Jak jste již jistě zaznamenali nejen díky našim předchozím článkům, 12. února patřila Tesla Arena na pražském Výstavišti (dříve známá např. také jako T- Mobile Arena či Arena HC Sparta Praha) koncertu ABBA The Show. O den později zavítal tentýž program do ostravské ČEZ Areny.
Koncerty švédské skupiny Waterloo, jíž bychom mohli říkat také ABBA revival, předchází pověst "nejlepší a nejautentičtější ABBY od dob ABBY". Reklamní kampaň bývá zpravidla podpořena informací, že show se účastní i původní členové "ABBA band", což jsme si mohli přečíst i na plakátech zvoucích právě na české zastávky turné.
Chyby by se ovšem dopustil ten, kdo by se domníval, že tím pádem na jevišti bude mít šanci vidět a slyšet alespoň část slavné švédské čtveřice. Agnetha Fältskog, Benny Anderson, Björn Ulvaeus ani Anni-Frid Lyngstad, jejichž křestní jména dala skupině název a s nimiž jedinými si běžná veřejnost pojem ABBA spojí, tím totiž míněni nejsou. Pod názvem "ABBA band" se skrývají bývalí doprovodní muzikanti ABBY, které zastupují v rámci ABBA The Show saxofonista Ulf Andersson a kytarista Janne Schaffer.
Koncert je koncipován jako procházka historií skupiny ABBA. Původní členy pochopitelně nahradili výrazně mladší "kolegové", jimž nelze upřít výraznou fyzickou podobnost skutečné sestavě skupiny ABBA. Tyto čtyři hlavní aktéry pak doprovází sboristé a také Národní londýnský symfonický orchestr pod taktovkou Matthew Freemana. Ovšem je nutné poznamenat, že symfonici se bohužel více než hraní věnovali celý večer mávání smyčci do rytmu a houpání v bocích.
Na pražském koncertě odzpívali Waterloo v dobových kostýmech prakticky všechny výraznější hity ABBY a dostalo se i na méně známé písničky. Zatímco však originální nahrávky skupiny ABBA jsou do dnešních časů stále živé a mají skvělý zvuk postavený zejména na zvonivých hlasech obou zpěvaček, vystoupení Waterloo alespoň ve mně zanechalo poněkud jiný dojem.
Především začátek koncertu byl provázen (minimálně na tribunách) nepříliš dobrým nazvučením. Sólové hlasy se slévaly s doprovodnými nástroji, což podstatně ubralo na celkovém dojmu. Ač Waterloo nezpívali špatně, přiznávám se, že ani na vteřinu se jim nepodařilo vtáhnout mě do své hry, abych měla pocit, že vidím a slyším pravou skupinu ABBA. Což je pochopitelné, neboť ze zpěváků, jejichž hlavním úkolem je podobat se svým vzorům, těžko lze cítit osobní kouzlo, či chcete-li charisma.
Zatímco na starých záznamech z koncertů skutečné ABBY působili členové skupiny přirozeně (i když šlo pochopitelně i u nich o dobře nazkoušenou choreografii), při sledování ABBA The Show jsem bohužel měla celý večer pocit, že sleduji pěkně nacvičené hopsání ve stylu "když to dělali oni, my to tedy budeme dělat úplně stejně".
Je samozřejmě otázkou osobního vkusu, jaký zážitek dokáže tomu kterému divákovi přinést vystoupení pouhé kopie, byť předvádějící poměrně slušný výkon. Kdyby Waterloo dokázali navodit iluzi, že jde o ABBU, alespoň hudebně, mohlo by se jednat o velmi příjemné vystoupení, ač stále s nálepkou kopie. Jak jsem však již zmínila, zvuk bohužel nepatřil k silným stránkám večera.
Pro návštěvníky, kterým ABBA The Show přece jen přinesla pocit, že prakticky vidí skutečnou ABBU, ovšem připravili Waterloo minimálně jedno rozčarování. Přiznávám, že nejsem velký odborník na repertoár ABBY (ač si ji v originálních verzích velmi ráda poslechnu prakticky kdykoli), takže nemám šanci odhalit každý historický nesmysl, který se na scéně mohl objevit. Nicméně i mne zarazilo, když možná nejsilnější písničku "The Winner Takes It All" odzpívala představitelka Anni-Frid, ačkoli pěvecký výkon v tomto megahitu byl velkým mistrovským dílem Agnethy Fältskog.
Pražské publikum přijalo ABBA The Show poměrně vstřícně, některé písničky si zazpívalo s účinkujícími vestoje, i když nutno dodat, že jej k tomu Waterloo vyzívali, a nešlo tedy o spontánní nadšenou reakci. Je však vidět, že "značka" ABBA je u nás stále zárukou úspěchu. Ostatně o tom svědčí i fakt, že na květen je naplánována další pražská návštěva muzikálu Mamma Mia.
Komentáře k článku
Intro
Take a Chance on Me
Ring Ring (Bara Du Slog En Signal)
Honey Honey
I Do, I Do, I Do, I Do, I Do
Intermezzo No. 1
Mamma Mia
Fernando
Chiquitita
Suzy Hang Around
Rock Me
Why Did It Have to Be Me
S.O.S.
Knowing Me, Knowing You; Money, Money, Money
Eagle
Dancing Queen
The Winner Takes It All
The Visitors/Lay All Your on Me/When All Is Said and Done (Dub Mix)
Voulez-Vous
Super Trouper
Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)
So Long
Does Your Mother Know
Waterloo
Thank You for the Music