Ne, nebojte se, opravdu jsme nerozšířili naše aktivity o služby cestovní kanceláře. Jen bychom se s vámi rádi podělili o zážitky z premiéry nového cestovatelského muzikálu Cesta kolem světa za 80 dní, který od soboty 15. května 2010 uvádí plzeňské Divadlo J. K. Tyla na scéně Komorního divadla. Jak již název dává tušit, jde o další zpracování dobrodružného příběhu z pera světoznámého Julese Verne, který zná, ať už v románové nebo filmové podobě, každý milovník dobrodružství a romantiky.
Román o cestě mladého gentlemana Philease Fogga, jenž se v anglickém pánském klubu vsadil, že dokáže uskutečnit cestu kolem světa za pouhých 80 dní, vycházel nejprve na pokračování v pařížských novinách. Teprve později, kdy už byl známý v Evropě i Americe, vyšel knižně. Zajímavé však je, že daleko populárnější, než románová podoba, bylo tehdy (kolem roku 1874) jevištní ztvárnění Cesty kolem světa. Hra se s úspěchem uváděla po celém světě. A česká jeviště, jak jinak, nemohla zůstat pozadu. Český překlad byl připraven již roku 1876. V Plzni se tehdy, jen v rok starém divadle, ujal režie dokonce sám Vendelín Budil a poprvé od otevření divadla v roce 1902 prý bylo vyprodáno.
Zcela plné bylo hlediště plzeňského divadla i 15. 5. 2010 na české premiéře zcela nové muzikálové verze tohoto Verneovského tématu. Přítomen byl i autorský tým, v čele s hudebním skladatelem Zdeňkem Bartákem a Petrem Markovem, autorem poetických textů a vtipných dialogů. Nechyběl ani režisér muzikálového představení a šéf plzeňského souboru muzikálu a operety, Roman Meluzín.
Autor scény Ondřej Zicha vsadil na účelnou jednoduchost. Vystačil s několika díly zavěšeného obřího puzzle, které spolu s nasvícením a projekcemi plně dokreslovaly scény z různých kontinentů. Povedl se efektní balón s proutěným košem i velký slon poskládaný během indické scény tanečníky, opět z velkých dílů puzzle. Příhodný cestovatelský nádech scéně dodala obří růžice na středové točně. Škoda, že je dobře viditelná jen z balkónů.
O krásné kostýmy se účinkujícím postarala Lucie Loosová. Dámy s volány, stuhami a nákladnými klobouky a gentlemani s cylindry odpovídají módě konce 19. století. Přízeň publika si získali rovněž tančící klokani a tučňáci. Autorem i jejich choreografie je Petr Brettschneider. Kromě divácky vděčných indiánských, tahitských či tradičních indických tanců zaujaly například i vtipné choreografie z opiového doupěte, taneční sóla komisaře Fixe či cirkusová vystoupení. O výborné provedení všech choreografií se postaral balet Divadla J. K. Tyla.
Příběh muzikálového nastudování je téměř shodný s původní předlohou. Zajímavým zpestřením je, do současnosti zasazená, úvodní scéna, kde se dozvídáme, že celé dobrodružství je produktem moderní zážitkové agentury.
Další změnou prošla postava Foggova komorníka. Je to převlečená mladá dívka Jeanne Umberto, která má za úkol připomenout Phileasovi, že na světě existuje i láska a manželství. Vše zařídí a ke šťastnému konci dovede Foggova matka, která by se již ráda dočkala vnoučat.
Hlavní role Philease Fogga se po všech stránkách skvěle zhostil Bronislav Kotiš. Pro úlohu anglického gentlemana, který „zákon ctí a dobré mravy chválí“ je přímo stvořený. Svůj part pěvecký, herecký i taneční zvládl s přehledem, milou nadsázkou a glancem. O nic pozadu nezůstala ani jeho muzikálová partnerka a velká posila souboru, Soňa Borková, v dvojroli Jeanne Umberto, půvabné mladé dědičky, a Phileasova sluhy zvaného Passepartout. Její song „Konec snům“ patří k nejhezčím momentům představení.
Elegantní lady Eleonor Fogg, matku Philease, si s chutí a jistotou zahrála Stanislava Topinková Fořtová. Jako inspektor Fix, který přes kontinenty pronásleduje Philease Fogga jako domnělého bankovního lupiče, se ve výborné pěvecké i taneční formě představil Jan Kaštovský. Zajímavou víceroli Julese (Verna), průvodce příběhem i Phileasova otce, ztvárnil Jiří Untermüller, který je i dramaturgem představení. Postavu indické princezny Audy, které Fogg zachrání život, získala mladá Veronika Veselá. Její sebejistý výkon, zejména pěvecký, byl pro mnohé jistě příjemným zážitkem a překvapením večera. Rolí gentlemanů z Reformního klubu si užívali Roman Krebs, Radek Štědroňský Shejbal, Miro Grisa, Václav Kolář a Martin Šefl.
Všechny účinkující výborně doplňoval sbor muzikálu a operety DJKT střídající se v rolích jásajícího lidu, cestujících, Tahiťanů, Bráhmánů, Indiánů i vojáků americké armády.
Největším trumfem tohoto muzikálového představení je vynikající hudba Zdeňka Bartáka, v současnosti asi nejlepšího hudebního skladatele v tomto oboru. V melodické, romantické hudbě jsou slyšitelné prvky swingu, jazzu, i rytmy hudby indiánské, orientální až po říznou americkou country. Aranžmá Daniela Bartáka a speciální úpravy pro orchestr DJKT Ivana Zelenky přidaly hudbě ještě něco navíc. Výborně zní klavírní party i energické bicí. Nemalou zásluhu na výsledku má i orchestr DJKT pod vedením Jiřího Petrdlíka, kterého alternuje Pavel Kantořík.
Muzikál Cesta kolem světa za 80 dní je příjemné, milé, pohodové a profesionálně postavené představení, které pobaví a „po duši“ pohladí diváky bez rozdílu věku.
Komentáře k článku