Všichni budou znát Shakespeara a jeho dramata. Skoro každý bude jistě znát Othella, respektive jeho slavný příběh, vtisknutý do neméně slavné Verdiho opery. kdo bude znát Othella, tak si také vzpomene na krásnou, milou a nakonec žárlivcem uškrcenou Desdemonu. Mnozí Češi - zvláště ti muzikáloví - budou znát producenta, zpěváka a skladatele, který jako jeden z mála - dle zahraničních umělců - dokázal smysluplně převést jedno z mnohých Shakespearových dramat do hudební formy. Prý se to naposledy provedlo Verdimu v roce 1887. Tím muzikantem z České země je Janek Ledecký.
Iago, muzikál podle Shakespearova Othella, jak zní celý název nově připravovaného muzikálu, je po Hamletovi druhým počinem, kde Ledecký spolupracuje s americkým režisérem Robertem Johansonem. A nutno dodat, že doplnění názvu muzikálu je přesné. Jestliže se muzikál Hamlet držel poměrně přesně své předlohy, Iago je jiný: 15. století se změnilo na současnost, jižní Evropa na Střední Východ, mouřenín Othello na amerického vojáka, Desdemona se z pouhé senátorovy dcery stává také studentkou Harvardu. Příběh zůstává, i když je jiný. Jiný a přeci stejný - vlastně je vyprávěn právě Iagovým vlastním pohledem. Intrika, její vývoj, průběh a důsledek z pohledu toho, kdo vše šikovně zaonačil. Vždyť zlo je tak… šarmantní!
Janek Ledecký představil jak samotný muzikál, jeho vznik, přípravy i důvod změny úhlu pohledu, tak i producenta - společnost Pixa production - a také některé účinkující. V hlavní roli Iaga, intrikána, se objeví vynikající Jiří Langmajer, v roli Bahiy, tanečnice a popové hvězdičky pak skvělá Dasha, Desdemonu ztvární Dominika Richterová (stejně jako Dasha si zahrála v muzikálu Hamlet), roli mírně zdegenerovaného dědice finančního impéria Rogera, který platí různé mise, si zahraje Aleš Háma a Petr Kutheil (ten však byl na tiskové konferenci maskován za vojáka, tedy spíše Othella či Cassia - a moc mu to seklo. Janek Ledecký se přiznal, že asi bude muset hrát roli Othella, ale raději by si střihl Iaga. Obsazení ostatních rolí ukáže až výsledek konkurzu, který proběhne v polovině září.
Muzikál se z rasové roviny posunul k rovině kulturního a hlavně náboženského konfliktu. Což u Janka nepřekvapuje. Koneckonců v jeho muzikálu Galileo se v závěrečné písni praví: " …Jedním z rozměrů křivdy je i její trvání… Galileo Galilei byl katolickou církví rehabilitován roku 1992. Od jeho smrti uběhlo tento rok 350 let. Přál bych všem, abychom v sobě našli dost síly, odčinit způsobené křivdy, a aby nám to netrvalo TAK strašně dlouho…" Tímto muzikálem si dle svých vlastních slov "vyřídil účet" právě s tou církví, která po staletí bránila (a dodnes leckdy brání) pokroku. Střet islámu a tradičního katolicismu - téma, tak aktuální dnes i v dějinách… už se dopředu těším! A ještě jedna změna tu bude: živý orchestr. To byla zásadní podmínka režiséra díla, což byla také důvod, proč volba divadla padla na Hybernii. Pojďme se tedy v únoru 2014 podívat, jak vše dopadne.
Na závěr jsme pro Vás připravili megamix z písní, které se již na webu objevily:
Exkluzivní megamix z muzikálu Casanova pro náš server
Komentáře k článku