Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Nikita a Šachmat - dva rozdílné příběhy v jeden večer

Dan Hůlka si cvičí jednotku Sekce15. června 2009 jsem měla příležitost vidět premiérové celovečerní taneční představení, uvedené na jevišti známého muzikálového divadla Hybernia, složené ze dvou samostatných celků Nikita a Šachmat. Jednalo se o tvůrčí počin známé choreografické stálice českého divadelního světa Richarda Hese.

Akrobatické prvky jsou samozřejmostíV životě by mne nenapadlo, že budu požádána o veřejné vyjádření názoru na jakékoli divadelní představení, jelikož se nepovažuji za odborného kritika a posuzuji představení citem a pohledem poučeného laika.

Agent (Daniel Hůlka) a demonstrace ženských silPremiérový večer začal Nikitou – známým příběhem mladé dívky, jež sklouzla na šikmou plochu a která před absolutním koncem dostala druhou šanci, ovšem za cenu, že se stane nájemným vrahem pro tajné služby a která stále toužila žít normální, běžný život. Příběh dvojího života, plného nucených lží a přetvářky. Příběh okovů, jichž zbavit se šlo jedním jediným způsobem...

Přestože si uvědomuji obtížnost takového tématu pro pohybové vyjádření, musím politováním říci, že jsem v tomto případě od známého choreografa čekala více. Ano, jednalo se o dívku sklouzlou na šikmou plochu, Daniel Hůlka s Nikitou na plesekterá dostala druhou šanci. Bohužel však, se vyjádření omezilo na klasický vztahový trojúhelník, zasazený do prostředí tajných služeb, okořeněný nestandartní erotikou.

Z choreograficko tanečního hlediska považuji za nejpovedenější scény ztvárňující výcvik v Sekci, z nichž čišela energie dosáhnuvší až na balkon, ze kterého jsem představení sledovala. Představení doprovázel živý pěvecký sborScénografie mi korespondovala s příběhem i prostředím, do něhož je zasazen.

Co se použité hudby týká, mám velmi ráda toto tvůrčí období Ondřeje Soukupa a Gábiny Osvaldové, protože upřednostňuji hudbu nabitou, z níž vyvěrají emoce, pramenící z hlubin lidské duše. Ocenila jsem spojení tance s živým zpěvem Daniela Hůlky, Leony Machálkové a následně i Marie Fajtové, Bojové postoje bílých ...Daniely Baňasové, Beřicha Levého, Lucie Šoralové a Jiřího Zonygy.

Toto propojení živého zpěvu a tance vyniklo v následujícím Šachmatu, který jsem před lety viděla v nastudování prvního složení taneční skupiny UNO, tudíž, přestože jsem se tomu bránila, se u mne projevila tendence srovnávat.... a bojové odpovědi černých

Použité klasické téma dvou bojujících protistran se zápletkou, podobnou té z Romea a Julie, není tak obtížné na pohybové vyjádření, takže tato část večera vyšla pozitivněji. Odvěké téma boje dvou protikladů, černého krále a bílé královny by se mohl chápat též jako souboj mužského a ženského principu, přičemž bylo možné vysledovat rozdílnost přístupu a použití zbraní. ŠACHMAT měl velice nápadité kostýmy i choreografiiA také bylo ukázáno, že v každé skupině se najde jedinec či více jedinců smýšlejících odlišně a jaké důsledky to pro ně může mít.

Choreografie byla pěkná a náročná, s místy až akrobatickými prvky, což se občas, u nejnáročnějších figur, projevilo maličko těžkopádnějším provedením. Nitky osudu, kterému se nedá uniknoutPevně věřím, že to bylo způsobeno čerstvostí představení. Opravdu hodně se mi líbil nápad a práce s jemnými šály, představujícícmi nitky osudu či křižovatky vztahů, spuštěnými z plošiny, na které zmínění zpěváci předváděli svůj um lahodící divákovu uchu.

Z tanečního hlediska mne více zaujala skupina černých, působících ostřejším a napjatějším dojmem. Z nich asi nejvíce představitel prvního nastupujícího koně Zaslouženou děkovačku si užili bílí i černí společněVojtěch Vlasák(?) a po něm hned představitel černého krále Dmytro Dudnik. Z bílých, u nichž bych ocenila lehce větší napětí, mne zaujala představitelka bílé střelkyně Linda Huňáčková.

Zmíním li se o kostýmech těchto představení, lépe na mne zapůsobily kostýmy vytvořené pro Šachmat, odpovídající koncepci celého díla.

Závěrem si dovolím říci, že z Nikity jsem cítila rozčarování, jelikož se představení nesoustředilo na vnitřní svět Nikity, ale zabývalo se spíše světem kolem ní. Šachmat mne i přes nabízející se srovnání nezklamal, neboť právě souboj na šachovnici se zaměřil na vztahy jednotlivých postav, a téma výborně zpracoval.

Komentáře k článku

Otazník za jménem Vojtěch Vlasák znamená,že si nejsem jistá správností jména dotyčného tanečníka, jednalo se o maličko robustnějšího z obou představitelů černých koní, který nastupoval na scénu jako první z nich.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Reklama

Banner

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2017 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.