Na české muzikálové scéně se v poslední době objevilo několik projektů známých také z filmové produkce. Kromě světových bestsellerů jako je Pomáda, se tak můžeme seznámit s podobně laděnými tanečními projekty, jako je Horečka sobotní noci (s hudbou od Bee Gees), Mamma Mia (s hudobu od Abby) či Flashdance, který se objevil v Brně. Z vážnějšího soudku k nám teď přichází muzikál Addamsova rodina, který staví na černém a velmi břitkém humoru, na pevně stojicích rodiných vazbách i podivnosti jednotlivých členů. Má tento projekt možnost obstát vedle známějších děl? Posuďte sami.
Ne všichni známe původní seriál Adamssova rodina z roku 1964, ale kdekdo si již vzpomene na filmové zpracování z roku 1991, kde tvořila ústřední dvojici – hlavu rodiny Anjelica Huston jako Morticia a Paul Julia jako Gomez Adamsovi. Nechyběly však ani další hvězdy jako Christopher Lloyd, kterého můžete znát z filmu Návrat do budoucnosti či začínající herečka Christina Ricci jako malá Středa – Wednesday, která tak miluje mučit svého bratra. Na rozdíl od filmového zpracování, kde hlavním tématem je nalezení Gomezova bratra Festera a urovnání rodinných vztahů, se v muzikálu setkáme s jednodušším dějem, točícím se okolo milostné roviny.
Středa již dospěla a poprvé se zamilovala. Při vzpomínce na film, kde Kristina Ricci s kamennou tváří mučí svého bratra, bez výrazných emocí, je to velký posun dopředu (vzhledem k tomu, že v muzikálu již emoce a nadšení neskrývá, dokonce i vymění své černé šaty – typické pro Adamssovu rodinu – za žluté, za účelem pozvání rodičů svého milého). Téma lásky a upřímnosti se však neobjevuje pouze u hlavní dvojice. Vzniká tak nejedna zamotaná situace a konflikty (jedna komplikace střídá druhou), kdy je chycen do kleští i samotný Gomez (rád by vyhověl oběma stranám). Smyčka se kolem hrdinů pomalu ale jistě utahuje.
Adamsova rodina, jak je již patrné z úvodních fotek a programu představení, je rozhodně zcela jiná, než jakákoliv „obyčejná“ rodina. Její členové mají velmi neortodoxní koníčky a záliby. Obklopují se dosti bizarními příbuznými, vehementně vzpomínájí na své (ne)šťasně usmrcené příbuzné, a žijí v dosti nekonvenčním prostředí (oblokopení hřbitovem…). Všechno kolem nich je sladěno do temných barev, s temnou a tíživou tématikou. Důležitýn pilířem jejich života je však dobré fungování jejich rodiny, založené na lásce a upřímnosti. Addamsovi prostě neznají faleš. Když se pak jejich milovaná dcera zamiluje, navíc do chlapce z klasické rodiny, není divu, že z toho vznikne opět svízelná situace.
Muzikál se snaží filmové předlohy celkem pevně držet. Účinkující jsou dosti bizarní svými postoji i stylem života (děsivé noční můry berou jako pohádky na dobrou noc). Mají i zajímavé domácí mazlíčky, a to mazožravou rostlinu ne nepodobnou české Adéle. Z ostatních hrdinů se tu bohužel jen okrajově seznámíme se služebnictvem, tedy uťatou rukou – Věcí, která je Gomézovou společnicí a zároveň nejlepší přítelkyní. Větší roli s jednou písní má pak další služebník rodiny, a to Lurch, který se obvykle pomalu loudá zámkem, ale je velmi oddanný a pro ochranu členů rodiny by udělal vše. Atmosféru obydlí a stylu života v muzikálu potrhují kulisy a výběr kostýmů.
Velmi zdařile se jich zhostili Daniel Dvořák (scéna) a Sylva Hanáková (kostýmy). Vše je jak už bylo zmíněno laděno do pochmurných, temných barev. Jednotlivé scény jsou pak v průběhu děje pozměňovány – můžeme tak vidět nejen vnitřek zámku (chodbu, pokoj dětí, mučírnu, sklep s tajemnou židlí či pokoj s Adélou), ale také okolí zámku s přilehlým hřbitovem, plným mrtvých příbuzných. Zde je důležité poděkovat nejen za kostýmy, ale i maskérkám (či maskérům), kteří pomohli potrhnout mrtvolný vzhled všech zúčastněných. Do role režiséra byl zvolen Antonín Procházka a nemohla chybět ani specifická hudba s úvodním tématem známým z filmu – hudebního nastudování se ujal Kryštof Marek.
Velmi zdařilý je i scénář a vtipné prvky, ve kterých jsou použity i narážky na současné dění. Jedná se však často o ironický až sarkatiský styl humoru s velmi černou tématikou, který se nemusí každému zamlouvat. Pokud však máte tento styl humoru v oblibě a samotný film vás okouzlil, je to muzikál právě pro vás. Záliba rodiny Adamsových v kordech (více využito ve filmu) se objeví téměř až na konci, a tentokrát mezi hlavním párem rodiny. Zajímavé choreografie (především kompany – v rolích mrtvol) se zhostil Pavel Strouhal. Na začátku představení je také použit efektní trik, kdy je zapálena rakev.
Velmi zdařilý je i výběr účinkujících. Nelehkou roli měli účinkující, kteří ztvárnili postavu Lurche. Vzhledem k mohutnosti této postavy bylo zapotřebí, aby v průběhu celého představení chodila na speciálně vytvořených chudách a navíc se pohybovala se svou typickou zpomaleností. Výkony účinkujících byly u všech velice přesvědčivé jak herecky, tak pěvěcky. Přesto mi to nedá, abych některé nevyzdvyhla: Mé očekávání překonal Jiří Korn v roli Gomeze Addamse. Styl humoru jako by mu byl ušitý na tělo a spolu s rolí v muzikálu Drákula, jsou to pro mě jeho dva nejvýraznější herecké výkony.
Lucie Bílá se Morticie také zhostila velmi pěkně a roli si evidentně dost užívala, stejně jako publikum v obecenstvu její grimasy a především drobné úsměvy a pomrkávání, tak typické pro tuto postavu. Hana Seidlová v roli babičky podala výkon, který byl velkým překvaním - byla veselá, škodolibá i vtipně ironická a bláznivá. Nelehkou roli měla také Lucie Juřičková v roli Alice Beineker (matka Lucase – milého Středy). Tato postava je tak reálná a zcela odlišná od Morticie, toužící po lásce manžela, držící všechny křivdy a nenaplněné sny v sobě, které se v málo střežené chvilce dostávají se na povrch. Role, jež není zdaleka lehká, přesto byla krásně zahraná.
Co říci na závěr. Nedovoluji si předpovídat úspěšnost tohoto podstivě zpracovaného projektu, vzhledem k tomu, že v dnešní ještě poněkud škrobené společnosti není černý styl humoru vždy kladně přijat. Kdo však rodinu Addamsovu dobře zná, líbí se mu, nebo je odchovanec seriálu s podobným typem humoru (jako například Black Books…) či se alespoň rád zasměje a na chvíli si odpočine od reality, pro toho je tento muzikál dobrou volbou zábavy a určitě si ho užije. Sama za sebe mohu říci, že já se bavila po celou dobu představení, a i když se mi zdálo, že jsou i zde scény, jež by se daly vynechat, oproti jiným produkcím jsem to představení ráda odpustila.
Gomez Addams | Jiří Korn |
Morticia Addams | Lucie Bílá |
Strýček Fester | Martin Sobotka |
Babička Addams | Hana Seidlová |
Lurch | Miroslav Urbánek |
Wednesday Addams | Radka Coufalová |
Pugsley Addams | Josef Fečo |
Alice Beineke | Lucie Juřičková |
Lucas Beineke | Patrik Děrgel |
Mal Beineke | Martin Zahálka |
Dirigent | Kryštof Marek |
Komentáře k článku