Listí, které ještě vydrželo v korunách stromů, mění barvu do nejrůznějších barev, na zemi se povaluje probarvené spadané listí, které šustí, kdykoliv na něj šlápnete. Také se začíná ochlazovat a většina lidí se snaží užívat si posledních hřejivých slunečních paprsků venku. Podzim je již v plném proudu, a to nejen venku… Své o tom ví v Divadle Na Maninách, kde Doktor Faust právě prožívá podzim svého života, a začíná bilancovat celý svůj život. Což se tedy na muzikálové představení plné hudby, tance a všudypřítomného Mefistofela vydat, a zpříjemnit si tak víkend kulturním zážitkem? My jsme na muzikál Doktor Faust vyrazili 16. října 2022 a o tom, jaké představení jsme viděli, si můžete přečíst v následujících odstavcích.
Muzikál Doktor Faust je inspirovaný slavnou německou legendou z 16. století. Vypráví o doktoru a alchymistovi jménem Faust, který si ve stáří uvědomí, že svůj život zasvětil bádání a pomoci druhým, ale on sám není šťastný a má pocit, že mu život protekl mezi prsty. Spolčí se proto s ďáblem - Mefistem a uzavře s ním smlouvu. Ďábel mu výměnou za jeho duši plní skoro všechna přání... dokud nebude Faust šťastný nebo si nebude chtít uchovat nějaký okamžik navždy - pak jeho služba končí a Faust je odsouzen k životu v pekle. Může dát Mefistofeles Faustovi vše, po čem touží? Záleží na úhlu pohledu. Otázkou zůstává, zda bohatství, mladé tělo, ženy, cestování a veškeré vědění jsou zdrojem opravdového štěstí.
Počátky tohoto muzikálu sahají do roku 2014, kdy Vojtěch Adamčík a Jan Batysta napsali první dvě písně. Ty byly ale uloženy do šuplíku, kde čekaly šest let na další pokračování. V roce 2020 se autoři k tvorbě muzikálu vrátili a zdárně ho dokončili. Poté se práce ujal velmi důležitý člověk, bez kterého by muzikál zůstal jenom na papíře, a tím byl režisér a dramaturg David Cody. Ten - podobně jako Bůh - představení vdechl život, a my se dnes můžeme jen kochat tím, jak se mu to povedlo.
Téma Fausta patří mezi nejčastěji zpracovávané náměty nejen v dramatu, ale i v literatuře. Zajímá vás, jak toto téma uchopili v Divadle Na Maninách? Originálně. Geniálním nápadem, kterým se toto zpracování o Faustovi výrazně liší od všech ostatních, je, že Mefisto je muž i žena současně. Proč? Třeba proto, že ďábel má mnoho podob a tváří. Zároveň je velice mazaný a umí lidi nalákat. Navíc, když je Mefistofeles mužem i ženou, má myšlení obou pohlaví, tudíž jeho oběť před ním nemá nejmenší šanci uniknout. Tyto dva pekelníky ztvárnili Elis Ochmanová a Ladislav Korbel, kterým by duši upsal snad každý. Elis v ďábelsky sexy kostýmu s velkým výstřihem a na vysokých podpatcích ukázala, že je po porodu ve skvělé formě, a svou premiéru zvládla exceletně. Oba měli velmi výrazné líčení, které ještě podtrhlo zlo, které ztělesňovali. Oběma tato role neskutečně sedla a přesným sehráním a úžasnými výkony posunuli muzikál o laťku výš.
Role Fausta se zhostil zkušený muzikálový zpěvák a herec Zbyněk Fric, kterého můžete znát například z muzikálů Jesus Christ Superstar, Macbeth, Pomáda, Kat Mydlář, Dracula, Angelika a z mnoha dalších. Předvedl vynikající herecký výkon, dokázal dokonale ztvárnit rozporuplnou duši Fausta a divák mu věřil každé slovo. V jedné scéně se zdálo, že sám oplývá nějakými nadpřirozenými schopnostmi, když pouhým zaklínadlem dokázal zapálit knihu. A ten zpěv… to musíte zkrátka slyšet.
Mladou verzi doktora Fausta – Jindřicha Fausta, zahrál dříve hojně obsazovaný talentovaný dětský herec Filip Antonio, který svou první roli získal v pouhých 18 měsících. Milovníci muzikálů ho mohli vidět například v muzikálu Čas růží, Bratři, Marry Poppins, Sněhová královna nebo Kocour v botách. Dnes již není dítětem, ale mladým mužem a role Jindřicha Fausta je doposud jeho největší divadelní rolí. V první půlce představení byl součástí taneční company a ukázal, že zvládá tanec, zpěv i herectví. S ohledem na své dosavadní zkušenosti se role zhostil, jak nejlépe uměl.
Faustovu lásku Markétku hrála slovenská herečka Marianna Polyáková. Její milá a laskavá povaha a medový hlas se k charakteru Markétky skvěle hodily. Nádherně dokázala předat emoce a divák s ní prožíval všechny strasti, kterými si Markétka prochází. Nejemotivnějším momentem celého muzikálu byla scéna, kdy Markétka podává zemřelé matce své dítě v plenkách, které také odchází do nebe, a Markétka zůstává na světě úplně sama… Když jsme tuto scénu viděli, běhal nám mráz po zádech a myslím, že jsme rozhodně nebyli sami… Marianna Polyáková patří mezi vycházející tváře muzikálu, ve Faustovi se dotkla srdce nejednoho diváka. Matku Markétky skvěle ztvárnila Dita Hořínková.
V roli čarodějky Iklil se vyřádila Monika Sommerová, kterou v objemné rozcuchané šedivé paruce a výrazném líčením možná málokdo poznal. Roli si užívala. Musíme vyzdvihnout její perfektní práci s mimikou, kdy dokázala měnit výrazy v obličeji rychlostí blesku. Většina z nás si s jejím jménem vybaví především excelentní pěvecké schopnosti, které vynikly i zde, ovšem velkým překvapením pro nás bylo, když se v druhé části představení přidala k taneční company a rozhodně nezůstala oproti kolegům pozadu. Taneční company byla složena především z nových tváří a velmi pěkných choreografii se skvěle zhstila Petra Parvoničová.
Nutno říci, že tento muzikál úplně předčil naše očekávání a naprosto si nás získal. Jak hereckými a pěveckými výkony, tak nádhernými kostýmy, za nimiž stojí Patrik Holík a které skvěle korespondovaly s charaktery postav. Hra měla spád, velmi pěkně bylo pracováno s kontrasty, jakými jsou smrt a život, láska a nenávist, smutek a radost. Divák se ani na chvíli nestačil nudit. Dalším příjemným bonusem byla velmi líbivá živá hudba, o kterou se postaral soubor devíti hudebníků pod taktovkou Vojtěcha Adamčíka. Celou dobu byla atmosféra v sále velmi příjemná, publikum bylo aktivní, nadšeně tleskalo a výskalo. Při děkovačce došlo rychle na zasloužené standing ovation, za které byli herci moc vděční.
Aby toho nebylo málo, tak po představení šli herci mezi diváky na autogramiádu. Ti se s herci nadšeně fotili, zkoumali zblízka jejich kostýmy a sbírali autogramy.
Celé odpoledne jsme si moc užili a rozhodně jsme v Divadle Na Maninách nebyli naposledy. A jaké je naše hodnocení? Muzikál Doktor Faust je opravdu povedený muzikál, patří mezi nejlepší současné muzikály, které jsou v České republice uvedeny, a my ho doporučujeme všemi deseti – rozhodně doporučujeme vyrazit do Divadla Na Maninách v Holešovicích a užít si krásné představení. Zážitek z něj určitě stojí za to.
Doktor Faust | Zbyněk Fric / Tomáš Trapl |
Mefistofeles – muž | Ladislav Korbel / Vojta Wosák / Viktor Aaron |
Mefistofeles – žena | Elis Ochmanová / Nikola Ciprová / Markéta Pešková |
Markétka | Marianna Polyáková / Natálie Grossová / Lenka Stejskalová / Natálie Němcová |
Jindřich | Filip Antonio / Lukáš Randák / Jakub Mauer |
Matka | Dita Hořínková / Marie Šlehoferová |
Čarodějka Iklil | Monika Sommerová / Kateřina Herčíková / Kateřina Michejdová |
Duch Země | Vojta Placek |
Ansámbl | Viktor Aaron, Nikola Blažejová, Ondřej Bláha, Magdalena Froňková, Dagmar Hladíková, Amélie Lavaud, Natálie Němcová, Vojtěch Placek, Patrik Plešinger, Vojtěch Řehák, Leila Selyshcheva, Adam Škandera, Jana Štěpánková, Jiří Šup, Viktorie Tandlerová, Natálie Vyhlídalová |
Hudba a hudební aranžmá | Vojtěch Adamčík |
Scénář a texty písní | Jan Batysta |
Dramaturgie | David Cody |
Produkce | KVArt Production s.r.o. |
PR pro média | Petr Mráček |
Režie | David Cody |
Hudební nastudování a dirigent | Vojtěch Adamčík |
Druhý dirigent | Martin Peschík |
Choreografie | Petra Parvoničová |
Scéna a kostýmy | Patrik Holík |
Světelný design | Jindřich Hudeček |
Zvukový design | Jakub Lejsek |
Dirigent | Vojtěch Adamčík |
Keyboard 1 | Kristina Brachtlová |
Keyboard 2 | Lenka Dombaiová |
Elektrické housle | Anna Romanovská Fliegerová |
Elektrické violoncello | Barbora Soukupová |
Příčná flétna, altová příčná flétna, pikola | Tim Kadlec |
Elektrická kytara 1 | Jiří Chmela |
Elektrická kytara 2 | Petr Tikal |
Baskytara | David Krpálek |
Bicí souprava | Danny van Luxzenburg |
Komentáře k článku