Přípravy muzikálu Bídníci jsou v plném proudu, nasazení musí být na sto procent. Nervozita a napětí sílí. A není se vůbec čemu divit. První a druhá premiéra už klepou na dveře. Fotografií z těchto „nových“ Bídníků se na internet zatím moc nedostalo, tento článek je prvním místem, kde můžete zhlédnout exkluzivní fotografie pořízené 14. února přímo na zkoušce v divadle GoJa Music Hall na pražském Výstavišti. Navíc uvidíte známé, ale i nové tváře muzikálu, na které jsou jistě mnozí zvědaví.
V divadle začíná být živo v ranních hodinách a ve 20 hodin večer se stále ještě pilně zkouší. Pro všechny zúčastněné strany tyto dny musí být velmi náročné a vyčerpávající, nicméně Bídníci si opravdu zaslouží dokonalost každého detailu.
Všichni zpěváci již zkouší v kostýmech, doprovází je živý orchestr pod vedením dirigenta Milana Svobody. V 16 hodin začíná hlavní zkouška, kdy se podle připraveného fermanu musí projet naplánovaná část představení, v tento den téměř celá první polovina muzikálu.
Začalo se zkoušet od „Chcem bejt v Paříži“ přes „Tam ve hvězdách“ po „Slyš tu píseň zástupů!“ Následovala přestávka, při které se na scénu připravovalo vše potřebné k projížděčce od začátku představení – na „Prolog“ a následný „Toulon – Galeje“. Účinkující se mezitím převlékali do jiných kostýmů, někteří se stihli naobědvat – navečeřet, jiní byli v kostýmech foceni.
Scéna Mihaila Tchernaeva pro tento muzikál se mi velmi líbí. Hlavně ta „domová“ v první části. Neslouží jen jako kulisa, vede skrz ni spousta vchodů na jeviště, účinkující se objevují i přímo na ní, můžeme vidět i takové vychytávky jako světla v oknech, v domě vpravo je dokonce ukryta inspice.
Scénu bude příjemně doplňovat povedený světelný design, sem tam i kouřový efekt.
Novinkou v představení je „bobinet“ – promítací plocha, která se spouští k okraji jeviště po celé jeho délce - tento prvek byl využíván již dříve, např. v muzikálu Miss Saigon. Ale nebojte se, objeví se pouze k tomu, aby diváka přenesla do jiného roku či na jiné místo, žádné zbytečné „doplňující“ projekce neuvidíte.
Fanoušci Bídníků budou jistě porovnávat hudbu – přesněji řečeno orchestraci. V této inscenaci se skutečně objeví nová. Jsem zvědavá na to, jak hudba zapůsobí na ty z vás, kteří máte Bídníky mnohokrát odposlouchané. Já bych uvítala původní orchestraci, tato mi (ne všude, ale v určitých momentech) připadala méně úderná, méně důrazná a méně monumentální. V představení se objeví minimum jiných slov v textech, překlad zůstává stejný, na rozdíl od více předělané brněnské verze.
Při zkouškách pod vedením pana režiséra Petra Novotného muselo vše klapat. Splnit to na jedničku ovšem nebylo vždycky jednoduché. Spousta scén se několikrát opakovala, z různých důvodů, někdy i kvůli maličkostem (ovšem podstatným). Ze začátku zkoušky nefungovali dobře odposlechy, zpěváci neslyšeli sebe ani orchestr. Představitel Jeana Valjeana nestihl být včas na jevišti. Účinkující museli stát, ležet a sedět přesně tam, kde měli, aby rozvržení scény vypadalo dobře atd., atd. Spousta věcí se dolaďovala, připomínala a ujasňovala, včetně techniky.
V muzikálu také figuruje obrovské množství kostýmů a jak sólisté, tak company budou mít občas co dělat, aby stihli být včas na scéně. Někdy převlek nepůjde stihnout jinak, než tak, že si na scénu dotyčný vezme například dvoje kalhoty – ty co už nepotřebuje a ty, v kterých má právě vystoupit.
Za naší přítomnosti na jevišti v kostýmech Lucie Loosové hráli a zpívali Jean Valjean Josef Štágr a Marian Vojtko, Javert Tomáš Bartůněk, Fantine Petra Peterová, Madame Thénardier Renáta Podlipská, Thénardier Filip Čapka, Enjolras Michal Skořepa, Eponine Vlaďka Skalová, Marius Tomáš Löbl, Cosette Hedvika Tůmová, malé Cosettky a Gavroche (kterého ztvárňovala dívka) a samozřejmě početná company, bez které by tento muzikál o hodně přišel a hlavně by ani nešel zrealizovat.
Bídníci jsou pro mnoho lidí na celém světě nejlepším muzikálem všech dob. Překoná tato pražská inscenace tu minulou z roku 2003, tu z Vinohradského divadla nebo tu z Městského divadla Brno? Na tuto otázku si jistě každý odpoví po svém. A odpovědět na ni budou moci první diváci již 3. března, kdy se budou konat první dvě po-premiérová představení.
Na závěr si dovolím položit otázku. Která z postav je vámi nejvíce oblíbená a která nejvíce neoblíbená a proč?
Komentáře k článku
valjean-štágr
javert-hůlka
eponine-skalová
marius vítek(bojim bojim)
a dál se mi zatim nepovedlo zjistit
V Bídnících - muzikálu není postava, kterou bych vyloženě nesnášela: V knize jí byla Cosette, jenže ty důvody, proč jsem ji nesnášela v knize, jsou v muzikálu potlačeny a navíc Cosette má v muzikálu nádherné party.
Takže, abych odpověděla na druhou část otázky - postava, kterou mám nejméně ráda je Thénardier. Takové ty komické scény, viz. Hlava mazaná, mě moc neberou.
Doufám, že se muzikál všem bude líbit :) Mě se bude líbit určitě.