Crazy komedii Sopranistky napsal současný britský dramatik Lee Hall podle skotského románu Alana Warnera The Sopranos z roku 1998. Inscenace v roce 2017 získala Cenu Laurence Oliviera za nejlepší britskou komedii. Sopranistky v minulosti uváděl již Činoherní klub v Praze, obnovená premiéra Sopranistek se konala na Malé scéně Hudebního divadla Karlín se 13. 2. 2024 v 19:30 hodin v režii Ondřeje Sokola. Sál byl zaplněn do posledního místečka, což svědčí od velkém zájmu o tuto hru. Na premiéru jsme se byli podívat a přinášíme vám z ní své první dojmy.
Nejdříve pár slov k ději. Partička šesti holek z dívčí církevní školy se připravuje na sborovou pěveckou soutěž, ale jakmile opustí brány školy, náhle nabytá svoboda se jim začne brzy vymykat z rukou. Na první pohled se zdá, že se jedná o sérii ztřeštěných, na sebe navazujících scének, ve kterých není nouze o vulgarity a hojné zvracení během jednoho nekončícího mejdanu, oddávají se sexu, alkoholu a drogám. Na druhý pohled nám představení nabízí příběhy jednotlivých aktérek, které mají každá své vlastní velké starosti a problémy, jedné z děvčat se vrátila rakovina, druhá je těhotná, další přišla na to, že je lesbička…
Největší devizou představení je asi hudební stránka, všechny herečky výborně zpívají, mají výrazný projev a společně jim to skvěle ladí. Živá kapela pod vedením Sáry Bukovské, která se ujala i hudebního nastudování, šlapala jak hodinky a sálala nakažlivou energií. Texty písní zazněly v angličtině, což by někomu, kdo anglicky nemluví, mohlo poněkud vadit. Trochu mi na premiéře chyběl režisér Ondřej Sokol, postrádali jsme ho dokonce už i na tiskové konferenci k představení, která premiéře předcházela. Jeho nepřítomnost nikdo divákům nevysvětlil, a tak jsme byli ponecháni rozpačitému dojmu, že měl zrovna na práci asi něco důležitějšího…
Jako Fionulla vystoupila Berenika Suchánková, která si zdařile a obdivuhodným způsobem zahrála i chlapa. V mužské roli se vyřádila i Marta Dancingerová, která si zahrála roli Mandy. Kylah ztvárnila Eva Burešová, Oriu Petra Kosková, jako Chell jsme viděli Alenu Hladkou a jako Kay Annu Kotlíkovou. Všechna děvčata si své role užívala, dá se říci, že se holky vyřádily. Rozverná nálada pokračovala i během děkovačky a na následné after party, kde se v průběhu večera přidaly k návštěvníkům premiéry i samotné aktérky a tvůrci inscenace. Když se zamyslím nad touto komedií, nejsem si jistá, kterou cílovou skupinu bude bavit. Dle tvůrců je inscenace určena především mladému publiku.
Fionulla | Berenika Suchánková / Anna Fialová |
Kylah | Eva Burešová / Kristýna Daňhelová |
Manda | Marta Dancingerová |
Oria | Petra Kosková |
Chell | Alena Hladká |
Kay | Anna Kotlíková |
Klávesy | Sára Bukovská |
Klávesy | Jiří Voběrek |
Housle | Ludmila Budinská |
Kytara | Jaroslav Fried |
Baskytara | Marek Leždík |
Bicí | Pavel Razim |
Literární dílo | Alan Warner |
Překlad | Pavel Dominik |
Režie | Ondřej Sokol |
Scénografie | Adam Pitra |
Kostýmní výtvarnice | Ladislava Koukalová |
Hudební aranže | Martin Lowe |
Hudební nastudování | Sára Bukovská |
Light design | Pavel Dautovský |
Sound design | Lumír Havlas |
Komentáře k článku