Výživná kulturní delikatesa v Divadle na Prádle

Herecké trio v Tick, tick...Boom!Přemýšleli jste někdy, jestli váš život nabral ten správný směr a jestli zvolené zaměstnání je pro vás osobně smysluplné a naplňující? Přesně do takového okamžiku pochybování o sobě a své kariéře se dostává hlavní postava nového muzikálu prozatím neúspěšný hudební skladatel Jon ztvárněný Tomášem Vaňkem v Divadle Na Prádle Tick, tick...Boom! Rozbuška jeho úvah je jednoduchá, blíží se jeho třicetiny a Jon začíná bilancovat. Netypický muzikál se skvělou hudbou Jonathana Davida Larsona je k vidění v Praze.

Na premiéře nesměl chybět ani speciální rockový dort ve tvaru klavíruJméno skladatele a autora divadelních her Jonathana Davida Larsona tvořícího v devadesátých letech v New Yorku je již známé i v našich končinách. Jeho cenami ověnčený muzikál Rent, dlouhodobě úspěšně uváděný v Americe, vysílala v roce 2012 i Česká televize. Záznam derniéry muzikálu z roku 2008, který dosáhl na Broadwayi úctyhodného počtu 4 300 repríz, zapůsobil už v té chvíli přes obrazovku jako zjevení. A o rok později neskutečnou energii představení mohli zažít na vlastní kůži i čeští diváci v Divadle Na Prádle v několika představeních hraných přes léto, posléze se představení přesunulo do Divadla Kalich (ještě stále v anglickém jazyce), při obnovené premiéře se podařila uvést i verze v češtině v Divadle Na Prádle. Ve stejném prostoru se nyní představuje i další dílo od zmiňovaného autora, Tick tick boom, které Jonathan David Larson napsal ještě před Rentem.

Dynamická choreografie patří k silným stránkám představeníTick, tick...Boom! je uváděný s podtitulem rockový monolog pro sehrané trio a má vysloveně komorní charakter, takže se do Divadla Na Prádle výborně hodí. Herecky a pěvecky v něm podávají vynikající výkony Peter Pecha, Tomáš Vaněk a a Lucia Jagerčíková. Peter Pecha, čerstvý držitel ocenění Thálie 2018 za muzikál Rocky, prokazuje zejména skvělé komické nadání. Jeho role Michaela, úspěšného byznysmana, je dramaturgicky stavěna v protikladu k Jonovi. Oba začínali jako umělci, ale pak zvolili odlišnou životní cestu. Jon se stále ještě drží své představy v uměleckém prostředí uspět a vytvořit nezapomenutelné dílo. Zatímco u Michaela se zdá, že dosáhl vyrovnanosti a výrazného úspěchu v zaměstnání, Jon se stále ještě zmítá v pochybnostech, zda se rozhodl správně. Jeho vnitřní boj graduje při předváděčce jeho hry, kdy vstupuje na scénu a zadívá se do prázdného sálu, jakoby se zhmotnily jeho obavy, že nikdo nepřijde. Vše je ale jinak a lidé teprve do hlediště přicházejí.

Ve vtipné scéně brunche herci ztvárňující rozmařilé hosty hodně bavíNa díle Jonathana Davida Larsona je ale krásné, že zdaleka není jednoznačné, která z postav naplňuje svůj úděl lépe. Život nám připravuje bez ohledu na naše přání další překážky, které staví naše rozhodnutí do jiného světla, a nejinak je tomu i v této hře. Za jakou cenu dosáhneme svých vítězství a jsou to vůbec vítězství, nebo se nakonec jedná o prohry? Jedním z takových stěžejních momentů je Jonův vztah ke své přítelkyni, kterou ztělesňuje Lucia Jagerčíková. Susan je jakýmsi nezbytným dílkem v „puzzle“ společenství a její rozhodnutí odejít ze vztahu přinutí Jona podívat se pravdě do očí a dospět. Lucia Jagerčíková potvrzuje svůj vysoký standard a zejména její provedení písně ve scéně takřka až „lynchovského“ charakteru při předváděčce Jonova díla je naprosto fantastický.

Vnitřní umělecký boj Jona v podání Tomáše VaňkaPozornost na sebe strhává svým pěveckým výkonem zejména Tomáš Vaněk coby Jon. V ústřední roli muzikálu Tick, tick...Boom!, na níž je ostatně rockový příběh vystavěn, je přesvědčivý a stává se přirozeným tahounem celého představení. Je znát, že mu role, dílem činoherní a ozvláštěná i promluvami k divákům, sedí. S přehledem zvládá lyrické romantické pasáže i vtipné momeny. Emocemi nabitá je zejména jeho zamilovaná píseň k Susan. Obdiv si také zaslouží všichni tři herci za skutečnost, že odehrají během představení více rolí, v některých chvílích musí navíc zahrané mikrocharaktery postav rychle vystřídat, jako je tomu ve skvělé písni o posezení při brunchi. Netradičním zpestřením je, že postavu agentky sehraje jak Susan, tak v jedné ze scén i Michael.

Zahrají si i členové orchestru včetně Kristiny BrachtlovéPochvalu si také rozhodně zaslouží zajímavá pohybová synchronizace herců na scéně, která dodává scénám dynamický šmrnc. Vydařeným inscenačním prvkem je i v jednom okamžiku povolat na jeviště muzikanty z kapely, do té doby doprovázející představení. Hudebníci si tak zahrají členy tvůrčího týmu ve firmě, kde pracuje Michael, a účastní se tak vymýšlení reklamního sloganu. Ostatně myšlenka na zapojení orchestru do centra dění není nic neobvyklého, například divadlo SEdmi MAlých Forem aneb Semafor v nedávné premiéře revue Šest žen nabídlo šesti členkám orchestru Big Bandu Semafor prostor pro herecké a pěvecké ztvárnění rolí žen Jindřicha VIII a i ostatní hudebníci dostanou uplatnit své herecké schopnosti. V Tick, tick...Boom! jde ale jen o chvilkové zpestření, kapela sestávající z Kristiny Brachtlové (piano), Jakuba Červinky (elektrická kytara), Dalibora Pelce (baskytara) a Jakuba Nývlta (bicí) jinak zůstává u svých hudebních nástrojů.

Peter Pecha rozehrává svůj komický repertoár na maximumPřekladatelé Jan Šotkovský a Michal Zahálka měli nesnadnou práci. Potýkali se nejenom s jinými reáliemi, či množstvím složitých vnitřních rýmů, tak i odkazy na jiné muzikály, jakými jsou West side story, Mary Poppins, či díla od Stephena Sondheima. Pro ty, koho by zajímaly nuance tohoto řemesla, doporučuji přečíst si „překladatelské okénko“ v programu. Zajímavé postřehy k hudební inspiraci pro jednotlivé skladby zde také naleznete pod seznamem hudebních čísel. Jedním z textů, který utkví po představení v hlavě, je svou hravostí překlad písně "Green green dress". „Šaty černý a po straně šev ... Vždyť s tím vým švem už mi dávno bereš dech, s tím tvým švem chci si pohrát, tak mě nech. Ten šev párat by se dal, tak rád s tím tvým švem bych si chvíli hrál.“ Text je vizuálně podpořen i zipem na šatech představitelky Susan.

Muzikál nepostrádá vypjaté citové momentyScénografie Aleše Valáška je minimalistická, perfektně funguje zejména nápad s židličkami, které herci různě skládají a evokují tak jimi různé předměty. Oproti tomu zadní dekorace se siluetou New Yorku sice poslouží k charakterizaci prostředí, ale její neměnnost po celou dobu představení není ideální. Nastolené téma si vysloveně žádá, aby se se scénou něco dělo a mohla by tak být podpořena avantgardnost až rebelskost pojetí celého muzikálu. Proč nezapojit herce do interakce i se zadní dekorací? Například výborně si s tím pohrála scénografická koncepce Jana Duška v olomouckém zpracování Šrámkovy hry Měsíc nad řekou. Na druhou stranu na klidném pozadí vyniknou o to více herecké výkony.

Diváky rocková výpověď Jonathana Larsona nadchlaJonathanu Davidu Larsonovi se podařilo ve hře Tick, tick...Boom! přinést zajímavou uměleckou výpověď a přivést vnímavého diváka k zamyšlení nad tím, jak naložit se svým životem a nevzdávat své sny, jak o tom nejlépe vypovídá text jedné ze stěžejních písní: „Létat či stát? Co si máš přát spíš? Ptej se snů. Chtěj víc než máš teď. Nemáš proč váhat. Per se do konce svých dnů.“ Ostatně i samotnému autorovi se podařilo završit svůj tvůrčí boj při napsání pozdějšího Rentu. Je ale určitým paradoxem, že se jeho následujícího úspěchu již nedožil. Nechte se tedy inspirovat představením Tick, tick...Boom!, v němž se povedlo skloubit herecké i pěvecké kvality, a přinést tak na českou muzikálovou scénu tak trochu jiný typ představení.