Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Rusalka - jak se z opery stal muzikál

Historie vzniku opery Rusalka začíná již v roce 1899, kdy libretistu Jaroslava Kvapila zaujaly mnohé příběhy o pohádkových postavách. Začal tedy sestavovat jednotlivé motivy, dlouho však váhal, zda místo básně nebude psát činohru se zpěvy. Nakonec se rozhodl pro operu a když již měl libreto hotové, nabídl ho postupně několika skladatelům (O. Nedbal, B. Foerstr, K. Kovařovic), ale ti mu vzhledem k pracovnímu zaneprázdnění odmítli. Pak následovalo setkání s Antonínem Dvořákem, který libreto bez většího zkoumání převzal a 21. 4. 1900 začal psát partituru.

Dokončena byla 27. 11. 1900. Dvořák komponoval na několika místech, zvláště v Praze a Vysoké u Příbrami, kde dodnes mají "Rusalčino jezírko", které je prý oním v opeře. Slavnostní premiéru však měla o půl roku později, 21. 3. 1901, s novým orchestrem Karla Kovařovice. Dílo bylo přijato kritiky pochvalně, někteří ho však viděli jako příliš vážné. Historie ukázala, že to je dílo trvalé hodnoty.

Historie vzniku muzikálu Rusalka začíná o vánocích 1995, kdy libretista Michael Prostějovský - který napsal například českou verzi muzikálu Jesus Christ Superstar - zavolal Zdeňkovi Johnovi a zeptal se ho, co by řekl tomu, udělat z Dvořákovy Rusalky muzikál. První reakcí bylo odmítnutí, ale posléze John zjistil, že to není špatný nápad, i když se zdá být šílený. Týdny váhání a zvažování nakonec vyústily v rozhodnutí pustit se do práce. Souhlas dědiců autorských práv libretisty Kvapila se podařilo získat a tak přípravné práce mohly započít.

Již od začátku se někteří zastánci A. Dvořáka stavěli zásadně proti, dokonce bylo podáno několik žalob, ale to nezastavilo studium všech dostupných materiálů jako byly různé nahrávky, party, aranže a úpravy. Přišly také první škrty - jak v hudbě, tak libretu. Po prvním demosnímku Z. John poznal, že tato cesta je slepá, a začal od začátku - tentokrát již mnohem lépe. M. Prostějovský zase upravoval libreto, některé pasáže vypustil, jiné rozšířil či dopsal. Za všemi úpravami, které tato autorská dvojice udělala, si pevně stojí - nejde o znesvěcení Dvořáka, ale jeho modernější podobu.

Teprve po dvou letech příprav vznikl demosnímek, který dostal k další práci Martin Kumžák. Ten obě díla nastudoval a pak to nejlepší z obou použil. K častým argumentům o "znesvěcení" díla říká: "Říkat, že tak to ten či onen autor nemyslel je irelevantní. My prostě nevíme, jak to doopravdy myslel."

Před vlastním uvedením muzikálu - které bylo z 20. 11. 1998 z důvodů neukončených prací na stavbě divadla přeloženo na příští rok - muselo vzniknout CD, aby všichni interpreti věděli, co se slovy popsat nedalo - jaká bude hudba, nálada a jak to bude znít. A tak se o vánocích 1997 dokončovalo CD. Teď bylo nutno najít producenta. Po marných jednáních se společností Musical vzniká společnost Parlando, která začíná rekonstruovat bývalá jatka v Holešovické tržnici na nové muzikálové divadlo Milénium, vybavené nejmodernější jevištní technikou.

Režie se ujímá Jozef Bednárik (své ano řekl 2 hodiny po převzetí materiálů), výkonným producentem se stává Linda Košařová, která se stala legendou, jelikož zajistila, aby sólisté dvou muzikálů byly z Výstaviště převezeni policejním vozem do Kongresového centra, aby stihli druhé představení

Po devítiměsíční rekonstrukci (stejně dlouhá doba jako těhotenství) se mohlo začít hrát. Jak poznamenal Michael Prostějovský: "Mnozí nás považovali za blázny… Jenže, jak známo, bláznům Pánbůh přeje."

O čem je muzikál Rusalka

V hlubokém lese žijí pohádkové bytosti a jednou z nich je i vodní víla Rusalka, která přebývá pod hladinou jezírka, ale chce "tam nahoru". Matka Voda ji tam nepouští a vrací ji zpět do světa, kde si všechny pohádkové bytosti hrají. Svými hrami vzbudí Vodníka a posléze celý pohádkový les. Rusalka se vyznává z touhy po krásném prici, který by ji miloval. Voda se marně snaží Rusalce její lásku rozmluvit, ale ta je neústupná. Proto jí nakonec Vodník i Voda dovolí, aby navštívila Ježibabu.

Ta se jí snaží proměnu v člověka rozmluvit a říká jí o kletbě: bude navždy němá a pokud nezíská Princovu lásku, stane se z ní bludička, nesoucí smrt v močálech. Rusalka se i přes varování rozhoduje: chce mezi lidi. Ježibaba začíná čarovat a proměňuje ji v lidskou bytost.

Princ s družinou přijíždí do lesa, všechny pohádkové bytosti před nimi prchají a snaží se Rusalku ukrýt před Princem. Ten jí ale zahlédne a pronásleduje, leč nedostihne. Princ je smutný, nic ho nerozptýlí, lov ho již nebaví a zůstává v lese sám. Rusalka slyší jeho zpěv, kterým ji nabízí svou lásku a zve ji na svůj zámek. Princ ji zahlédne a vyznává se jí ze své lásky. Rusalka s ním odchází na zámek.

Tam ale Princ po čase ze svého opojení vystřízliví, na čemž má velký podíl i Cizí kněžna, která Prince pomocí kouzel svádí. Rusalka je z toho nešťastná, proto za ní do zámku přichází Voda s Vodníkem a naposledy Rusalku varují, připomínají jí kletbu. Rusalka - ač je nyní mezi dvěma světy zcela osamocena - chce o Prince bojovat. Princ je však omámen Cizí kněžnou, kterou mu všichni přejí místo chladné Rusalky - jediný Šašek mu připomíná jeho lásku z lesa. Princ však řeči o Rusalce odmítá a nakonec podléhá Cizí kněžně, která se mu vzápětí za jeho lásku vysměje a opustí ho.

Rusalka pochopila, že prohrála a svou porážku před Vodou a Vodníkem uznává. Žádá pro sebe smrt - nechce být bludičkou. Ježibaba nabízí Rusalce cestu zpět: musí ale zabít vlastní rukou Prince. To odmítá, zkouší se vzepřít, ale les ji musí odvrhnout a proklít. Všichni se s ní loučí a Rusalka se stává bludičkou.

Princ je po jejím zmizení jako vyměněný - truchlí a chová se jako pomatený. Proto Hajný a Kuchtík jdou za Ježibabou aby jim poradila, jak Prince rozveselit. Ta je spolu s ostatními vyhání a slibují Princi pomstu za Rusalku. Bludičky oba svedou do močálu kde zahynou, Voda, Vodník i Rusalka zpívají a truchlí. Princ nenachází ve svém zámku klid a tak se vydává do hlubokého lesa, tam, kde poprvé potkal Rusalku.

Vidí zde různé přízraky a zjevení. Nakonec se mu zjevuje sama Rusalka jako bludička, kterou prosí o odpuštění. Ta ho varuje před svým mrazivým objetím, ale Princ nedbá, volí raději dobrovolnou smrt v Rusalčině náručí než život bez ní. Les před takovou láskou v úctě ztichá. Voda ani Vodník však nemají moc Prince zachránit a tak umírá pod Rusalčinými polibky v jejím náručí. Rusalka zůstává sama, ale je vděčna, že poznala sílu velké lidské lásky a jako modré světlo bludičky mizí v bažinách.

Tento projekt uváděla společnost Parlando od 14. 2. 1999 do 22. 1. 2000 v divadle Milénium v Holešovické tržnici v Praze.

Divadlo Milénium, předpremiéra 4. 2. 1999

4499-09a 4499-15a 4499-18a 4499-21a 4499-25a
4499-29a 4499-36a 4500-08 4500-10 4500-11
4500-17 4500-22 4500-23 4500-33 4500-E
4501-02a 4501-06a 4501-09a 4501-12a 4501-17a
4501-20a 4501-21a 4501-23a 4501-28a 4501-29a
4501-34a 4501-35a 4497-04 4497-05a 4497-12

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Reklama

Banner

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2017 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.