože by mu nedali prachy, tak by se tam nikdy nevrátil. Vidíš, ale zamiloval se do ženský, nedali mu jí, chtěl se pomstít a vrátil se. Kvůli ní musel nakonec zabít všechny bez rozdílu. Jenže za to vlastně může osud, který to zlobivému lidstvu předurčil. Jako nějaký řetězec, co už se nedá zastavit. Také je tu posun těch šesti let od doby, kdy jsme dělali prvního Krysaře - a to je znát.

Proč byl do role Osudu angažován právě Vladimír Čech?Hospodská píseň aneb ženy se bouří
Protože kdysi v televizi prohlásil, že je hercem, cítí se být hercem a rád by se zúčastnil nějakého zajímavého projektu. Tak jsme ho oslovili a on nabídku přijal. Ale hlavní důvod je samozřejmě ten, že jak mu procházejí ty miliony pod rukama, tak jsme se dohodli, že je zašejdruje pro nás - a to pak bude Sršeň. A taky musím říct, že je strašně skromnej: svůj Rolls-Royce parkuje daleko od Kalichu a moc nás s ním neprovokuje.

Osud Vladimír Čech a jeho pomocníci Dobrozlák a ZlodobrákChtěl bys k nastudování Krysaře ještě něco dodat?
Hlavně to, že jsem hrdý na svou ženu, že se ujala režie, protože to je dost nevděčná práce. Musím říct, že je fakt dobrá - to bych do ní nikdy neřek - a jsem s ní dost spokojený. Ale hlavně tam napiš, že vážně smekám klobouk před pílí většiny členů company, protože to maj hodně těžký, já jim to svými připomínkami taky neulehčuju a Mirjam jim nic neodpustí. A přesto dřou jako koně, fakt. A bez techniků, co to tady dělaj bychom taky byli v hajzlu, nebo bysme si pořádně naběhli. Smekám před všema svůj klobouk, mají mou hlubokou úctu - bez nich by to prostě nešlo. Zkrátka, kdyby všichni takhle jezdili rallye, museli by být všichni mistři - to je ale blbost, protože mistr může Krasař Josef Vojtek u své milované Agnesbýt jen jeden - přeci já - no nebo spíš ne. Zaplať pánbůh, že nejezděj. Tak můžou bejt fakt dobrý všichni bez rozdílu. A ještě jednu důležitou věc mi ti lidé v Kalichu a hlavně Mirjam dali: že nějakej Landa není nejchytřejším člověkem na světě a za to jim také děkuju.

Díky ze rozhovor, a přeji ti a celému týmu mnoho úspěchů.

Jasně, máš za co a taky dík.

text Michal Škvor
foto Michal Škvor a Martin J.Polák

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.