Americký Hamlet se představil novinářům

Dasha ztvární roli Ofélie v anglické verziPrvní český muzikál, o který projevil zájem americký producent - Ledeckého Hamlet - se v sedmi představeních (americká adaptace) objeví i v Praze. Během srpna tak uvidíme verzi, kterou upravil a režíruje Robert Johanson a hlavní roli Hamleta si zahraje Sebastian Arcelus a v roli Laerta uvidíme Cullena Titmase. V roli královny Gertrudy se představí Elin Špidlová (poprvé hrála v Galileovi), ostatní herci jsou většinou z původní sestavy muzikálu.

Sebastian ztvární roli HamletaNa tiskové konferenci k tomuto muzikálu se představili oba američtí herci i režisér. Zajímavostí, kterou na Sebastiana Arcela Janek Ledecký prozradil bylo to, že je z krve Romanovců, a jeho dědeček Nikolaj Nikolajevič hrál právě Hamleta před téměř sto lety. A Sebastian byl rád, že si ho nyní může zahrát i on - snil o tom celý svůj život. Cullen se do muzikálu dostal díky tomu, že je Sebastianův nejlepší kamarád. Elin Špidlová královnu GertruduTen mu řekl, že hledají představitele Laerta. Cullen se zeptal, jestli je to dobré. Sebastian mu odpověděl, že hudba i texty jsou na vynikající úrovni. Tak se tedy oba sbalili a letěli do Prahy. Po čtyřech dnech zkoušek Cullen řekl, že opravdu nelituje a je moc rád, že Sebastianovi věřil. Režisér Robert JohansonOba potvrdili, že si v Americe často nezazpívají tak hudebně i textově kvalitní party.

Robert Johanson uvedl, že v sedmdesátých letech se uskutečnil pokus o muzikál Hamlet, ale vzešla z toho spíše komedie, která místy působila až parodicky a trapně. Měl tedy docela špatnou pozici pro vyjednávání s producenty, Janek Ledecký nejen odpovídal, ale i překládaljelikož když řekl "muzikál Hamlet", všichni si vzpomněli na tu "tragédii" a nechtěli o tom slyšet. Ale když si poslechli hudbu a překlady textů, začali se o Ledeckého Hamleta blíže zajímat. Nakonec se spoluproducentem stal Vincent N. Parillo, libreto přebásnil George Harvilla.

Sebastian, Janek a CullenJak řekl Janek Ledecký: "Když mě po pěti letech od premiéry zavolal Robert, zda bych souhlasil s úpravami libreta (v Americe je to poměrně běžné, že se dílo v průběhu uvádění mění - pozn. aut.), tak jsem si řekl - proč ne a docela jsem se na to těšil. Když jsem přiletěl, čekal mě Robert se seznamem asi 30 otázek, na které chtěl znát odpověď. No a když nebyla dostatečně silná, tak to prostě změnil. Například: Proč Láska jenom láska zpívá Horacio? Moje odpověď, že Bohouš Josef má na tu píseň skvělý hlas prostě neakceptoval a tak ji nyní zpívá král Claudius a královna Gertruda. J. Laufer opět ztvární PoloniaJeho velkou výhodou bylo, že neznal původní českou verzi muzikálu, a měl na představení svůj pohled, který byl naopak pohledem z úhlu Shakespearova klasického díla."

Zeptal jsem se režiséra amerického nastudování muzikálu Hamlet Roberta Johansona:

R. Johanson seznamuje novináře s úpravamiOvlivnil Jankův muzikál Hamlet váš úhel pohledu na Shakespearova Hamleta?
Poprvé když jsem slyšel hudbu tak jsem byl překvapen tím, jak hudba zachytila podstatu Hamleta. Jak víte, je mnoho úspěšných oper na základě Shakespearových dramat, ale Hamlet ne. Američtí herci Sebastian a Cullen spolu s autorem muzikálu Jankem LedeckýmExistuje Mackbeth, Král Lear, Romeo a Julie a další, ale neexistuje úspěšný Hamlet. Byl jsem překvapen tím, že ta hudba opravdu vystihla podstatu Hamleta, protože nemáme muzikál, který to dokáže. Já sám mám hodně zkušeností se Shakespearem, ale ne s Hamletem - dělal jsem kolem tuctu produkcí Shakespearových her. Takže jsem rád, že jsem tady a můžu pracovat na Hamletovi a myslím si, že s Jankem o tom ještě budeme hodně diskutovat. Viděl jsem všechny Shakespearovy hry, ale u téhle hry je hlavně důležitá psychologie. A tu má Janek dobře zpracovanou.