Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

"Jeden za všechny se bít, všichni za jednoho žít ..." znělo naposledy

''… Přítel náš se stal, ten kdo nám po boku stál…'' (Aramis P. Polák, d'Artagnan A. Bastien a Porthos J. Helekal) vyráží do boje proti kardinálovým gardám… už naposledyVšechno jednou končí, a tak se i muzikál Michala Davida Tři Mušketýři; dočkal v neděli 18. června 2006 svého posledního potlesku na scéně Divadla Broadway. Není to ale definitivní konec, muzikál se stěhuje na Slovensko.

Jedinečné skupinové foto většiny účinkujícíchSlibované obsazení všemi alternacemi se nakonec k lítosti fanoušků nekonalo, přesto se na jevišti divadla vystřídal početný zástup účinkujících. Až na pár volných míst bylo hlediště zaplněno, publikum napjatě očekávalo, co se na posledním představení bude dít. Kdo z přítomných diváků však byl v neděli na představení poprvé (a v Praze naposledy), musel z divadla odcházet z rozporuplnými pocity, ale pobavený. ''… Splňte prosím králi přání, zvolte z drahé skříňky šperk, co král chce stůj co stůj…'' (Královna Anna M. Zehrerová, Král Ludvík XIII. J. Březík)V poslední den uvádění totiž nasadilo divadlo ještě těžší kalibr než na 200. repríze a na diváky se spustila smršť více či méně povedených komických, místy i "lechtivých" gagů.

Účinkující si derniéru evidentně užívali a k radosti publika si tropili žerty i ze sebe navzájem. ''… Zkus mě chvíli hřát, žár tvůj mám tak rád…'' (Constance Z. Norisová a Z. Trvalcová, d'Artagnan P. Poláček)Na drobná selhání zvukové techniky či paměti herců/zpěváků se již nikdo neohlížel. Hlavní protagonisté si texty písní i dialogů dle libosti přizpůsobovali, příležitostně se oslovovali vlastními jmény či glosovali současné dění v divadle.''... Cizí tu jsem a tajný sen o nás mi sílu dá…'' (Královna Anna R. Fišarová, d'Artagnan A. Bastien) D´Artagnan jevil více než o královnu zájem spíše o bulvární tisk

Jednotlivé alternace se ve svých postavách v průběhu děje na jevišti buď střídaly nebo se na scéně objevovaly současně. D´Artagnan Petr Poláček nevěděl, se kterou Constance (Zdenka Trvalcová, Zuzana Norisová) by rád "Zpíval gloria", zatímco D' Artagnan Alan Bastien dostal vedle květů od milované Constance také její podprsenku. Později si v královnině přítomnosti přečetl bulvární deník a podle jeho výrazu soudě, získal informace, které možná všichni kardinálové mají stále "Touhu znát"…Oldřich Lichtenberg - nová posila stávajícího mušketýrského kvarteta(dnes spolu toužili kardinálové Marián Vojtko i Bohouš Josef dohromady).

Královnu Radku Fišarovou zase překvapily obě Mylady, když jí při její písni povzbuzovaly svými posunky. D' Artagnanovi Poláčkovi, zamilovanému do Constance doporučil Athos Vojtek svého známého právníka - producenta Oldřicha Lichtenberga. Ten mu vše - jako mušketýr - ''... Majitel tohoto listu… získává 50.000,-!'' (Mylady de Winter L. Finková a M. Absolonová) čtou něco, co jistě na kardinálském glejtu není napsánoodborně vysvětlil, a poprvé si i zazpíval část Athosovy písně "Láska" (na playback Pepy Vojtka).

Obě Mylady získávají od Kardinála glejt, který jim zaručuje nejen beztrestnost, ale i honorář ve výši 50 000,- Kč za toto poslední představení. Pod ním je podepsán sám producent Oldřich Lichtenberg. ''... Jsem touhou šílený... klín klínem vytloukám…'' (Buckingham M. Maxa a O. Balage, Mylady L. Finková a M. Absolonová) - Buckingham byl víc než Mylady okouzlen spíše svým druhým Já (O. Balage)A pak že produkce šetří na všech účinkujících.

Mylady de Winter nachází Buckinghama Martina Maxu v dlouhém rozhodování, se kterou Mylady bude klín klínem vytloukat. Nemůže si vybrat mezi Monikou a Lindou, takže nakonec odchází - k překvapení obou Mylady - s Buckinghamem Otou Balagem. Mylady to vyřeší žensky rafinovaně - ''... V Londýn jsem vjel, v čase vážně zlém…'' (d'Artagnan A. Bastien a T. Beroun) - I d´Artagnan se ''zdvojil''jdou dovádět do stejné ložnice, ale spolu.

Mylady Absolonová na scéně otrávila sice jen Buckinghama Maxu, ze solidarity však vedle něj na jevišti skonal i Buckingham Balage, což d´Artagnana T. Berouna viditelně zmátlo, a tak nechal oba vévody jejich osudu a raději zaměřil svou pozornost na klíč od trezoru. ''...Já ten trůn proklínám, proč jsem jen král? …'' (Richelieu M. Vojtko, Ludvík XIII. P. Vítek, A. Lichtenbergová) - ani král Ludvík neodolal derniérovému vtípku...Když d´Artagnan A. Bastien dorazil do kláštera, selhal mu hlas, takže ho okamžitě zastoupil d´Artagnan T. Beroun, který ukázal všem názorně, že přišel ve špatný čas.

Při písni "Láska v závějích" se zoufající si královně i ''...hledala tě tu nějaká vzteklá Turkyně...''(Bonacieux I. Vyskočil, Planchet A. Háma)Constance zjevili vévoda Buckingham a d´Artagnan dokonce v trojím vydání (T. Bartůněk, O. Balage, M. Maxa, / A. Bastien, T. Beroun, P. Poláček).

Svůj den neměl ani Ivan Vyskočil. Když hledal svoji Constance, našel pouze rozladěného a společensky unaveného sluhu Plancheta Aleše Hámu, ''... Tisíceré oko vidí vše, co kolem kvasí, …'' (Kardinál Richelieu B. Josef a M. Vojtko, d'Artagnan A. Bastien) - ani tuplovaný kardinálský šarlat nepřesvědčil d´Artagnana ke spolupráci s Jeho Eminencíjemuž právě vyplašil celý holubník i s holuby (těch bylo požehnaně). A ten nevěděl, kde je jeho holubička Constance, ale všiml si, že prý kolem pobíhala nějaká vzteklá Turkyně. Pan Bonacieux se dost vyděsil a raději už nehledal.

Richelieu B. Josef za doprovodu druhé alternace M. Vojtka a imitujíc hlas pana prezidenta, nabídl d´Artagnanovi A. Bastienovi roli v hodnosti seržanta, načež oba předvedli dialog v "maďarštině". Druhý kardinál M. Vojtko toho sice na jevišti moc neodzpíval, zato stihl při svých výstupech obecenstvo počastovat bonbony a ''... Nemám soucit a strach, hezká tvář je jen slída…'' (Mylady L. Finková a company) - Mylady při jejím sexy sólu doprovázeli na scéně rozkošní tančící pavoucipobavit kankánem, zkonzumovat sáček brambůrků, udělat reklamu na přípravek značky Raid či si po valašsku postěžovat na neschopnost své gardy.

Své uplatnění našly během derniéry i rekvizity z černého divadla - ať už to byla putovní svítivě žlutozelená ryba nebo chlupaté pavoučí kostýmy, ''... a trest vám musím dát, ať oběti už mohou klidně spát…'' (d' Artagnan A. Bastien, Mylady M. Absolonová, Athos J. Vojtek) - Mylady se předstíráním migrény snažila vyhnout popravěve kterých pánská část company doprovázela Mylady při její písni.

Z původního scénáře zůstalo jen málo scén ušetřeno nějakého toho drobného či většího vtípku, dokonce i vypjatá scéna popravy Mylady nabrala humornější směr, když M. Absolonová žadonila, že dnes už nechce zemřít, že ji bolí hlava a Athos Pepa Vojtek rázně odvětil, ''... S vámi už hrabě prostě nejde, ať Mylady s námi hned sejde, ona způsob zná, kterak…'' (Rochefort M. Skala, Richelieu M. Vojtko, Mylady L. Finková) - Mylady na derniéru výrazně pozměnila svůj šatníkže se nedá nic dělat, že to tak napsali a pořádek musí být.

 Královna Radka Fišarová odhalením svých ladných křivek jen v černém prádle (byť jen na okamžik za zrcadlem) zaskočila nejen publikum, ale i krále Pavla Vítka. Pozadu nezůstala ani Mylady Finková, která coby tajnou zbraň na Buckinghama předvedla prádlo rudé.

Poněkud černohumorové bylo aranžované skupinové foto Athose Vojtka ''... Vůle zlá když sílí, zákeřnou zbraň cílí…'' (d'Artagnan P. Poláček, Athos J. Vojtek) - morbidní lovecké pózování dua Athos - d´Artagnana d´Artagnana Poláčka pro všudypřítomné paparazzi se zavražděnou Constance coby loveckou trofejí. D´Artagnan sice na malou chvíli pocítí lítost nad nebohou Constance, Athos Pepé ho však uklidňuje: "Nemusíš mít strach, jsou tři!".

Drobné žertíky si neodpustili ani tanečníci z company, kteří si místy upravovali choreografii (ukázka breakdance při kardinálově "Já vím") či zlomyslně měnili ''Neviděl jsi mou holubičku Constance? Já tu měl před chvílí celý holubník i s holubem!'' (Bonacieux I. Vyskočil, Planchet A. Háma a company)kolegům rekvizity (kord za vařečku či koště). Ohlas sklidili v momentě, kdy coby Planchetovi "holubi" ladně vypochodovali z postele oděni jen ve slušivých tangách.''Takhle jsem se už dlouho nenajedlv'' aneb Lichtenbergovo vejce (Athos J. Vojtek)

Publikum se, soudě dle reakcí, výborně bavilo a na okamžik strnulo a zvážnělo snad jen v momentě, kdy d´Artagnan Bastien vystřelil na spoutanou Mylady a vedle stojící Aramis Dušan Kollár se bezvládně skácel k zemi. K radosti diváků i mírně zaskočeného Athose Vojtka po chvíli vstal z mrtvých, vrávoravě se postavil na nohy a ještě chvíli rozdýchával fingovaný průstřel.

Po závěrečném aplausu ve stoje následovalo ještě naposledy předání květin a darů, ''Čest, Bůh a král, není z nás kdo by se vzdal…'' poslední děkovačka muzikálupoděkování všem za vše a duem Planchetů Hámou a Wehrenbergem moderované představení lidí, kteří se na celém díle podíleli, leč nebyli divákům na očích.

Závěrem zazpívala Monika Absolonová ústřední píseň "Teď královnou jsem já" a připomněla tak, že obnovená premiéra úspěšného muzikálu Kleopatra na sebe nenechá dlouho čekat... Plánovaný raut se pak konal již bez účasti veřejnosti v baru v útrobách divadla.

 

Tři mušketýři odchází, Kleopatra přichází… Mylady M. Absolonová a L. Finková s producentem M. Davidem Tři Grácie: Z. Norisová, Z. Trvalcová a R. Fišarová

Fotografie Michal Škvor, text Kateřina Klimešová

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Reklama

Banner

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2017 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.