Prostor převážné muzikálového divadla Hybernia rozezněl tentokráte naprosto nemuzikálový, zato však výjimečný projekt Vivaldianno. Netradiční spojení hudebníků Jaroslava Svěceného a Michala Dvořáka, který vyrazil posluchačům doslova dech. Chcete-li slyšet Vivaldiho v novém „moderním kabátku“, který si v ničem nezadá s podáním klasickým – pak věřte, že nebudete zklamáni.
Já sama se musím přiznat, že když jsem poprvé kdysi uslyšela o chystaném projektu Vivaldianno, a zvláště o spolupráci našeho předního českého houslisty s hudebníkem spíše moderního žánru Michalem Dvořákem, přepadla mě tehdy pochybnost. Nedovedla jsem si prostě frontmana skupiny Lucie spolu s naším českým Paganinim nějak představit. Nejsem právě stoupencem modernizování klasické hudby, a tak jsem přišla na prvou prezentaci tohoto díla jako největší skeptik v sále. Ale již po několika prvních tónech můj úžas neznal mezí. S každým dalším poslechem, ať už v prostorách Chodovské tvrze nebo komorního klubu Violina, jsem se kajícně v duchu Michalovi Dvořákovi omlouvala a prosila za odpuštění za svou prvotní skepsi a nedůvěru. Nová verze barokní hudby Vivaldiho „Čtvero ročních období“ nebyla jen dobrá - byla skvělá a výjimečná, což je stejně velká zásluha obou hlavních aktérů.
A nyní ke koncertu samému. Hybernia hostila dne 20. října 2009 projekt Vivaldianno, ve kterém se potkává hudební svět v mnoha rovinách. Je to setkání světa hudby klasické s hudbou soudobou, hudebníků ze všech žánrů a stylů, harmonie nástrojů tradičních s nástroji exotickými, a v poslední řadě je to i propojení hudby, tance a videoprojekce. Je dobře, že se divadlo Hybernia stává takto prostorem pro hudební projekty různého zaměření, přestože její stěžejní repertoár tkví hlavně v muzikálu.
Pokud někdo z posluchačů očekával „pouze“ koncert klasické hudby, byl více než překvapen. Krom velkého živého orchestru bylo možno na pódiu spatřit spoustu tanečních kreací v náročné choreografii, zvuk trefně doplňovaly promítané obrazy po celém prostoru sálu a na pódiu se střídali vzácní hosté z různých koutů světa (pro ilustraci uvádím Bolivii a Peru). Navíc bylo možné spatřit na vlastní oči v akci nástroje, které běžně posluchač nevidí jako je třeba australská píšťala didgeridoo a sitár. Výjimečnou show zakončil ohňostroj a brazilské tanečnice, jejichž ladné křivky jistě nenechaly jediného muže v sále chladným.
Tímto koncertem vyvrcholilo celé Vivaldianno turné a logicky vyústilo k natočení DVD. Navíc to byla jedinečná a premiérová příležitost (jak řekl sám houslový mág Jaroslav Svěcený) vidět na jednom pódiu jeho samotného spolu s rapperem a brazilskými tanečnicemi. Na závěr se všichni účinkující sešli na pódiu a společně interpretovali jednu moderní skladbu jako přídavek. Tím se myšlenka a vize tohoto projektu, „aby hudba spojovala národy a krajiny“, naplnila beze zbytku.
Poslední magické tóny se vznesly do prostoru, zavířily v hudebních výšinách, aby se následně snesly rovnou do srdcí posluchačů. Opona padla a světla ramp pohasla. Zbývá jen říci: „Díky Antonio – díky páni umělci“.
Fotografické materiály poskytla agentura J. Svěceného, fotograf Tomáš Martínek
Komentáře k článku