V netradičním prostoru pro muzikálové divadlo, na pražské Nové scéně Národního divadla, se 5. února v rámci přehlídky České divadlo, pořádané agenturou Foibos, představilo Městské divadlo Brno s adaptací amerického muzikálu Spring Awakening – Probuzení jara.
Americký muzikál, který v USA získal v roce 2007 osm cen Tony, uvedlo MdB jako první české divadlo 21. listopadu 2009. Na motivy divadelní hry německého dramatika Franze Wedekinda napsal scénář a texty Steven Sater, hudbu pak Ducan Sheik. O český překlad se pak postaral Jiří Josek. Ten část původních jmen alespoň částečně přeložil, takže originální Moritz je v české verzi pouze Moric, z Hanschena se stal Jenda a z Ilse pak Elsa.
V režii Stanislava Moši se pak představili nové neokoukané tváře, stejně jako osvědčení bardi Městského divadla. Diváky mohlo překvapit to, že účinkující kromě standartních mikroportů na zpěv používali „ručáky" tj. ruční mikrofony, skryté v částech kostýmu. Tento postup byl již použit v původní americké inscenaci.
Jak je v Brně dobrým zvykem, účinkující byli doprovázení živým orchestrem pod vedením Karla Škarky, který byl také, stejně jako v USA, umístěn přímo na jevišti. Po obou stranách jeviště byli také umístěny dvě divadelní řady, ve kterých mj. seděli členové tzv. offstage sboru a zapojovali se do sborových písní.
Děj se odehrává na konci 19. století na blíže neurčeném místě. Sledujeme životní pouť mladé dívky Wendly, jejích kamarádek a studentů místní školy, kteří právě objevují sexualitu na pozadí rigidní společnosti, kde ani rodiče ani učitelé nejsou ochotni je poučit o sexu, masturbaci a podobných „kontroverzních" tématech.
Pro pražské publikum byla většina obsazení složena z neznámých herců. Jedinou mediálně známou osobností byla Hana Holišová v roli Elsy. Jinak MdB vypravilo do Prahy velmi kvalitní obsazení. Jednoznačně výbornou volbou bylo obsazení Ivany Skálové do role Wendly. Ta konečně v plné parádě projevila svůj velmi výrazný talent a role jí nadmíru sedla. Jiří Mach je ideálním představitelem charismatického vůdce Melchiora, ačkoli mi chvílemi jeho zpěv příliš nesedl.
V roli neurotického Morice se pak představil Lukáš Janota, kterého část pozorného publika může znát z účinkování v druhé řadě Česko hledá superstar, muzikáloví fanoušci ho pak mohli vidět např. v Godspell nebo jako člena company v různých inscenacích MdB. Pro roli měl dostatek pěveckých schopností a i tak mi chybělo trochu víc hysterie, kterou tato postava má mít.
V rolích dívek se pak na pódiu „řádily" Johana Gazdíková jako Thea, Kateřina Krejčová jako Anna a Tereza Martinková jako Anna. Chlapeckou company pak tvořila osvědčená jména a to Jakub Uličník jako Otto, Lukáš Vlček jako Jedna, Tomáš Novotný jako Ernst a Radek Novotný jako Georg. V dospělých rolích jsme pak měli možnost vidět Janu Musilovou a Milana Němce, kteří se přímo na pódiu měnili z role do role, např. z maminky byla náhle učitelka klavíru, z ředitele školy pak chápající otec.
Je třeba uznat, že se Probouzení jara MdB, alespoň v té sestavě, kterou jsme mohli vidět v Praze, nadmíru povedlo a rozhodně je srovnatelné se zahraničními uváděními. Režiséru Mošovi se adaptace tohoto hitu povedla a rozhodně stojí za to, si tento dnes již kultovní muzikál, zajet zhlédnout třeba do Brna do Městského divadla.
Komentáře k článku