Muzikál Sestra v akci, jehož premiéru s Lucií Bílou v hlavní roli Deloris Van Cartierové jsme měli možnost s naší redakcí 19. října 2017 navštívit, láká diváky nejen na světově proslulý příběh zpěvačky, která se stane svědkem vraždy, a jako taková je nucena se ukrýt před svými pronásledovateli v klášteře mezi jeptiškami, ale slibuje publiku i hvězdné obsazení, krásné kostýmy, výpravu a velkou show, plnou báječných tanečních čísel. Pojďme se nyní společně podívat, jak se tvůrcům podařilo tato očekávání naplnit.
Muzikál vznikl na námět stejnojmenného filmu z roku 1992, v němž hlavní roli ztvárnila Whoopi Goldberg. Zpěvačka Deloris, která se v rámci ochrany svědků ukryje mezi řádové sestry, způsobí v klášteře pořádný poprask, a její přítomnost zde vykolejí vše z vyjetých schémat a obvyklého poklidu, což způsobí celou řadu nečekaných a komických situací. Muzikál Sestra v akci byl již inscenován na londýnském West Endu, na americké Broadwayi, v Miláně, ve Vídni i v Hamburku. Na své pouti po světových scénách získal několik nominací na prestižní divadelní ceny.
V muzikálu se v ději oproti filmu setkáme s minimálními změnami. Deloris Van Cartier touží po kariéře barové zpěvačky a doufá v pomoc svého přítele, mafiána Curtise. V jednu chvíli se ale stane svědkyní vyřizování účtů mezi kumpány, kdy Curtis zastřelí policejního donašeče Ernieho. Ve snaze zachránit si kůži se Deloris vydává na policejní stanici, kde potkává svého bývalého spolužáka Eddieho Southera, nyní již v roli policejního důstojníka. Ten za svědectví proti Curtisovi nabízí Deloris policejní ochranu a s pomocí Monsignora O’Hary se ji rozhodne ukrýt mezi řádové sestry v klášteře Královny andělů.
Deloris tedy obléká roucho jeptišky a proměňuje se v sestru Marii Clarence. Z její přítomnosti není vůbec nadšená Matka představená, neboť Deloris má se svým začleněním do pravidel klášterního řádu velké problémy. Když je však přiřazena do sboru falešně zpívajících jeptišek, rozhodne se jim pomoci a postupně vytvoří skvělý pěvecký sbor, který na svou stranu získá nejen místní věřící, ale jehož věhlas se donese až uším samotného papeže. Oproti filmu je do muzikálu dopsána milostná zápletka Deloris a jejího bývalého spolužáka Eddiho Southera.
Hudbu k muzikálu napsal osminásobný držitel Oscara a stálý spolupracovník filmového Studia Walt Disney Alan Menken. Z tohoto důvodu v muzikálu Sestra v akci neuslyší hudbu a skladby, které proslavily film. Alan Menken postavil svou hudbu na sedmdesátých letech, takže oproti filmovému gospelu v muzikálu se diváci mohou kochat spíše soulem či klasickým popem. A tak, ačkoliv jsou sborové písně jeptišek velmi zdařilé a sólové písně hlavních představitelů působivé, diváci budou nejspíš předci jen v ději postrádat nějaký výrazný a nosný hit, jak tomu je u původního filmu.
Libreto k muzikálu Sestra v akci napsali Bill a Cheri Steinkellnerovi ve spolupráci s Douglasem Carterem Beanem, texty originálních písní vyšly z pera Glenna Slatera. Publiku Hudebního divadla Karlín jsou nabídnuty v překladu Adama Nováka. Bohužel zde se nemohu zbavit pocitu, že autor překladu se nevyvaroval laciných, až primitivních rýmů, přízvuků na druhé době, což u češtiny místy velmi tahá za uši, a někdy i určitým krkolomnostem v textu, kde uniká smysl vyřčeného. U takového profesionála, jako se Adam Novák, bychom očekávali, že překladu a tvorbě textů bude věnovat trochu větší péči.
Působivou a velmi zdařilou scénu vytvořil Martin Černý, promyšlené byly všechny přestavby kulis, takže jedna scéna plynule vplouvala do další, aniž by diváky cokoli rušilo. Nejpůsobivější jsou pak scény v kostele, které evokativním způsobem dokreslují církevní atmosféru. Za světelný pult usedl osvědčený matador HDK Pavel Dautovský, zvuková režie byla svěřena rovněž ostřílenému Petru Ackermannovi. Nazvučení živého orchestru, sborů i sólistů bylo při premiéře perfektní. Za dirigentský pult se postavil Kryštof Marek, který je podepsán i pod hudebním nastudováním celého díla. Kostýmy Lindy Boráros jsou velmi zdařilé. Roucha řádových sester byla vytvořena tak, aby se v nich dalo tančit, a umožňovala pohyb, který je nutný pro muzikálové účely. Při podrobnějším zkoumání po představení nám byly odtajněny například i otvory pro uši, aby se zpěvačky mohly lépe slyšet. Velkým kontrastem k rouchům jeptišek je pochopitelně civilní oblečení ostatních představitelů, které hýří barvami, kožešinami a roztodivnými parukami.
Režisérská taktovka pražského uvedení muzikálu byla svěřena do rukou zkušeného a mnoha muzikály osvědčeného Antonína Procházky. Pod jeho vedením vše v představení funguje, jak má, scény se rychle střídají a mají spád i potřebnou energii, což se projeví jak v sólových výstupech, tak ve sborových pasážích. Režisérovi se podařilo vytvořit show, při které se diváci vděčně baví. Celkový dojem podtrhují samozřejmě i skvělé a náročné choreografie Pavla Strouhala. V muzikálu dostal poměrně velký prostor, který beze zbytku využil. Tančí zde naprosto všichni, Deloris, sbor jeptišek i Curtis se svými kumpány, a společně vytváření neotřelou zábavnou podívanou.
Co se týká obsazení, zde si diváci přijdou opravdu na své, neboť hýří známými jmény, tvářemi, ale hlavně hereckými a pěveckými výkony. Hlavní roli Deloris, jak již bylo řečeno, ztvárňuje Lucie Bílá. Ta si vlastně muzikál Sestra v akci sama vyhlédla a vedení Hudebního divadla Karlín pro ni u majitelů autorských práv vyjednalo výjimku, že hlavní roli nemusí v České republice ztvárňovat černoška. Deloris si Lucie skutečně užívá po všech stránkách a pochopitelně k nemalé radosti samotných diváků. Obdivovat člověk musí nejen její zpěv, herecký výkon a tanec, který vyniká především na pozadí company, ale na místě je také vyzdvihnout její smysl pro humor a nesporný komediální talent. Lucie Bílá hraje představení bez alternace, takže se diváci mohou těšit pouze na ni osobně.
Mafiána Curtise Shanka v premiérovém představení ztvárnil Václav Noid Bárta. Role mafiána a vraha Noidovi typově sedí a svým chraplákem postavu dotváří k dokonalosti. Nelze přehlédnout ani pořádné jiskření mezi ním a hlavní představitelkou Deloris Lucií Bílou. Bývalí manželé se samozřejmě vzájemně dobře znají a mohou si k sobě na jevišti dovolit i „trochu víc“, než kdyby tuto minulost neměli. Sázka na tuto dvojici v rolích hlavních představitelů vyšla režii na jedničku. Bohužel se však nemohu ubránit dojmu, že Noid se v rolích padouchů na prknech Hudebního divadla Karlín natolik zabydlel – mám na mysli například roli Garcíi v Carmen nebo Clyda v Bonnie a Clyde – že se pojetí rolí v jeho podání až podezřele podobají jedna druhé. Při tom, jak je patrné v další, zcela odlišné roli v jednom nejmenovaném muzikálu pro děti, Noid dovede úžasně ztvárnit třeba i lemura… Tím nechci v žádném případě znevažovat Noidův skvělý výkon v Sestře v akci, jen to dávám jako téma k úvaze.
V rolích Curtisových kumpánů jsme viděli tři aktéry. Pabla velmi osobitě pojal Petr Ryšavý, slabomyslného synovce TJ si zahrál Ivo Hrbáč, nepřehlédnutelný nebyl ani Joey v podání Dennyho Ratajského. Poručíka Eddieho Southera a velkého obdivovatele Deloris skvěle ztvárnil Martin Písařík, role ho zjevně baví a užívá si ji, což jistě ocení především diváci, neboť o komické situace není nouze. V roli Matky představené se předvedla Iva Pazderková. Úloha přísné a upjaté hlavní sestry jí sedne, jak ulitá, a krásně kontrastuje s živočišnou a nespoutanou Deloris. Její herecký výkon podtrhují sólové písně, které odkrývají skryté charakteristiky této postavy. Iva Pazderková je jich ujala více než se ctí. Dojemný a strhující je výkon Venduly Příhodové, která ztvárnila roli sestry Mary Roberty. V roli sestry Mary Patrick jsme viděli skvělou Markétu Procházkovou, která bohužel v roli řádové sestry jaksi „splývá s davem“, a nemá příliš příležitostí, jak předvést, co v ní skutečně vězí.
Naproti tomu Pavla Břínková v roli Mary Lazarus, původní vedoucí klášterního pěveckého sboru, dostává v muzikálu prostoru více. V místě, kdy začne svým operetním hlasem rapovat, zvedne diváky doslova ze židlí. Opět tak potvrdila, že Cenu Thálie 2016 za celoživotní mistrovství v oboru opereta / muzikál obdržela zcela zaslouženě a opět dokázala, že právem patří k naší herecké špičce. V čistě herecké roli Monsignora O’Hary jsme viděli Jaromíra Dulavu. Jeho dialogy s Matkou představenou lze právem zařadit k nejvtipnějším v celém muzikálu. Příběh svými výstupy výborně dokresluje company. Pěvecký sbor jeptišek je skvěle sezpívaný a sehraný i ve společných choreografiích.
V závěru mi přišlo velice vtipné, když se při děkovačce na jevišti objevil v představení neustále slibovaný papež, ztvárněný samotným ředitelem HDK Egonem Kulhánkem. Účinkující si vysloužili ovace ve stoje a potlesk nebral konce. Zdá se tedy, že Hudební divadlo Karlín uvedlo na svých prknech titul, který si jistě své publikum brzy najde. Můžete se těšit na hvězdné obsazení, skvělé herecké a pěvecké výkony, to vše v doprovodu živého orchestru, který již k představením HDK neodlučitelně patří. Nezbývá mi, než popřát muzikálu Sestra v akci hodně spokojených diváků. Vstupenky jsou k dispozici v pokladně HDK a v obvyklých předprodejích.
Deloris Van Cartier / Sestra Mary Clarence | Lucie Bílá |
Matka představená | Iva Pazderková / Světlana Nálepková |
Curtis Shank | Václav Noid Bárta / Tomáš Trapl |
Poručík Eddie Souther | Martin Písařík / Roman Tomeš |
Monsignor O’Hara | Jaromír Dulava / Václav Vydra |
Sestra Mary Lazarus | Pavla Břínková |
Sestra Mary Patrick | Markéta Procházková / Barbora Šampalíková |
Sestra Mary Robert | Vendula Příhodová / Veronika Vyoralová |
Sestra Mary Theresa | Helena Dytrtová / Hana Seidlová |
TJ | Ivo Hrbáč / Jan Urban |
Joey | Denny Ratajský / Martin Sobotka |
Pablo | Petr Ryšavý / Lukáš Kellner |
Michelle | Veronika Veselá |
Tina | Kateřina Nováková |
V dalších rolích | Pavlína Ďuriačová, Eliška Grabcová, Andrea Holá, Lucie Chlumská, Kateřina Klečková, Petra Kosková, Kateřina Sedláková a Barbora Skočdopolová |
Hudba | Alan Menken |
Texty | Glenn Slater |
Libreto | Bill Steinkellner, Cheri Steinkellner |
Překlad a české texty | Adam Novák |
Režie | Antonín Procházka |
Choreografie | Pavel Strouhal |
Hudební nastudování a dirigent | Kryštof Marek |
Sbormistr | Sára Bukovská |
Scéna | Martin Černý |
Kostýmy | Linda Boráros |
Sound design | Petr Ackermann |
Light design | Pavel Dautovský |
Komentáře k článku