Don Giovanni ve Stavovském divadle

Historie vzniku opery Don Giovanni
Wolfgang Amadeus Mozart se narodil 27. 1. 1756 a od útlého dětství se projevoval jako klavírní virtuos. Napsal přes 600 skladeb z různých oborů, jako byly například symfonie, klavírní a houslové koncerty, serenády, tria, kvartety, kvintety, sonáty, mše, arie a opery.

Praha, leden 1787 - po druhé repríze Figarovy svatby, kterou o rok dříve přijalo publikum ve Vídni chladně, zažívá Mozart pravý opak, což potvrzují mohutné ovace. Po představení pronáší k impresariu Bondinimu onu slavnou větu ".. mí Pražané mi rozumějí ..". Bondini si u něj na základě tohoto úspěchu objednává další operu a zadává téma: o potrestaném hříšníkovi. Po čase je opera na světě a její premiéra se koná 29. 10. 1787 v Nosticově divadle (nyní Stavovské) v Praze.

Praha, červen 2001 - již čtvrtou letní sezonu se hraje ve Stavovském divadle slavná Mozartova opera Don Giovani. A podruhé je to Daniel Hůlka - známnější spíše svým účinkováním v muzikálech Dracula a Monte Cristo - v roli Dona Giovanniho na této scéně. Na tiskové konferenci, věnované právě 10. letní sezoně společnosti Opera Mozart, bylo sděleno mnoho zajímavého právě o této inscenaci - prvně v ČR bude vystupovat pěvkyně Priti Gandhi z Indie v roli Donny Elvíry a vedle Daniela Hůlky v roli Dona Giovanniho vystoupí také Marián Vojtko v roli Dona Ottavia a Tomáš Bartůněk v roli Leporella pod režijní taktovkou Jiřího Nekvasila a dirigentskou taktovkou Rudolfa Krečnera.

O čem je Don Giovanni
Před jedním domem ve španělském městě stojí sluha Leporello, nadává na svého pána a hlídá. Don Giovanni náhle přibíhá, majíc v patách Donnu Annu, která se snaží zjistit, kdo je tím nezvaným hostem. Volá o pomoc, přibíhá její otec, Komtur, který vyzývá Dona Giovanniho k souboji. Ten zprvu nechce, ale pak zákeřně Komtura zabíjí a spolu se svým sluhou prchá pryč. Donna Anna, která běžela pro pomoc, přichází se svým snoubencem Donem Ottaviem, nachází svého otce mrtvého a tak po svém snoubenci žádá pomstu.

Mezitím Don Giovanni potkává v temných ulicích Donnu Elvíru, kterou již dříve svedl a opustil. Před záplavou jejích výčitek rychle utíká. Leporelo jí utěšuje, že takových žen bylo hodně a také utíká. Později Don Giovanni s Leporellem potkávají svatebčany - Zerlinu a Masetta s vesničany. Don Giovanni zve všechny hosty do svého paláce a začíná usilovat o Zerlinu, jeho sluha od ní odvádí Massetta. Při dvoření je však přistihne Donna Elvíra, která nejdříve varuje Zerlinu a poté ji odvádí.

K Donnu Giovannimu přichází Donna Anna s Ottaviem s žádostí o pomoc, vrátivší se Donna Elvíra všechny znovu varuje před Donem Giovannim, ale ten ji prohlašuje za blázna a odchází. Po jeho odchodu zděšená Donna Anna sděluje, že v Donnu Giovannim poznala vraha svého otce a žádá Ottavia o pomstu.

Zerlina se snaží v zahradě udobřit Masseta. Přichází však Don Giovanni a zve všechny do paláce na hostinu, kam přicházejí také Donna Elvíra a Anna spolu s Donem Ottaviem v maskách a jsou sluhou zváni dál. Hostitel zahajuje zábavu, při které oddělí Leporello Masetta od Zerliny, kterou si odvádí Don Giovanni do svých komnat. Její výkřik však přerušuje zábavu, Don Giovanni vše svádí na sluhu. Trojice spiklenců se odmaskuje a Don Giovanni poznává, že je prozrazen.

Leporello chce skončit svou službu ale Don Giovanni jej uplácí, a pak si s ním vyměňuje šaty. Donna Elvíra se na balkoně vyznává ze své lásky k Donu Giovannimu, ten jí vyláká ven, ona jde za domnělým Giovannim, zatímco ten pravý zpívá komorné dostaveníčko. Tak ho najdou ozbrojení venkované v čele s Masettem, který ho chce zabít. Přestrojený Giovanni je posílá honit převlečeného Leporella, a pak - zůstávaje s Masettem o samotě ho zbije a prchá. Zerlina nachází svého milého a utěšuje ho.

Donna Anna s Donem Ottaviem nacházejí domnělého Dona Giovanniho a dávají mu nakládačku. Sluha se demaskuje, vše vysvětluje a pak prchá. Don Ottavio chce žalovat Dona Giovanniho a utěšuje Donnu Annu. Sluha se se svým pánem setkává u Komturova hrobu, ze kterého promluví jeho hlas. Sluha chce prchnout, Don Giovanni cynicky zve Komtura na večeři. Mezitím Don Ottavio nabízí hned ráno sňatek Donně Anně. Ta váhá, ale ujišťuje snoubence svou láskou. V paláci žádá Donna Elvíra Dona Giovanniho, aby se změnil a slibuje mu odpuštění. Ten se jí však pouze vysmívá a ona odchází. Po jejím odchodu vstupuje Komtur a vyzývá Dona Giovanniho k pokání. Ten odmítá, a tak se propadá do pekla.

Don Giovanni - tisková konference, 10. 7. 2001

0075-26 0075-27 0075-28 0075-29 0075-32 0075-36

Don Giovanni - zkouška, 12. 7. 2001