Zpěvák Vojtěch Dyk připravil pro své příznivce tři koncerty ve Velkém sále Paláce Lucerna ve dnech 20., 21., a 22. prosince 2023 s názvem Dyk sou Vánoce. Na první pohled všechny upoutala jednoduchá, ale účelná scéna plná vánočních koulí, z nichž některé sloužily jako promítací plátna, na které se promítaly fotografie, filmové dotáčky, nebo živé detaily interpretů. Ozdobou večerů byli i hudebníci pod vedením dirigenta a klavíristy Jana Kučery, Epoquartet, sbor Pueri Gaudentes a Vánoční band. Po úvodním „Simple songu“ a „Španělské“ si diváci poslechli „Modlitbu Anděl Páně“. Potom si publikum vychutnalo skladbu „Loudá se půlměsíc“ a po improvizaci na motivy Johanna Sebastiana Bacha Vojta vystřihl bravurní „Klaunovu zpověď“ od Petra Nováka. Během večera Vojta přednášel i svou vlastní poezii a rozdával své obrovské charizma a svůj talent plnou náručí. Závěr první části koncertu vyvrcholil fenomenální „Lady Carneval“, kterou Vojtěch pojal svým osobitým způsobem, a všem jen dokázal, že se kvalitou svého zpěvu dokáže vyrovnat původnímu interpretovi Karlu Gottovi.
Sbor Pueri Gaudentes, který Dyk v dětství také navštěvoval, zpíval během koncertu nejen vokály v některých skladbách, ale přednesl i samostatně skladbu „In Paradisum“. Píseň „Pie Jesu“ od Andrew Lloyd Webera, kterou Vojta zazpíval společně s mladým zpěváčkem ze sboru Pueri Gaudentes, dojala snad každého v sále. Naopak vystoupení tria Vojtěch Dyk, Tatiana Dyková a Kateřina Bohatová vyloudilo na tvářích diváků pobavené úsměvy. Duet z Mozartovy Kouzelné flétny v podání Tatiany a Vojty se stal pořádným oživením večera. Speciální host Tatiana Dyková se svým manželem recitovala jeho verše, ale také zazpívala sólově píseň „Andělská“. Po této odlehčené epizodě následovala Vojtova osobní zpověď v písni „Táto“, kterou se rozloučil se svým tatínkem. Byla to jedna z mála vlastních písní interpreta, které na koncertě zazněly. V širokém záběru převzatého repertoáru však mohl Vojta předvést své pěvecké kvality i svůj neobyčejný hlasový rozsah.
Skladba „Maria“ z West Side Story od Leonarda Bernsteina patřila k dalším hudebním lahůdkám koncertu. Dyk tak mimochodem dokázal, že si druhé místo v letošním ročníku ankety popularity Český slavík právem zasloužil. „Mariu“ zazpíval fenomenálně a vysloužil si frenetický potlesk. Na tomto místě musím zmínit i píseň „Hladiny“ z lyrikálu Kudykam dua Petr Hapka a Michal Horáček, která Vojtovi neobyčejně sedla a dokázal ji interpretovat tak procítěně, až z toho lítal mráz po zádech. Vojta se také přiznal, že miluje opery, na kterých jako dítě vyrůstal, a vzápětí všem v sále dokázal árií z opery Tosca od Giacoma Pucciniho, že pěvecky zvládne i náročný operní part. Celý koncert byl nejen prozářen předvánoční atmosférou, ale stal se i velkou oslavou lásky, neboť Vojtěch nešetřil chválou a obdivem ke své ženě Tatianě a nešetřil láskyplnými vyznáními v průběhu celého večera.
Režie všech tří koncertů se ujal zkušený režisér Michal Caban, který se svým citlivým přístupem a jasnou koncepcí postaral o celkové sváteční vyznění koncertů, vše do sebe přirozeně zapadalo a vše na sebe navazovalo, a tak vynikla nejen Vojtova všestrannost a nesporný talent, ale zbyl i dostatek prostoru pro Vojtův osobní přístup plný lásky a především velké pokory. Vše zastřešoval producent Tomáš Ságl, který si připisuje na své konto poslední dobou celou řadu zcela vyprodaných sálů, ať to byl již právě velký sál Lucerny, (Růžová Lucerna Terezy Maškové, koncerty country kapel Cop, nebo Nezmaři, koncert pěveckého sboru Lucky Voice Band), Velikonoční Pašije Richarda Pachmana v kostele Šimona a Judy v Praze, koncert Marián Vojtko 50 v O2 Universum, dva chystané lednové koncerty Mariky Gombitové, nebo koncert operní divy Evy Urbanové v O2 Aréně).
Více než dvě hodiny Dykova koncertu uplynuly jak voda, a rozněžnělým a dojatým divákům se vůbec nechtělo odcházet. Vojtěch nezapomněl poděkovat kapele pod vedením Jana Kučery, Epoque Quartetu, všem muzikantům, spolupracovníkům, partnerům, producentovi Tomášovi Ságlovi, pěveckému sboru Pueri Gaudentes a samozřejmě své ženě Tatianě. Když si publikum vytleskalo přídavek, nakonec se Vojta vrátil na jeviště sám a poprosil diváky, aby po posledním přídavku netleskali a jen se tiše rozešli do svých domovů. Velmi procítěně a s pokorou zazpíval „Šumavský Otčenáš“, a jak řekl, tak se také stalo, což umocnilo atmosféru celého večera. Návštěvníci koncertu odcházeli vánočně naladěni, dojati a mnozí se drželi za ruce…
Komentáře k článku