Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Mona Lisa vystoupila z rámu

Slavný obraz Leonarda da Vinci ožilDalší premiéru v této divadelní sezóně zažila pražská Broadway. Na její prkna vstoupila opět dáma, tentokrát Mona Lisa. Muzikál volně na motivy románu spisovatele Dietra Sinna se divákům postupně představil ve třech premiérách, to aby každá alternace měla tu svou. A zde je pohled na první z nich.

Vztah Mony Lisy a Guiliana - důvod vzniku obrazuPříběh jako takový se po prvním zhlédnutí jeví jako příliš roztříštěný. Za hlavní postavu může být považována jak Mona Lisa tak da Vinci. Bohužel utváření děje kolem obou těchto postav sice vystihuje věrohodněji obraz dobové Florencie, ale zároveň kvůli časové tísni nedovoluje plně charakterizovat a tudíž i začlenit menší role do děje.Po Kleopatře jde o druhý muzikál na Broadwayi, kde dostává prostor sólová taneční role Některé scény pak do díla nezapadají tak, jak by měly a působí až zbytečně.

Na představení je znát rukopis režiséra a choreografa Libora Vaculíka. Nechybí zde nápady ani dynamika a někteří představitelé občas zažívají chvíle Náročnější choreografii z ´´netanečních´´ rolí, má snad jen sluha Alfonsos notnou dávkou adrenalinu. Stejně jako například v Čachtické paní, na níž se rovněž podílel jako režisér a choreograf, jsou i v Moně Lise „bojové“ scény zpomaleny. Využití tohoto triku je velmi efektivní zejména ve chvíli, kdy souboj dokresluje pouze hudba. Je však zařazen i v momentě, kdy některý ze sólistů zpívá a právě kombinace zpomaleného děje a zpěvu pak nevyzní tak působivě jak by měla. Jinak je choreografie nápaditá a dává vyniknout především postavě Smrti, ovšem na úkor company, která nemá tolik prostoru jako v předcházejících projektech.Nechtěný sňatek narozdíl od Angeliky happy endem neskončí

Za svou muzikálovou prvotinu, na které se z části podílel i Michal Přestože příběh obsahuje lásku, smrt, naději i utrpení, nepusobí na diváka přílš sugestivněDavid, se Bohouš Josef rozhodně stydět nemusí. Broadway zažívá po hudební stránce oživení. Sólové písně a duety jsou melodické a autorovi se daří i scénická hudba. Například při svatbě Mony Lisy a Francesca dokázal vyjádřit atmosféru velmi dobře. Na druhou stranu však v hudbě, v níž zazní rock i pomalejší písně, může pozorný divák zaslechnout Golema, Tři mušketýry nebo Jesus Christ Superstar.

Ideál renesančního člověka, tím je dnes Leonardo da VinciBohužel texty Lou Fanánka Hagena, které by měly silné stránky hudby podtrhnout, za její úrovní pokulhávají. Jejich kvalita je snižována někdy K navození dobové atmosféry napomáhají kostýmy i scénaaž příliš jednoduchými verši a kombinací slov, která má k poetičnosti poměrně daleko. Tvrdit ale, že tento trend je nastolen v celém představení, by nebylo pravdou. Sólové písně Mony Lisy nebo závěry obou půlek jsou světlou výjimkou a tvoří nejsilnější části díla.

Hodnotit kostýmy Romana Šolce se pomalu stává monotónní záležitostí. Návrhář se opět předvedl ve velmi dobrém světle a snad jedinou připomínkou putující Dasha v modrém plášti velmi připomíná Angelikuna jeho adresu je modrý plášť Mony Lisy, který se nápadně podobá kostýmu Angeliky, což vynikne o to víc, obléká-li ho zpěvačka, jež tuto postavu ztvárnila.

Hlavní postavy - Mona Lisa a da VinciScéna navržená Martinem Černým je výrazná a jednoduchá zároveň. Dominantou dokreslující obraz dobové Florencie jsou dvoje posuvné schody měnící svou pozici podle potřeby. Přibyla i dvě velká křídla sloužící jako plátna pro projekce Jaroslava Voborného. Na vrub přestaveb scény padá další výtka. Mnohdy dlouhé temné prostoje mezi jednotlivými obrazy jsou značně rušivým elementem.

Nejsilnější moment přestavení - árie Mony Lisy po smrti dceryPremiérovou Monu Lisu ztvárnila Dasha, která svým výkonem nastavila Martě Jandové a Monice Absolonové laťku vysoko. Pěvecký Jan Maxián v roli sluhy excelovalvýkon byl téměř bezchybný a ten herecký za ním o mnoho nezaostával. Právě této postavě patřily závěry obou půlek a zpěvačka toho dokázala patřičně využít.

Sám autor hudby si střihl roli Leonarda da Vinci a možnosti svých hlasivek odhadl velmi dobře. Navíc musí zvládnout i mluvené slovo a ačkoli v tomto směru není jeho jistota tak velká, nespadá jeho výkon do podprůměru.

Pěvecky Hana Zagorová nezklame, s hereckou stránkou už je to horšíJeden z nejlepších ne-li vůbec nejlepší výkon večera předvedl Jan Maxián v roli hrbatého sluhy Bernarda Alfonsa. Pro mě z nepochopitelného důvodu je právě tato postava na fermanu psána jako druhá od konce, ačkoli celková náročnost se v porovnání s ostatními „menšími“ rolemi jeví jako těžší. Nejenže Na výrazu by měl zapracovat i Petr Kolářpředstavitel sluhy musí zvládnou pěveckou a hereckou stránku, ale oproti ostatním má i pasáže s náročnou choreografií. Všechny tři složky však herec zvládl na výbornou a dovedl si poradit i s technickými problémy s mikroportem.

Matkou Mony Lisy byla Hana Zagorová. Po pěvecké stránce jí nelze nic vytknout, ovšem herecky, především v mluvených pasážích, působila velmi nepřesvědčivě. Naopak k herecky nejvýraznějším patřil Josef VojtekNavíc scéna „Hodné dítě má spát“ vzbuzuje dojem včlenění jen za účelem dát roli více prostoru.

Petr Kolář se rovněž blýskl hlavně svým zpěvem, měl by však ještě Pro Broadway tradiční ´´vtipné vsuvky´´ jen prodlužují představenízapracovat na výrazu. Postava Guiliana se v tomto směru příliš nelišila od rolí, které zpěvák již ztvárnil.

Manžela Mony Lisy hrál Josef Vojtek a nutno dodat, že role mu herecky sedí. Co se zpěvu týče, možná by nebylo na škodu trochu méně chrapotu, který ubírá na srozumitelnosti textu. Ovšem vyčítat zpěvákovi chrapot je asi jako vyčítat vodě, že je mokrá.

Tomáš Trapl dokáže zaujmout i v malých rolíchMarta Jandová si na sebe sólovou písní Margherity upletla bič. Alternantka hlavní postavy zvládla roli sestry Mona Lisy velmi dobře a třetí premiéra ukáže, zda si Dramatickému závěru chybí snad jen ještě jedna píseň Mony Lisydokáže poradit i s náročnějším úkolem v podobě hlavní role.

Postava Michelangela Buonarroti, kterou první premiérový večer hrál Alan Bastien, patří k těm, jež dokreslují obraz dobové Florencie. Přestože má svou vlastní sólovou píseň, vV představení nechybí ani projekceyniknou může snad jen v duetu s da Vincim.

Tradičně nepřehlédnutelný byl Tomáš Trapl alias Pietro Soderini. Na jeho výkonu se chyby hledají jen těžko a tak je škoda, že na jevišti nedostává příliš mnoho prostoru. Dokázat však musí, že je nejen dobrý zpěvák, ale že dokáže diváka zaujmout i mluveným slovem.

Guiliano při své jediné sólové písniAni Tomáš Savka coby Rafael Santi nepodal špatný výkon a za zmínku stojí především jeho duet s Alfonsem. Stěžejní úlohu však jeho postava nemá. Na jeho tvorbu se v muzikálu nepoukazuje vůbec a Santi tak působí pouze jako obdivovatel da Vinciho a Michelangela.

Nejmenší sólovou roli Giacoma Salaie, blízkého přítele da Vinciho, ztvárnil Roman Tomeš a při své v podstatě jediné možnosti ukázat, Divák se v představení dozví i to, co se skrývá za úsměvem Mony Lisy... Jde však jen o jednu z verzíco v něm je, zklamal především herecky.

V taneční postavě Smrti potvrdila Kristina Bastienová, že patří mezi nejlepší muzikálové tanečnice u nás. V jejím výkonu nechyběl výraz ani dynamika.

Závěr představeníPokud by se dílo hodnotilo jen podle hudby a výkonů jednotlivých představitelů, pak by byla Mona Lisa poměrně vysoko. Její kvalitu však snižuje často nevýrazný děj „podpořený“ texty stejného ražení. Tím se muzikál v celkovém hodnocení děl, jež se na prknech tohoto divadla již odehrály, dostává do dolní poloviny.

Text Marcela Lávičková, fotografie Michal Škvor

Komentáře k článku

avatar Romča
0
 
 
Kladu si otázku, proč se tu téměř neobjevují žádné komentáře (obecně na serveru). Je to škoda, protože musicalnet je s konkurencí zcela srovnatelný.
Co se týče tohoto článku, March ukazuje, že psát umí. Nechci polemizovat s hodnocením ML - ze 2/3 bychom se lišili, ale třeba srovnání výčitek k Pepovu chrapláku s vodou, že je mokrá, je naprosto perfektní moment! Klobouk dolů - jednoduché a přesné! R.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
Když se k tomu nikdo nemá, zareaguji tedy já a rozvířím "stojaté vody" diskuse. :) Děkuju za pochvalu, ačkoli si uvědomuju, že jiní lidé mohou mít i odlišný názor. Kladná reakce potěší i motivuje a ta záporná, je-li podána v konstruktivní podobě, motivuje ještě víc. Stejně jako s názorem na kvalitu článku je to i s názorem na dílo, každý se na něj díváme jinýma očima, s jinými požadavky i vkusem. Neříkám, který je špatný a který dobrý, ale ten tady je můj. A k diskusi o něm je tu právě diskuse... :)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Antonín Krása
0
 
 
Nevím Romane, proč je na MusicalNetu komentářů poskrovnu a jen když se objeví kontroverzní téma jako 8. Ed., přiženou se mistři vulgarit.:-(
Za sebe můžu říct, že se diskuzí pod články kdekoli na internetu účastním málo, možná i proto, že v těch případech, kdy jsem něco komentoval, jsem se většinou nedočkal odpovědi...
A teď z jiného soudku. Víš co je pěkné? Že autorka má stejné iniciály jako Mona Lisa.:-) To sis, Marcelo, dobře vybrala.:-D
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
Když už jsi na to Tondo narazil, tak úplně původně po mě chtěli toto dílo i pojmenovat, ale nakonec jsem jim to rozmluvila. Ovšem iniciály si vymluvit nenechali... :)) Teď už jen čakám, jestli mi pošlou peníze za jejich využití, neb jsou chráněny ochrannou známkou... :))
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Antonín Krása
0
 
 
No teda! Jakto, žes to před námi tajila! Vlastně by ses mohla podepisovat se znakem copyrightu jako to dělá ten maďarský režisér Kero.;-)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.