Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Radost z tance se jmenuje Šachmat a Nikita

Plakát k představeníV pražském Divadle Hybernia se ve dnech 15. až 17. června uskutečnila tři výjimečná taneční představení. Choreograf Richard Hes zde uvedl své úspěšné moderní balety Šachmat a Nikita, které poprvé nastudoval se svojí taneční skupinou UNO už v roce 1989. Premiéra byla pouze pro uzavřenou společnost, především pro bývalé členy skupiny UNO a jejich přátele, další dvě představení pak měla možnost zhlédnout široká veřejnost.

Choreograf Richard Hes s Leonou MachálkovouProgram byl na plakátech avizován jako Šachmat a Nikita, proto nejen mě překvapilo, že ve skutečnosti byla na programu první Nikita. Myslela jsem si, že ta drsnější část bude uvedena spíš v druhé polovině večera. Šachmat je sice také o boji, ale přece jen věčný souboj bílých a černých figurek na šachovnici, není tak temný a drsný jako svět zločinu a tajných služeb. Navíc je zjemněn prvkem lásky, i když nešťastné a nenaplněné. Zkrátka Šachmat je větší „romantika".

NIKITA

Z Agenta Daniela Hůlky šel strachInspirací pro tento balet byl, dnes již kultovní, francouzsko-italský film režiséra Bessona Brutální Nikita. Děj vypráví o dívce Nikitě vychované ulicí a odsouzené k smrti za zabití policisty. Těsně před popravou dostane šanci žít. Musí se ale podrobit tvrdému tréninku v tajné agentuře a stát se nájemným vrahem. Po výcviku se z ní stává „nový člověk" a aktivně se zapojí do činnosti organizace. Této mašinérii se ale nakonec vzepře a pokusí se o nový začátek.

Thriller, psycho??? Nikita Lenka Bílková...Nikita má podtitul taneční thriller, což přesně vystihuje nejen děj, ale veškeré dění na jevišti - taneční, hudební i světelné. Právě světla byla pro toto představení velmi důležitá. Celou scénu perfektně dokreslovala a dodávala jí na dramatičnosti. Světelný design byl prostě bezchybný.

Choreografie je dynamická a akční. Při scénách výcviku komanda jde člověku úplně mráz po zádech. Stísněnou atmosféru skvěle dokreslují i kostýmy ve stylu vojenských uniforem a v podstatě prázdná scéna. Nemalou zásluhu na celkovém vyznění má i hudba Ondřeje Soukupa, a to přesto, že není napsána konkrétně pro tento balet, ale tvoří ji výběr z jeho dřívější tvorby.

Skvělá svělená show byla neméně důležitým doplňkem představeníO maximálním nasazení všech tanečníků jsem se zmínila už v minulém článku Konečné přípravy z show Šachmat a Nikita, a toto představení ho jen potvrdilo. V různých rolích se objevili: Zuzana Kábrtová, Johana Hájková, Linda Hloušková, Linda Huňáčková, Marcela Karleszová, Jiří Minařík, Zbyněk Šporc, Štěpán Růžička, Ivan Svyatkin a Vojtěch Vlasák. Hlavní představitelka Nikity Lenka Bílková dokázala, že je skvělá tanečnice. Po taneční i po výrazové stránce byla v roli bezchybná. Jako Agent se představil Daniel Hůlka. Role mu typově seděla. Byl nekompromisní, drsný, ale i plný pochyb a věrohodný v potlačovaném citu k Nikitě. Richard Hes z něj na chvíli dokonce udělal i tanečníka. Hůlka se s pohybem, který mu, jak sám přiznal, není vlastní, popral se ctí.

Tance byli velmi sexyMěla jsem obavu, že jeho tango, valčík a dokonce i zvedačky budou působit křečovitě, ale velmi příjemně mě překvapil. Působil naopak přirozeně a uvolněně. Vzhledem k tomu, že ani ne týden před premiérou spadl na traverzu, poranil si hlavu a pohmoždil krční páteř, byl jeho výkon hodný obdivu. Obdiv si zaslouží Leona Machálková v roli Madamme Pompadour. Zcela bez problémů spojila zpěv a tanec. Na jevišti byla od profesionálních tanečníků k nerozeznání. Výborně si poradila také s několika poměrně odvážnými tanečními scénami, které by mohly lehce sklouznout k vulgárnosti. Ona v nich ale působila velmi svůdně a sexy.

ŠACHMAT

Král a královnouBaletní oratorium Šachmat má originální námět, a jeho příběh je vlastně metaforou lidských vztahů. Místo lidí však proti sobě stojí šachové figurky. To, co prožívají, však může zažít každý z nás. Lásku, nenávist, příslušnost k nějaké skupině...

Šachmat je skutečně balet se vším všudy, a ačkoli vznikl už před lety, stále působí moderně a neotřele. Zajímavě byl řešen prostorRichard Hes k němu vytvořil zajímavou a nesmírně náročnou choreografii. Asi nejpůsobivější je podle mě scéna Dialog čtyř, kdy na jedné straně vedou nesmiřitelný boj Král a Královna a na druhé straně o svou lásku bojují Střelec a Střelkyně.

Všech dvanácti tanečníků, kteří se objevili na scéně, bylo opravdu skvělých. Na bílé straně šachovnice tančili: Ivana Beranová (Bílá Královna), Linda Huňáčková (Střelkyně), Zbyněk Šporc (Kůň), Linda Hloušková a Barbora Kolaříková (Věže), Ivan Svyatkin (Pěšec), Černá a bílá. Tyto barvy převažovalyna černé straně „stáli": Dmytro Dudnik (Král), Štěpán Růžička (Střelec), Zuzana Kábrtová (Věž), Jiří Minařík, Vojtěch Vlasák (Koně), Johana Hájková (Pěšec).

U Šachmatu byly kostýmy originální a svým způsobem zvláštní. Hned na začátku se představili všichni tanečníci. Vzadu na zádech měli jakýsi šál, kde byla vyobrazena jejich figurka. Přiznám se, že mě to docela zarazilo. Říkala jsem si, jak s tím budou tančit. Nejen kostýmy, ale i líčení bylo důležitou součástíAsi to bude hodně náročné, ale uvidíme. Po úvodu ale šál sundali a tančili bez něj. Kostýmy byly rozděleny, jak jinak na bílou a černou. Každý tanečník měl také na sobě něco, co jeho figurku charakterizovalo.

Důležitou součástí Šachmatu byli zpěváci. Stáli vyvýšeni nad tanečníky na jakémsi balkoně nebo lávce odkud vedla dolů na jeviště dvě schodiště. Ke konci představení po nich sestoupí dolů a promíchají se s tanečníky. Daniel Hůlka s Ondřejem SoukupemDámy v černém: alt - Daniela Baňasová, soprán - Marie Fajtová, andělský hlas - Lucia Škrapová, páni naopak v bílém: baryton - Daniel Hůlka, kontratenor - Bedřich Lévy, rockový hlas - Jiří Zonyga. Všichni zpívali čistě, bez chyby a dohromady jim to skvěle ladilo. Myslím, že výběr zpěváků, respektive jejich hlasů se skutečně povedl. Živý zpěv a latinské texty dávaly představení zvláštní atmosféru. Původně jsem si říkala, jestli mi nebude vadit, že vlastně textům vůbec nerozumím. V kontextu celého představení je to ale nakonec dobře. Divák totiž může vnímat jen tanec, hudbu, hlasy a nemusí se rozptylovat chytáním slovíček.

Tanečníci tancovali naplnoPři děkovačce se na jevišti objevili Richard Hes a Ondřej Soukup. Hes jmenovitě představil všechny tanečníky a poděkoval jim za dobře odvedenou práci. Neopomenul vyzdvihnout ani to, že všichni intenzivně tři měsíce zadarmo zkoušeli. Také Soukup představil a pochválil všechny účinkující zpěváky. Zavzpomínal na to, jak před lety hudbu k Šachmatu tvořil a neopomenul se zmínit ani o tom, že její nová nahrávka právě vychází na CD.

Marie Fajtová - sopránV Hybernii bylo k vidění krásné tancování a radost z tance se z jeviště přenesla i do hlediště. Bylo to strhující představení, které se divákům nepochybně líbilo. Dokázali to na jeho konci, kdy se celý sál zvedl ze židlí a mohutný aplaus nebral konce. Doufám, že se tento skvělý projekt na divadelní prkna ještě vrátí a ti, co tentokrát zaváhali, budou mít šanci jít se podívat příště.

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Reklama

Banner

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2017 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.