V Hudebním divadle Karlín si diváci mohli 23. března 2023 v 19 hodin vychutnat premiéru světově známého muzikálu The Bodyguard, který konečně dorazil také do Prahy. Muzikál pochází z roku 2012 podle stejnojmenného filmového trháku z roku 1992 s Kevinem Costnerem a Whitney Houston v hlavních rolích. Autor libreta Alexander Dinelaris a scénárista Lawrence Kasdan nechali v muzikálu více vyniknout hlavní ženské postavě Rachel Marron. Premiéru měl muzikál 5. prosince 2012 v Adelphi Theatre v londýnském West Endu. Do dnešního dne muzikál viděli diváci téměř po celém světě, například ve Spojeném království, Irsku, Monaku, Nizozemsku, Německu, Rakousku, Španělsku, USA, Kanadě, Číně, Jižní Korei, Japonsku a nakonec i na Slovensku v nedávné bratislavské premiéře. Nyní vám přinášíme reportáž z pražské premiéry muzikálu.
Pražská premiéra byla podívaná vskutku velkolepá, plná excelentních hereckých a pěveckých výkonů, nápaditých choreografií. Diváci viděli slavný romantický příběh lásky mezi pěveckou hvězdou první velikosti a bývalým agentem tajné služby Frankem Farmerem, jejím osobním strážcem. Muzikál je samozřejmě plný světových hitů Whitney Houston jako například „I Will Always Love You“, „I Have Nothing“ či „I’m Every Woman“. Do divadelního muzikálu byly ovšem přidány i další písně, třeba „One Moment In Time“, „I Wanna Dance With Somebody“, „Saving All My Love For You“ a ještě spousta dalších.
Adama Nováka. Nejsem si jistá, jestli přeložit texty do češtiny byl nejlepší nápad, všechny se totiž točí pouze o tématech lásky. Bodyguarda jsem viděla v Paříži, kde texty písní byly ponechány v anglickém originále, a nad jevištěm byl promítán překlad, což by zřejmě fungovalo lépe i v české verzi. Texty písní totiž děj příběhu nijak neposouvají kupředu, takže ponechání šlágrů v angličtině by zřejmě vyznělo věrohodněji. Ale možná je to věc názoru. Třeba diváci texty v češtině uvítají.
Režie Bodyguarda byla svěřena osvědčenému Antonínu Procházkovi, a právě díky němu příběh hezky drží pohromadě, má potřebné napětí, ale nechybí ani celá řada humorných olamžitů. V hlavní roli Rachel Marron jsme na premiéře viděli excelentní Evu Burešovou, která s jistotou zvládá písně v potřebném hlasovém rozsahu i výrazu, výborně tančila, obdivuhodný byl i její temperamentní herecký výkon, a celkově jí to ďábelsky slušelo. Hvězdu světového formátu tak ztvárnila na jedničku.
Hynek Čermák, který postavě Franka dodává charisma drsňáka s citlivým srdcem a pro svou chráněnkyni je ochoten položit vlastní život. V karaoke klubu ho dokonce uslyšíme i jednou zpívat, což byla prý pro Hynka docela těžká úloha, protože - ač dobrý muzikant, musí hrát, že moc zpívat neumí. Obdivuhodný výkon podala také Dasha v roli sestry Rachel Nicki Marron, a to jak herecký, pěvecký i taneční. Obsazení Dashy do jakéhokoli muzikálu je pro HDK vždy jistotou.
Jako Stalkera jsme viděli Filipa Kaňkovského, kterému tato role skvěle sedí jako ulitá, jeho výkon je skutečně mrazivý, nejen ve chvílích, kdy Rachel zpívá v klubu a obraz se na okamžik zastavuje a ve štychu světla se objeví tichá hrozba – silueta Stalkera. Krve by se v divácích nedořezal, když Stalker vnikne do domu Rachel a povídá se s Fletcherem, který Stalkera považuje za nového člena ochranky. Velmi napínavá je také scéna na předávání Oskarů, kdy Stalker převlečený za kameramana pomalu kráčí uličkou mezi diváky a v hledáčku kamery má svou potencionální oběť Rachel.
Tobiáš Freja, který si zahrál syna Rachel Fletchera, dobře zpívá i tančí a herecky nezůstává za svými dospělými kolegy vůbec pozadu. V dalších rolích jsme viděli členy ochranky Rachel Pavla Nečase coby Billa Devaneyho, Dennyho Ratajského jako Sy Spectora a Richarda Genzera coby Tonyho Scibelliho. Velkou poklonu si zaslouží skvěle sehraná company, choreografka Ivana Hannichová odvedla skvělou práci.
Noblesu celému představení dodávají kostýmy Michaely Horáčkové Hořejší, které se lesknou a třpytí a nenechávají nikoho na pochybách, že se děj odehrává skutečně ve špičkové show. S tím vším třpytem krásně kontrastují civilní obleky ochranky. Scéna od Martina Černého není příliš složitá, je víceúčelová, pouhým otáčením hlavní kulisy se mění prostředí jednotlivých obrazů a vše do sebe dobře zapadá a rychle se proměňuje během děje, takže změny vůbec neruší, naopak působí velmi dynamicky. Velkou poklonu musím také vyseknout živému orchestru pod taktovkou Martina Kumžáka, který dodává představení tu správnou šťávu. Živý orchestr je ostatně již osvědčenou devízou Hudebního divadla Karlín. Celkově se premiéra velmi vydařila, HDK má tedy pro diváky další velké lákadlo, doufejme, na několik dlouhých sezón. Nenechte si muzikál The Bodyguard ujít!
Rachel Marron | Eva Burešová / Tereza Mašková |
Nicki Marron | Dasha / Natália Hatalová |
Frank Farmer | Hynek Čermák |
Bill Devaney | Pavel Nečas / David Suchařípa |
Sy Spector | Denny Ratajský / Oskar Hes |
Tony Scibelli | Richard Genzer |
The Stalker | Filip Kaňkovský / Jan Sklenář |
Fletcher | Tobiáš Freja / Matěj Hezký |
Company | Tereza Antošová, Pavel Čísel, Dita Dvořáková, Petr Faltus, Jiří Federhans, Barbora Fialová, Elin Herbeck, Ivo Hrbáč, Linda Hloušková-Staníčková, Kateřina Jindrová, Monika Kofroňová, Barbora Laštovská, Martin Leška, Marek Lhotský, Eliška Machačová, Eva Miškovič, Lee Nguyen, Silvia Orfánusová, Dominika Pješčáková, Klára Pospíšilová, Lukáš Prokop, Jakub Ressler, Jakub Sedláček, Marek Stojánek, Lucie Svobodová, Veronika Šlapanská, Viktorie Tandlerová, Valentina Vlková, Kristýna Vorlíčková, Erik Všetička |
Off stage | Lenka Audolenská, Lucie Chlumská, Jaroslava Kunická, Karin Hermanová, Jaromír Holub, Lukáš Jindra, Ondřej Krejča, Lucie Novotná, Martina Placrová, František Pytloun, Jakub Gabriel Rejnoch, Veronika Savincová, Radek Seidl, Leona Stříbrná, Petr Špinar, Adéla Zeifartová, Tereza Zelinková |
Libreto | Alexander Dinelaris |
Scénář | Lawrence Kasdan |
Režie | Antonín Procházka |
Kostýmy | Michaela Horáčková Hořejší |
Scéna | Martin Černý |
Choreografie | Ivana Hannichová |
Dirigent | Martin Kumžák |
Komentáře k článku