Konkurz do Showcase

Porota se právě radíVe středu 23. ledna tohoto roku proběhl v zasedací síni smíchovské radnice náš první konkurs nových muzikálových talentů, které hodláme v budoucnu využít a dát jim možnost ukázat svůj talent v právě otevřené poetické kavárně Obratník. K naší radosti se přihlásila asi stovka zájemců a ti nejtalentovanější z nich se budou moci předvést jednou za měsíc publiku i muzikálovým producentům v pořadech Showcase, které proběhnou na Smíchově v ulici J. Plachty v již zmíněném Obratníku. Celou akci svou spolupořadatelskou účastí podpořil informační bulletin Pražský Kudykam.

O úrovni adeptů rozhodovala porota ve složení:

Jakub Zahradník - hudebník, básník a muzikálový producent
Vlasta Červ - choreograf a tanečník
Jindra Vobořil - zpěvák a muzikálový herec
Petr Košař - zvukař a muzikálový odborník
Roman Štolpa - muzikálový a divadelní režisér a herec
Kamila Špačková - šéfredaktorka informačních novin Pražský Kudykam

Vše je tak, jak má být… Celou akci pak zdokumentoval fotograf Michal Škvor. Na jediný den to byl dost náročný úkol, ale i tak se všechno organizačně vydařilo podle našich představ. Úroveň účastníků byla velice podobná jako na většině muzikálových konkursů, ale protože konkurs nebyl věkově limitován a většina adeptů přišla doslova “ z ulice”, byl o to pestřejší a pro nás zajímavější.

Vezmu to tedy podle kategorií. Za prvé se zde objevilo několik tváří pro nás již známých z předchozích pražských muzikálových konkurzů. Za druhé pak lidé školení pro klasickou operu a za třetí děvčata kolem čtrnácti let, která nemají žádné zkušenosti s touto činností. Jako čtvrtá skupina pak byli ti jednotlivci, kteří už měli nějakou profesionální zkušenost s muzikálem. V naší nabídce byl i požadavek na muzikálové a kabaretní komiky nebo komičky. Vynořil se pouze jeden, ale toho jsme objevili náhodou my. On sám o tom do minulé středy ještě nevěděl.

Druhá kategorie je pro muzikál vždycky problematická. Mnoho lidí s operní nebo operetní pěveckou průpravu je schopno zbavit se operního výrazu, ale problém u nich nastává v rychlejších tempech. Protože jsou zvyklí se na každý tón pečlivě položit, jejich mluvidla nestíhají rytmický text. Problém mají většinou i se “swingováním”. V pomalých kantilénách zato bývají spolehliví v intonaci.

Trocha pohybu nezaškodí - Vlasta Červ a jeho obětiDěvčata ve školním věku nás většinou příjemně překvapila svým nezatíženým projevem. Zpívají většinou “jak jim zobák narost” a tím si otevírají možnost širšího uplatnění.

Po celý den nám tu zněly Evity, Máří, Hairy a Kabarety. Stále dokola a do bezvědomí a za svaté trpělivosti pianisty pana Linharta, který se uvolil celou akci doprovodit. Tady si člověk teprve uvědomí, jak těžké party to jsou. Mnohdy ani ne tak rozsahově jako výrazově. Drtivá většina adeptů je totiž schopna dobře zazpívat národní píseň s vlastním výrazem a s dobrou intonací. Když pak přijde na číslo ze světového muzikálu, nastane problém. S intonací, s výrazem i s rytmickým cítěním. Tohle musí porota vždycky hodnotit komplexně.

Přes tyto všeobecné nedostatky se tu objevilo několik lidí, kteří splňují nastavená kritéria. I když u nich většinou převládá jen jedna složka, je tady perspektiva nějakého vývoje. Když se potom porota u nějaké dívky shodne jednohlasně na tom, že “ na tanečnici zpívá dobře”, je to už velká pochvala. Zkušenost s tancem a herectvím je u většiny adeptů malá nebo vůbec žádná. Asi tak třetina těchto lidí má hudební sluch a cítění na úrovni, která odpovídá trojce ze zpěvu na základní škole. Člověk je schopen dobře zazpívat jakoukoli píseň, ale už není schopen ji okamžitě zopakovat v jiné tónině.

Ti, kteří prošli konkurzem…Několika účastníkům jsme také doporučili jiné žánrové zaměření a poradili jim na koho se obrátit při dalším vzdělávání. Jedné adeptce jsme – pokud vím – poradili dokonce změnu bydliště.

Shrnul bych to tím, že tato akce nám potvrdila, že v podobné činnosti musíme pokračovat a dát příležitost vystupovat nebo se prezentovat i lidem, kteří dosud na žádném jevišti nestanuli. A právě tuto šanci jim dává Showcase a kavárna Obratník.

Jménem členů umělecké poroty, musical.cz a obratnik.cz vás zve na další naše akce Jindra Vobořil

Konkurzem, který jsme uspořádali s Pražským KUDYKAMEM dne 23. 1. 2002 prošlo a v Showcase tedy vystoupí třináct muzikálových nadějí ve věku 14 až 28 let.

Jsou to: