V neděli 27. 3. 2022 v 15 hodin se v Divadle Broadway konala dlouho odkládaná a očekávaná premiéra původního českého rodinného muzikálu Ostrov pokladů, jehož libreto a texty písní vzešly z pera Josefa Laufera a hudbu napsal Zdeněk Hrubý. Choreografií a režie se ujala Michaela Novotná. Všichni byli trochu smutní, že se premiéry nemohl zúčastnit Josef Laufer, který, jak je všeobecně známo, již dva roky leží v nemocnici v umělém spánku po operaci srdce. Divadlo Broadway se i přesto rozhodlo muzikál Ostrov pokladů uvést do života. Byli jsme u toho, takže vám nyní přinášíme z premiéry reportáž. V úvodní části Oldřich Lichtenberg přivítal všechny diváky a představil jim celý tvůrčí tým: režisérku Michaelu Novotnou, autora hudby Zdeňka Hrubeše, scénografa Jana Mikušku, kostýmního výtvarníka Romana Šolce, vedoucí obchodního oddělení Petru Švábovou, PR managera Stanislava Běleho a všechny, kteří se podíleli na technickém zabezpečení představení.
Původní český rodinný muzikál Ostrov pokladů je pohádka o jedné dívce, kterou kdysi jako tříletou holčičku vyplavilo rozbouřené moře na opuštěný ostrov, připoutanou k dřevěné truhle. Na ostrově žijí opička, medvídek koala, papoušek, společně s kocourem, který připlul s holčičkou tajně schovaný v dřevěné truhle. Zvířátka dívenku zachrání a postarají se o ni. Začnou jí říkat Perlička, která tak na opuštěném ostrově postupně vyrůstá v mladou krásnou ženu. Na ostrov se ovšem chystají také piráti, kteří tam jedou hledat ukrytý zlatý poklad. Ví o něm kormidelník lodi, která kdysi u ostrova ztroskotala. Kormidelník je totiž otcem Perličky, kterou jako malou přivázal k truhle, aby ji zachránil z potápějící se lodi. Když zjistí, že Karolínka, jak se vlastně děvče původně jmenovalo, žije, je nesmírně šťasten. S Karolínkou se poprvé setkává také mladý kapitán Jakob, který se do ní na první pohled zamiluje. I Perličce se Jakob líbí, ale nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
Jak se brzy ukáže, úmysly pirátů nejsou vůbec čisté. Nejenže chtějí z ostrova ukořistit poklad, ale odvézt plánují i zvířátka, a prodat je pak na pevnině do cirkusu. Zvířátka se zprvu těší, ale zkušený kocour jim vysvětlí, co to znamená být zavřený v cirkusu, a tak zvířátka brzy pochopí, na které straně piráti stojí. Protože vědí, kde je poklad ukrytý, snaží se všemožně pirátům v jeho nalezení zabránit. Postupně jim nastražují různé překážky, čímž vzniká spousta humorných situací. Největší úspěch u diváků měly asi bobule, po kterých se usne. Hláška: „Chceš bobuli?“ aspiruje na jednu z nejoblíbenějších. Přes veškerou snahu zvířátek se však nakonec pirátům poklad podaří najít. Zvířátka souhlasí, aby si piráti poklad odvezli, ale mají jednu podmínku, že jim na ostrově nechají aspoň Perličku. Zamilovaný Jakob řeší, zda odjet bez Perličky nebo zůstat, nakonec se rozhodne zůstat na ostrově, protože dojde k závěru, že láska má pro něj větší cenu, než všechno zlato z pokladu. Piráti ostrov opouštějí a zvířátka se s Jakobem a Perličkou radují.
Scénář Josefa Laufera je napsaný jednoduše a přímočaře, zápletky jsou pro dětské publikum zajímavé a snadno pochopitelné. Děj má spád a nechybí mu ani různá překvapení, ani humorné momenty, které děti s povděkem vítají. Hudba Zdeňka Hrubého koresponduje s dějem, nehraje si na žádné složitosti, jednotlivé písničky vtipně posunují děj kupředu a najdeme mezi nimi i písně, které se jistě stanou i kandidáty na hity. Rozhodně závěrečnou roztleskávačku si budou diváci jistě broukat i cestou domů z divadla.
Scéna a hlavně její nasvícení sice korespondují s příběhem, ale místy působí velmi tmavě a pro děti málo pestře, což se projevuje hlavně na začátku představení a v obrazech v jeskyni. Autoři se tak připravili o rychlejší vtažení dětských diváků do děje. Kostýmy z autorské výtvarné dílny Romana Šolce už jsou o něčem jiném, dal si záležet jak na kostýmech pirátů, tak na kostýmech a maskách zvířátek, které si děti v publiku díky tomu získaly téměř okamžitě. Zvířátkům dominuje kocour, a to nejen kostýmem a líčením, ale především svým hereckým a pěveckým výkonem. Josef Vágner má neobyčejný dar děti povzbudit, vtáhnout je do děje a přirozeným způsobem je přimět ke spolupráci s tleskáním a fanděním svým favoritům na jevišti. O profesionálním zvládnutí pěveckého i hereckého partu ani nemluvě. Je vidět, že Josef si roli kocoura opravdu užívá a že ho baví.
Nelly Řehořová se představila v roli Perličky. Zpívá dobře a přízeň děti si rychle získá i svým hereckým projevem. V souboru Divadla Broadway patří k mladší generaci, takže jsme zvědaví, jak svůj nadějný talent bude nadále rozvíjet. Jejím protějškem a partnerem je pirát Jakob, kterého ztvárnil Tomáš Ringel. Z dramaturgického hlediska je vždy vítaným prvkem vývoj postavy, která se během děje vlivem lásky postupně proměňuje z kořistnického piráta a milujícího partnera Perličky a vzdává se svého pirátského života. Pěvecky i herecky zvládl svou roli velmi dobře, uvidíme, kam se na své herecké dráze bude posunovat.
V roli kormidelníka pirátů se představil zkušený bard Bronislav Kotiš, kterému postava velmi sedí a rozhodně nezklamal jak po pěvecké, tak i po herecké stránce. Dojemná byla chvíle setkání jeho setkání se ztracenou dcerou. Poloha, kdy se z obávaného piráta stává milujícím otcem, plným citů, je milým překvapením a oživením a Bronislav Kotiš ji ztvárnil opravdu věrohodně. Dalším kumpánem v posádce je pirát Mocnápěst, kterého si zahrál Jakub Novotný. Děti jistě baví jeho nezaměnitelná image, kdy předvádí svou charakteristickou vlastnost – své tvrdé pěsti, kterým dává přednost při řešení všech svých problémů a situací.
V roli piráta Veleměcha jsme viděli Martina Schreinera, který se přes svůj mladý věk stal již stálicí Divadla Broadway, neustále se zlepšuje, jak pěvecky, tak herecky, role mu sedí, je vidět, že si s chutí vyzkoušel něco úplně nového. Děti si dovedl získat a má s publikem přirozený kontakt. Pirátka Mečakudla, ztvárněná Pavlínou Ďuriačovou je na jevišti skutečně nepřehlédnutelná. Zpívá výborně, o tom žádná, ale na hereckém výrazu by možná mohla trochu ubrat, a dát šanci také ostatním spoluhráčům, které svým projevem a sebevědomím dost úspěšně a mnohdy zbytečně přehrává. Spíš než razantnost by jí jistě slušela víc komediální poloha. Ale pojetí role je samozřejmě i věcí režie, takže možná to je režijní záměr, aby se zvláště malé děti v publiku i trochu bály. K tísnivé atmosféře také příspívala tma, a to i na jevišti - čekala bych, že se více využije práce se světlem - bezpečí a láska zvířátek a lidí v jasém světla, zatímco piráti jako hrozba ve větší tmě. Zde je patrná nezkušenost režisérky.
A pojďme ke zvířátkům, jejichž rolí se zhostili herci z řad dětí. Opička Adéla Hesová je velmi roztomilá, Adélka je rozená komediantka, role jí velice sedí, je v ní roztomilá a přirozená a publikum se jí daří často úspěšně rozesmát. A navíc nikoho nenechá na pochybách, na které straně stojí a že má srdíčko na dlani. V roli Papouška se představila dcera slavných rodičů Jasmine Adamcová. Podala výborný výkon, jak pěvecký, tak herecký a v žádném případě se nedá říct, že měla u konkurzu nějakou protekci. Jasmine má skutečný talent, který na jevišti předvedla v plné kráse. Posledním zvířátkem, které ve výčtu nemůžeme vynechat, je Medvídek koala, kterého ztvárnila Karolína Kučerová. Ač byla zjevně nejmladší herečkou na jevišti, vůbec nezůstávala za svými zkušenějšími kolegy pozadu. Všechny děti hrály a zpívaly s chutí, bez trémy a byly zcela přirozené. Všechny si tedy zaslouží za své výkony velkou pochvalu!
Za mimořádnou pozornost tentokrát stojí i perfektně graficky vyvedený program, který si můžete u šaten zakoupit. Nejen že zde najdete informace o tvůrcích a kompletní obsazení rolí a spoustu krásných barevných fotografií z představení - což bývá v Divadle Broadway samozřejmostí, ale pro děti je v programu připravená i celá řada her, kvízů a omalovánek. Uprostřed programu čeká na děti také hra „Hon za pokladem“, mohou si vystříhat a zahrát "Pirátské pexeso", najdou v něm spojovačku čísel, ze které vznikne obrázek, jednoduchou křížovku nebo bludiště. K přestavení vychází také stejnojmenná audiokniha Ostrov pokladů, kterou namluvili Naďa Konvalinková a Jan Přeučil ve scénáři od Jana Krůty. Samozřejmě zde najdete i písničky z muzikálu.
Příběh o zvířátkách, pirátech a zlatém pokladu byl tedy u konce. Diváci byli zjevně nadšeni, protože na závěrečný hit tleskali do rytmu ve stoje a zpívali si společně s účinkujícími. Škoda jen, že představení nemohl vidět osobně autor scénáře a většiny píňových textů Josef Laufer, měl by z něj jistě velkou radost... Ale jeho dcera Ester Lauferová, která si premiéru muzikálu Ostrov pokladů nemohla nechat ujít, bude jistě svému nemocnému tatínkovi o představení a jeho úspěchu vyprávět. Chcete-li s dětmi strávit příjemné a kvalitní odpoledne, neváhejte a na rodinný muzikál Ostrov pokladů se svými potomky rozhodně vypravte!
Producent | Oldřich Lichtenberg |
Autor námětu, scénáře a většiny textů | Josef Laufer |
Režie, choreografie, autorka menšiny textů | Michaela Novotná |
Hudba, hudební aranžmá a nastudování, autor textu | Zdeněk Hrubý |
Asistent režie | Petr Ryšavý |
Scénograf, realizace scény | Jan Mikuška |
Asistenti choreografie | Jiří Minařík, Petr Faltus |
Kostýmní výtvarník | Roman Šolc |
Asistentka kostýmního výtvarníka | Miluše Thumová |
Autor scénáře audio knihy | Jan Krůta |
Audio knihu namluvili | Naďa Konvalinová a Jan Přeučil |
Sound design | Jakub Lejsek, Jakub Weinstein |
Light design | Petr Částka, Jiří Bránik, David Bohuňovský |
Vedoucí jevištní techniky | David Borovský, Milan Kefurt |
Ředitel divadla | Oldřich Lichtenberg, jr. |
Vedoucí produkce, company manager | Tereza Martínková |
Vedoucí obchodního oddělení | Petra Švábová |
PR manager | Stanistav Běle |
Perlička | Nelly Řehořová / Kristýna Selešiová |
Jakob | Tomáš Ringel / Petr Cemper |
Kormidelník | Bronislav Kotiš / Bořek Slezáček |
Mečakudla | Pavlína Ďuriačová / Veronika Zelníčková |
Veleměch | Martin Schreiner / Petr Ryšavý |
Mocnápěst | Jakub Novotný / Tomáš Brychta |
Kocour | Josef Vágner / Petr Šudoma |
Opička | Adéla Hesová / Chaiara Nella Kekrt |
Papoušek | Jasmine Adamcová / Sofie Třetinová |
Koala | Karolína Kučerová / Kristýna Mandousová |
Komentáře k článku