Na dnešní tiskovou konferenci k pražské premiéře broadwayského muzikálového hitu Jekyll & Hyde zavítali i Leslie Bricusse - autor libreta a Frank Wildhorn - autor hudby. Jak to probíhalo, včetně krátkého rozhovoru s Frankem Wildhornem, se dozvíte zde.
I když autoři dorazili, Frank Wildhorn málem nedojel, jelikož mu v dubnu prochází pas a tudíž měl problémy s cizineckou policií. Naštěstí díky intervenci ředitele HDK Egona Kulhánka v pořádku dorazil do Prahy.
Na tiskové konferenci k uvedení muzikálu Jekyll & Hyde na našem území se také oficiálně potvrdilo, že Leona Machálková nebude účinkovat v roli Lucy. Ta se rozhodla opustit svou roli kvůli tomu, že nebyla obsazena na premiéru 11. března, ale na další dvě premiéry, a to 10. a 12. března. Produkce nabídne roli dalším zpěvačkám, ale než jí nastudují, tak bude hrát pouze Tereza Duchková.
Pražská verze Jekylla bude mít 36 hudebních čísel, dočkáme se i překvapení v podobě písně, která nebyla v broadwayské verzi. Vzhledem k tomu, že Jekyll & Hyde není pod tak přísnou licencí jako další světové muzikály (např. Bídníci), je provedení v jednotlivých zemích různé. Podle samotných autorů je dobré vidět v každé zemi jinou verzi. Také Hyde není zobrazen jako vrah, ale vzhledem k zasazení příběhu do doby viktoriánské Anglie je pojat spíše jako živočišná, sexuální postava.
Podle Rino Breziny, švédského režiséra českého původu, tkví aktuálnost příběhu o Jekyllovi a Hydeovi hlavně v zápasu mezi dobrem a zlem: "Hyde není vizuálně opice nebo gorila, protože my jsme všichni Hydeové. Jenom si držíme na povrchu fasádu Jekylla. A myslím, že se nám povedlo s dobrými herci a herečkami udělat citlivý a zajímavý příběh."
"Historie muzikálu Jekyll & Hyde začala před šestnácti lety, kdy mě s Frankem seznámil jeden náš společný známý, producent. Frank mi přinesl kazetu s hudbou. Když jsem si ji poslechl, zjistil jsem, že takové téma jako je Jekyll & Hyde ještě nebylo realizováno jako muzikál a uvědomil jsem si, že to stojí zato vytvořit". Tak popisuje začátek plodné spolupráce s Frankem Wildhornem Leslie Bricusse.
Zajímavé je také pojetí rolí Lucy a Emmy. "Původně jsme si mysleli, že Emma a Lucy by mohly být jedna a ta samá osoba. Každá z nich se ale narodila v jiné společnosti. Lucy v chudé a Emma v bohaté. Kdyby se ale Emma narodila jako Lucy, jejich osudy by mohly být úplně rozdílné. Z hudebního hlediska bylo zábavné si s tou myšlenkou hrát," řekl Frank Wildhorn.
Do konce roku 2005 se musí odehrát nejméně 50 repríz Jekylla & Hyda, což je ovšem komplikované vzhledem k vytíženosti Kongresového centra coby místa, kde se pořádají i komerční akce a sjezdy. Historická budova divadla v Karlíně již je v rekonstrukci a její dokončení je plánováno na září 2006.
Jekyll & Hyde se poprvé hrál v americkém Houstonu v roce 1990. Na Broadway v New Yorku se dostal až roku 1997 po šňůře turné Amerikou. Pražské nastudování je čtvrtým ve střední Evropě, po dvou německých a jedné rakouské verzi.
Rozhovor s dirigentem Alexandrem Freyem:
Dirigujete české hudebníky ale mluvíte anglicky, nemáte nějaké problémy s komunikací?
Také mluvím německy a zdejší hudebníci mluví česky a německy, někteří také anglicky, takže jim to vysvětlím německy a anglicky a oni mi porozumí. Myslím že tam jsou jen dva lidé, kteří nemluví ani anglicky ani německy, ale ti ostatní jim to přeloží, takže to není problém.
Je to pro Vás velký rozdíl pracovat v Hollywoodu a obecně v USA než tady v Evropě, v České republice?
Ano, je to úplně rozdílné, protože se tu snažíme docílit úplně odlišného pojetí než jste zvyklí. Máme totiž úplně odlišnou techniku co se týče smyčců a podobně, rozdíly jsou i ve zpěvu. My se snažíme docílit skloubením vhodné techniky a čistoty stylu toho nejlepšího zvuku. A od toho jsem tu já.
Takže vy tu jste, abyste pozvedl úroveň hudebního provedení?
Jsem tu proto, abych sem přinesl broadwayský styl.
A začínáte tu s Jekyllem..
Jekyll je skvělá příležitost jak začít s tímto novým stylem a je výborné, že na tom můžu pracovat s výborným týmem lidí. Je to prostě skvělé.
V Česku je poměrně nezvyklé mít na muzikálových jevištích orchestr přímo před scénou tak, že je do něj vidět. Jak to vnímáte?
Je to docela milé, protože když přijdu, tak tam stojí lidé a chtějí si povídat. Ptají se mě na představení, na orchestr. Je zábavné s nimi mluvit. Někdy, když už mám v ruce taktovku a někdo se na mě dívá, řeknu mu: "Dobře, pojďte dirigovat místo mě, chci to slyšet."
Rozhovor s Frankem Wildhornem, autorem hudby:
Chystáte nějaký nový projekt?
Ano, píšu nový muzikál Camille Claudel. Je to o sochařce, která byla partnerkou Auguste Rodina. Písnička z toho muzikálu jménem "Gold" se hrála při posledních Olympijských hrách ve Spojených státech.
Chystáte se v Praze na nějaký jiný muzikál?
Ne ne, přijel jsem jenom kvůli práci na představení a kvůli tisku a samozřejmě bych rád viděl vaše krásné město.
Je to Vaše první návštěva v Praze?
Ano, je. Je tu krásně a chystám se sem několikrát vrátit.
Nemůžu se nezeptat na Anthony Warlowa, jehož hlas je s Jekyllem neodmyslitelně spjat.
Anthony nazpíval Jekylla na Complete recording, ale kvůli rakovině Jekylla nikdy nehrál. Později jsme uvažovali o tom, že by hrál Percyho ve Scarlet Pimpernel. Ale Douglas Sills, který ho nakonec hrál, se díky tomu stal hvězdou Broadwaye. Ale já s Lesliem bych rád viděli Anthonyho hrát Cyrana z Bergeracu v Londýně. Zatím se na tom pracuje. Premiéra je příští rok.
Měl jste nějaký vliv na výběr interpretů?
Já s Lesliem vždycky spolupracujeme s lidmi, kteří na Jekyllovi pracují ať je to kdekoli, ale musím hodně věřit režisérovi, že vybere ty nejlepší.
Připravujeme pro vás také videorozhovor s oběma autory, který bude v dalším článku o tomto skvělém muzikálu.
Fotografie Michal Škvor, text Veronika Břešťanová
Komentáře k článku