Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Muzikál Marie Terezie zazářil na jevišti Divadla Hybernia

Marie Terezie v podání Sisy Sklovské a její nelehké údobí po smrti manžela V Divadle Hybernie v Praze měli dne 13. listopadu 2022 diváci jedinečnou možnost zhlédnout původní slovenský muzikál Marie Terezie #poslední milost. Na akci poutal plakát se Sisou Sklovskou, která byla obsazena do hlavní role Marie Terezie. A nutno dodat, že to byla volba vynikají. Sisa se do role hodí jak svou přirozenou vznešeností, tak i silným hlasem, který protíná mnoho různých pěveckých poloh. Téma císařovny rezonuje současným prostorem výrazným způsobem, v Praze 6 vzniknul například pomník Marie Terezie od sochaře Jana Kováříka, v České televizi nedávno proběhl seriál připomínající osud císařovny Marie Terezie v koprodukční televizní minisérii rakouského režiséra Roberta Dornhelma.

Magdalena v nezáviděníhodné situaci Premiéra muzikálu Marie Terezie #poslední milost se konala v Divadle Nová scéna v Bratislavě v dubnu 2019. Bohužel v nepříliš šťastné době, zanedlouho byla divadla uzavřena kvůli pandemii covid-19. Režie a také libreta a části textů písní slovenského muzikála se chopil režisér Dodo Gombár. Divák sleduje Marii Terezii v těžkých chvílích po úmrtí manžela a v okamžicích bezradnosti, co si počít. Pozornost diváka si záhy získává vedlejší linka příběhu, která se mimořádně povedla a graduje s velkým emočním zážitkem. Svůj podíl na tom nepochybně má i pěvecký um a prožitek Viktórie Matušovové, účastnice pěvecké soutěže na Slovensku Elán je Elán.

Scéna, při níž tuhne divákům krev v žilách Postava Magdaleny je fascinující svým tragickým osudem, který se jen o vlásek nenaplní úplně. Magdalena je cizinkou, která se ve vesnici zjeví a začne dávat dokupy mlýn, zároveň se záhy ukáže, že je nadána darem léčit nemocné, či ovládat přírodní živly, to když navrací řeku při povodni zpět do koryta. To vše zapříčiní, že se obyvatelé vesnice rozhodnou ji udat na vyšších místech, prostřednictvím správce ji zadržet a nechat ji odsoudit. Těžce zkoušená žena připomíná řadu podobně takto vystavených prototypů silných osobností vystavených nenávisti davu, jako byla například Maléna ztvárněná Monicou Bellucci ve stejnojmenném italském filmu režiséra Giuseppa Tornatora. S pokorou, jakou přijímá své uvěznění, připomíná biblické výjevy, které jsou posíleny i slovy písně „hodíš kamenem ty, kdo stojíš a jsi bez viny“, která zazní v podání Marie Terezie, objevující se jako záchrana v posledním okamžiku.

Hudebníci povýšili zážitek z představení ještě o další stupeň Výborným nápadem bylo také umístění členů orchestru po stranách pódia, umělecké těleso se tak stává dalším „hráčem“, který ovlivňuje dění na scéně. Výborně zkomponovaná hudba od od Ľubomíra Horňáka navíc skvěle vystihuje i charaktery postav, například temnější podtóny určitých postav. Navíc hráči orchestru jsou fantastičtí a byl tedy požitek vyposlechnout si brilantně zvládnuté melodie. V mysli utkvěla například skvělá hra na violoncello při odpouštění matce. Kapelník (spíše než dirigent, neboť nedirigoval celou dobu, ale dával jen nástupy) pak seděl za klávesami, na které preludoval a zároveň ovládal ruchy z PC, které pak s hudbou tvořily kompaktní celek.

Působivá proměna bust v kříže Scéna Lucie Labajová je pojatá s určitou střízlivosti, ale o to více pracuje s prostředky, které rozvíjejí fantazii, například skvělá je scéna s židlemi coby vyjížďce na koních. Prostor nechává vyniknout tomu, co se děje na scéně. Zaujme okno nasvícené listovým, či busty koní pod schodištěm. Obrovské hlavy jsou v jakémsi panoptiku symbolicky využity i při scéně se šavlí, kdy jsou zbavovány oděvu a pod nimi se odhalí kříž. Umocněna je tak nesmyslnost umírání na bitevních polích. Flétna je tam také zajímavě použita jako zbraň. Mimoděk si tak divák může připomenout film Kdyby tisíc klarinetů, kde se zbraně změnily v hudební nástroje.

Magdalenino napojení na přírodu a zázračné ovládání živlů se vesničanům znelíbí Řeka z rozvodněného potoka, kterou Magdalena navrací zpět, je ztvárněna prostřednictvím igelitu. Při hostování v Divadle Hybernia byly zakomponovány jak šlechtické sídlo, tak mlýn do jednoho celku. Jak je možné se na YouTube podívat na zkrácený sestřih, je tam scéna mlýna řešena prostřednictvím točny. Zajímavým momentem bylo i sněhové zastavení, zpomalení a vyhlášení války. Nadbytečnou složkou, která přinášela moderní prvky, se mi zdály mobilní telefony. Chápu sice zcizující efekt a určitou odlištěnost, se kterou je dokonce natáčena i chystaná poprava Magdaleny, ale obešla bych se bez nich – děj totiž nikam neposouvají.

Josef v nezbednosti hraje prim V obsazení zaujal zejména Dávid Hartl v roli Josefa, kterému se dařilo výtečně pohybově dokreslovat svoji postavu a dal jeho charakteru ještě „nezvedeného dítěte“ vyniknout. Jeho vtipné a temperamentní kreace byly velmi zábavné. Celkově se podařilo vystihnout jak pocit ztracené generace, která si tak trochu neví rady, co s životem a také velké propasti mezi rodiči a dětmi a jejich naschválům vůči rodičům. Zejména tento rys se vystupňoval při obviňování  královny Terezie u večeře. Výrazný byl i správce v podání Lukáše Pišty, měl správnou dávku stylizace, důležitosti i záměrné prkenosti.

Vášnivé reje žen překvapily svou živočišností Tanečně byla vynikající zejména scéna „bosorek z Prievidze“, kterou dostal muzikál na šťavnatosti. Kostýmy byly v souladu s tehdejší módou, tedy u dam náznakem honzíků a krinolín. Expresivní červená byla použita u šatů Márie Kristíny, ladící s oblečením Jozefa v červeno-modré kombinaci. Také oblečení s růžičkami Márie Kristíny vhodně doladilo její jemnou a něžnou povahu. Sisa Sklovská vévodila představení a její charismatický projev propůjčil Marii Terezii vznešenost i sílu charakteru, vynikající byly duety s Magdalénou i kontrapunkt v jedné závěrečné scéně poznamenané uvězněním Magdaleny.

Spokojenost panovala mezi účinkujícími i diváky Muzikál skvěle dokázal zachytit dramatickou dobu, v níž Marie Terezie panovala a na příkladu Magdaleny nám připomenout, jak křehké mohou být osudy lidí, kteří svými schopnostmi vystupují z davu, čímž vzbuzují různé vášně, především závist těch méně schopných a jak dav může bez skrupulí takového člověka vyčlenit ze svého středu a začít ho lynčovat, maskující to rozhořčením. Vynikající hudba a herecké provedení určitě potěšilo každého, kdo představení zhlédnul.

 

Co zase Josef kuje za čertovinu? Temperament a vztek se nezapřou Všudypřítomným mobilům nic neunikne Intriky u dvora jsou na každém kroku
Magdalena vyléčí i chromého vojáka Děkovačka v tempu, až vlasy létaly vzduchem Přituhuje, kat nemá do čeho píchnout... Emočně vypjatá scéna uvěznění Magdaleny

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.